صنایع معدنی هرمزگان در بن‌بست پایانه‏‏‌‏‏‏‌ مکانیزه‏‏‌

محسن نادری افزود: در مقاطعی سرعت سیر این واگن‌‌‌‌‌‌‌ها از بندرعباس به منطقه گل‌‌‌‌‌‌‌گهر به دو «سیر» در ماه نیز می‌‌‌رسد، در حالی که باید این میزان حدود ۷ تا ۹ سیر درماه باشد. نادری تصریح کرد: عدم‌تخلیه و بارگیری به موقع واگن‌‌‌‌‌‌‌های باری باعث کاهش بهره‌‌‌‌‌‌‌وری زنجیره ریلی شده وخواب سرمایه را دراین صنعت ایجاد کرده است. وی ادامه داد: درمنطقه مانوری بندر شهیدرجایی واگن‌‌‌ها به انبار تبدیل شده‌‌‌اند‌‌‌ و مواد فله معدنی، ۲ تا ۴ هفته در آنها باقی می‌‌‌ماند تا با روش سنتی و غیرمکانیزه، یعنی با بیل مکانیکی، تخلیه شود، علاوه بر اتلاف زمان، درحین این جابه‌‌‌جایی آلودگی و گردوغبار ایجاد می‌شود و همچنین بخشی از مواد معدنی روی زمین ریخته و خاک و آب را آلوده می‌‌‌کند.

به گفته وی، صنایع معدنی نمی‌توانند تعهدات خود رابه مشتریان و حمل به موقع بار نادیده بگیرند، بنابراین برای حمل از جاده استفاده کرده و مجبورند هزینه حمل جاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را به میزان دوبرابر حمل ریلی پرداخت کنند، که دراین صورت حاشیه سود این صنایع کاهش یافته و رقابت در بازارهای جهانی را برای آنها سخت می‌‌‌کند.

مدیرعامل هیمکو تاکید کرد: در بندر شهید رجایی مشکلی در زمینه زیرساخت ریلی نداریم. مشکل اصلی زمانی ایجاد می‌شود که مواد فله معدنی به بندرمی‌‌‌رسند و پایانه مکانیزه‌‌‌ای برای تخلیه این مواد و بارگیری در کشتی‌‌‌ها وجود ندارد و این روند باعث ترافیک شدید تریلی‌‌‌ها و قطارها دربندرشهید رجایی می‌شود. وی گفت: برای جلوگیری از این آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پوشش همزمان لجستیکی بنادر وکارخانه‌‌‌های تولیدی، درحال احداث پایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای درمنطقه غرب بندرشهید رجایی هستیم. انجام این پروژه حدود ۳۰ تا ۳۵‌‌‌درصد بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری کلی حمل‌‌‌ونقل ریلی را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد.این پروژه در حال حاضر حدود ۱۱‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد.