پرداخت تسهیلات حساب پیشرفت و عدالت آغاز شد

به گفته مسوول دبیرخانه حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی، ‌‌‌منابع این حساب‌ها شامل ۶۰ همت است که ۳۰ همت برای کمیته امداد، ۱۲ همت بهزیستی، ۳ همت بنیاد شهید، ‌‌‌۳ همت بنیاد برکت و ۲ همت بنیاد علوی است که از منابع بودجه سال‌جاری در حال پرداخت تسهیلات به ذی‌نفعان است. به گفته پادام،  پیش از آغاز تسهیلات حساب پیشرفت امسال، ‌‌‌از جزء ۳ و ۴ بودجه سال قبل پرداخت‌ها انجام می‌شود و ادامه دارد. تسهیلات جزء ۴ هم منابع قرض‌‌‌الحسنه نهادهای حمایتی کمیته امداد، بهزیستی و قرارگاه مهارت آموزی سربازان، سازمان زندان‌ها و انجمن قرض‌‌‌الحسنه است که این جزء در اختیار استانداران است و برای ۳۱ استان در مجموع ۴۰‌هزار میلیارد تومان (میانگین هر استان ۱.۲ همت) پرداخت تسهیلات قرض‌‌‌الحسنه از اول تیرماه ۱۴۰۳ شروع خواهد شد. وی گفت: نظر استانداران را هم گرفته‌‌‌ایم، دستورالعمل‌ها به نهادهای حمایتی و بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

مسوول دبیرخانه حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی در مورد عملکرد سال قبل این حساب‌ها، گفت: تسهیلات جزء ۴ تبصره ۱۸ پارسال بالای ۷۰‌درصد تحقق داشته و از ۵۰‌هزار میلیارد تومان کل منابع ۳۵ همت تخصیص یافته و از ۵۰ همت دیگر (جزء۳) هم ۲۰‌درصد معادل ۲۰ همت و در مجموع ۵۵ همت تخصیص یافت و تسهیلات قرض‌‌‌الحسنه پرداخت شد. پادام همچنین گفت: سال قبل جزء ۳ مربوط به منابع استان‌ها در آذر ۱۴۰۲ ابلاغ شد و عملکرد آن در حد ۲۰‌درصد محقق شد، ‌‌‌اما امسال از تیر ماه منابع استانی حساب پیشرفت و عدالت پرداخت می‌شود. وی در مورد اتمام طرح‌های نیمه‌تمام نیز گفت: از طریق نهضت احیای واحدهای نیمه تمام تکمیل می‌شود، ‌‌‌البته ۲.۵ همت هم به این طرح‌ها اختصاص دادیم. برای امسال هم ۲ همت برای این طرح‌ها اختصاص می‌‌‌دهیم.

البته اعتبارات دستگاه‌های دیگر هم برای تکمیل طرح‌ها استفاده می‌شود. مسوول دبیرخانه حساب پیشرفت و عدالت تصریح کرد، ‌‌‌ اولویت در تکمیل طرح‌ها برای پروژه‌‌‌های بالای ۷۰‌درصد پیشرفت و در مناطق محروم بالای ۵۰‌درصد پیشرفت است. پادام در مورد اشتغال ایجاد شده با تسهیلات قرض‌‌‌الحسنه، ‌‌‌گفت: به ازای هر ۱۵۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌شود که باید این مشاغل پایدار باشند، ‌‌‌ما از بانک مرکزی خواستیم که میانگین هزینه هر اشتغال را ۲۵۰ میلیون تومان در نظر بگیرند.وی در مورد تلفیق منابع بودجه با منابع بانکی گفت: به‌ازای هر واحد منابع بودجه تخصیص داده‌شده، ‌‌‌ دو واحد منابع بانک اضافه می‌شود و در تلفیق با هم تسهیلات با نرخ میانگین ۱۵.۵‌درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

به گفته مسوول دبیرخانه حساب پیشرفت و عدالت، ‌‌‌تا کنون ۶۶ همت منابع تلفیقی پرداخت شده. به گفته وی، برخی نهادهای حمایتی یارانه بیشتری از نسبت یک به ۲ می‌‌‌خواهند، این منابع در قالب اسناد خزانه اسلامی (اخزا) پرداخت می‌شود. پادام گفت: در سال‌جاری تاکنون در قالب اسناد خزانه اسلامی، ‌‌‌ ۲۴‌هزار میلیارد تومان برای حساب‌های پیشرفت و عدالت پرداخت شده است.