بدون تردید خسارت‌‌‌های ناشی از این پدیده خانمان‌سوز با به هدر رفتن ۷ تا ۸‌درصد از درآمد ناخالص ملی مانع مهمی در رشد و توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور محسوب می‌شود و از آن باید به عنوان «جنگ خاموش» نام برد. جان باختن ۲۰‌هزار و ۴۵ نفر از هموطنان و مصدوم و مجروح شدن افراد ۲۰ تا ۴۰ سال که مولد کار و تولید بوده و اکثرا سرپرست خانواده، در سال گذشته با روند رو به رشدی که از دو سال قبل در این‌گونه حوادث حاکم شد، بسیار جای تامل و نگرانی دارد.

این در حالی است که کاهش سالانه ۱۰‌درصد کشته‌شدگان در دهه اقدام ایمنی راه‌‌‌ها (۱۴۰۹-۱۴۰۰) برای دستگاه‌‌‌های ذی‌ربط تکلیف قانونی بوده که فارغ از ضعف و روند یکنواختی برنامه‌‌‌های اجرایی- مدیریتی و عدم‌موفقیت در جلب نظر عمومی باید تاخیر و تعلل برخی نهادهای مسوول در امر ایمنی حمل‌ونقل به تکالیف تعیین شده در مصوبات قانون، کاهش یا توقف بسیاری از برنامه‌‌‌های فرهنگی، عدم‌توجه به مسوولیت اجتماعی و ترویج آگاهی بخشی را برشمرد.

تاکید می‌شود، دستیابی به افق و اهداف کاهش، غلبه و پیشگیری از سوانح رانندگی نیازمند عزم ملی و‌ همراهی و همگرایی تمامی نهادها و سازمان‌های مسوول، اقتدار عمل جدی دستگاه‌‌‌های نظارتی و حاکمیت بدون اغماض قانون و در کنار آنها اراده و توجه آحاد جامعه بوده و می‌تواند نقش مهمی را ایفا کرده و نتایج اثر بخشی را رقم زند. جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها به عنوان یک نهاد مردمی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که در شرایط حساس کنونی برای اداره جامعه و پذیرش مسوولیت خطیر قوه مجریه کشور عزم خود را جزم کرده و یقینا به مطالبات مردمی بالاخص سلامت و نشاط هموطنان، حفظ سرمایه‌‌‌های انسانی توجه خاص دارند، پیشنهاد و درخواست می‌‌‌کند در برنامه‌‌‌های اجرایی خود به موضوع کاهش سوانح رانندگی و حذف پیامدهای ناشی از آن، نظر ویژه‌‌‌ای معطوف داشته و این موضوع را جزو یکی از برنامه‌‌‌ها، اهداف و رویکردهای خویش قراردهند. این نهاد با دارا بودن افراد صاحب‌نظر و با تجربه طولانی در این زمینه همچنین ۲۸ دفتر نمایندگی در استان‌‌‌ها و هزاران نفر عضو رسمی و هوادار آمادگی کامل و لازم جهت انتقال تجربیات و ارائه جزئیات و تفصیل پیرامون موضوع را اعلام می‌‌‌کند.