بزرگداشت کارآفرین مرحوم صنعت برق

در این مراسم که با حضور جمع کثیری از مدیران پیشکسوت صنعت برق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مدیران کنونی و پیشین سندیکای صنعت برق ایران، جمعی از کارآفرینان حوزه برق و انرژی، اقوام، دوستان و همکاران قدیمی مرحوم محمد پارسا و جمعی از کارکنان مجموعه شرکت‌های تابعه گروه بلواندپی برگزار شد، سخنرانان یاد و نام مرحوم مهندس پارسا را زنده نگه داشتند. در این نشست، مهندس پویا پارسا، رئیس مجمع گروه بلواندپی، در سخنرانی خود از استمرار مسیر مرحوم محمد پارسا در گروه بلواندپی سخن گفت و به تلاش جمعی برای توسعه فعالیت‌‌های گروه در راستای برنامه‌‌ها و ریل‌‌گذاری مرحوم پارسا اشاره کرد.

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، ضمن بزرگداشت یاد و نام مرحوم پارسا در این نشست گفت: «آقای پارسا یک جمله معروف داشت و آن این بود که ایران در یک منطقه استراتژیک قرار دارد و قابلیت تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را  داراست. اما متاسفانه به دلیل سیاستگذاری‌‌های غلط این ایده بزرگ نه تنها عملی نشده، بلکه کشور با ناترازی شدید انرژی مواجه است.» وی در این نشست ضمن انتقاد از پرداخت بی‌‌رویه یارانه انرژی به عنوان سدی برای توسعه صنعت برق ایران، تشکیل رگولاتوری صنعت برق را یکی از ضرورت‌‌های حوزه نیرو و انرژی کشور دانست.

در بخش بعدی مراسم، نشست خاطرات مرحوم پارسا با حضور تعدادی از پیشکسوتان صنعت برق و انرژی‌ برگزار شد. در این نشست احمد قلعه‌‌بانی، رئیس هیات‌مدیره گروه بلواندپی و مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت ایران، محمد بهزاد، رئیس هیات‌مدیره هلدینگ بلواندپی برق و انرژی و معاون پیشین برق و انرژی وزیر نیرو، علی اکبر سهیلی، عضو پیشین هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران و مدیرعامل پیشین و عضو هیات موسس شرکت صانیر، پرویز قائم‌مقامی، عضو هیات‌مدیره هلدینگ بلواندپی برق و انرژی و علی بخشی، رئیس پیشین هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران و عضو هیات عامل گروه بلواندپی به مرور خاطراتی از مرحوم مهندس محمد پارسا پرداختند.

محمد مهدی فنایی، کارآفرین برجسته و بنیان‌گذار گروه صنعتی کویر و هم‌‌دانشگاهی و همکار قدیمی مرحوم پارسا در این مراسم ضمن مرور خاطراتی که در طول سالیان دراز همکاری و همراهی با مرحوم محمد پارسا برای او رقم خورده ‌‌بود، از مهندس پارسا به عنوان استاد خود یاد کرد و یاد و خاطره این کارآفرین برجسته کشور را گرامی داشت. فنایی در سخنان خود تاکید کرد: «مرحوم پارسا دید بلندی داشت، زمانی که او از صادرات ۵۰ میلیون دلاری سخن می‌‌گفت، برای هیچ کسی این اعداد قابل تصور نبود، چرا که ما به اعدادی مانند چند ده‌هزار دلار در صادرات فکر می‌‌کردیم، اما می‌‌بینیم که امروز مجموعه پارس‌‌تابلو به عنوان میراث او به یک بازیگر مهم بین‌المللی تبدیل شده ‌‌است.»

در ادامه این مراسم، بهزاد نادعلیان، مدیرعامل گروه بلواندپی ضمن اشاره به آغاز برنامه پنج ساله دوم توسعه گروه بلواندپی، گزارشی از اهم فعالیت‌‌ها و دستاورد‌‌های گروه در یک سال گذشته و برنامه‌‌های گروه برای سال‌های آینده ارائه داد.

در این مراسم همچنین از یک عمر خدمات مهندس ناصر شایان و مهندس علی اصغر گلسرخی، دو پیشکسوت صنعت برق ایران و همکار و همراه قدیمی مرحوم مهندس پارسا تقدیر به عمل آمد.

در ادامه علیرضا اسدی، عضو گروه پژوهشی آینده‌‌نگاری و سیاست‌‌پژوهی پژوهشگاه نیرو و معاون پژوهش سندیکای صنعت برق ایران ضمن اشاره به نقش آقای پارسا در توسعه صنعت برق، در خصوص رویکرد‌‌ها و استراتژی توسعه تاریخی بخش خصوصی صنعت برق ایران مطالبی ارائه داد.

در بخشی دیگر از این مراسم، میثم محمد، یک پرفرمنس صدا-نمایش، در مورد زندگی محمد پارسا از زمان تولد تا ورود به صنعت برق و تبدیل شدن به یک کارآفرین برجسته اجرا کرد که با استقبال حاضران مواجه شد.

در پایان مراسم از کتاب «در مسیر تندباد» که به مجموعه یادداشت‌‌ها، مقالات و مصاحبه‌‌های محمد پارسا اختصاص دارد، رونمایی شد.