روح‌الله ذوالفقاری روز گذشته، طی یک نشست خبری که در محل ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، به تشریح بسته‌‌‌های جدید حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی برای تحقق برنامه جهش تولید دانش‌بنیان پرداخت و با بیان اینکه امسال در راستای تحقق شعار سال، نقش شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان برجسته است گفت: شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان مصداق مشارکت مردمی در تحقق رشد اقتصاد و رشد تولید هستند و هرچه این شرکت‌ها رشد بیشتری داشته باشند، مشارکت مردم در حوزه تولید افزایش خواهد یافت. وی گفت: از این جهت، برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌ایم خدمات حمایتی خود را به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان انجام دهیم و آورده‌‌‌ و سرمایه‌‌‌های مردمی را که در اختیار تولید قرار می‌‌‌گیرند و باعث جهش تولید می‌‌‌شوند تسهیل و تضمین کنیم.

وی با تاکید براین موضوع که درحال حاضر حدود ۱۰‌هزار شرکت دانش‌‌‌بنیان فعالیت می‌کنند که حدود ۷۰‌‌‌‌درصد آنها نوپا و الباقی شرکت‌هایی هستند که از بلوغ نسبی در علمیات فرآیندی خودشان برخوردار هستند اظهار کرد: برای تمام این شرکت‌ها برنامه‌‌‌های متنوع حمایتی تعریف شده، اما در گام نخست قرار است شرکت‌های نوپایی که در حوزه دانش‌‌‌بنیان فعالیت می‌کنند و فروش زیر ۵ میلیارد تومان دارند مورد توجه قرار گیرد که برنامه ۱۰۰۰ فناور تدارک دیده شده که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.

ذوالفقاری ادامه داد: درگام بعدی، صندوق برای شرکت‌هایی که بالای ۵ تا ۵۰۰ میلیارد تومان فروش دارند هم در قالب برنامه جهش، بسته حمایتی پیش‌بینی کرده است. گام دیگر شرکت‌هایی هستند که نیاز به توسعه زیرساخت دارند که در قالب برنامه توانا دیده شده است. گام بعدی شرکت‌هایی‌‌‌ هستند که از ۵۰۰ میلیارد تومان به بالا هستند، که کمک می‌‌‌کنیم از طریق بازار سرمایه تامین مالی شوند که تحت عنوان برنامه ضامن قرار است انجام گیرد.

وی در گام بعدی، حمایت از شرکت‌هایی را که از طریق مردم و مکانیزم تامین مالی جمعی می‌توانند به شکوفایی برسند مورد توجه قرار داد و گفت: «شکوفا» از برنامه‌‌‌هایی است که در قالب تضمین آورده‌‌‌های مردمی از سوی صندوق برای این شرکت‌ها فعال خواهد شد.

معاون تسهیلات و تجاری‌‌‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه تاکید کرد: برنامه بعدی بحث کارآفرینی مبتنی بر محصولات دانش‌‌‌بنیان است که می‌تواند باعث خوداشتغالی و کسب و کار خانگی شود که حمایت‌‌‌های جدی برای آن دیده شده است. ضمن اینکه در قالب برنامه رویش، مقرر کرده‌‌‌ایم تا حمایت از شتاب‌‌‌دهنده‌‌‌ها و مراکز رشد شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و فناور را در دستور کار قرار دهیم.

به گفته وی، برنامه هشتم هم مربوط به ظرفیت‌‌‌هایی است که از طریق حمایت‌‌‌های اجتماعی و خیرین می‌تواند منجر به تولید و فعالیت‌‌‌های مبتنی بر فناوری و دانش‌‌‌بنیان شود که دراین حوزه برنامه حامی تدارک دیده شده است.

ذوالفقاری دراین نشست به برنامه جهش، به عنوان یکی از ۸ برنامه حمایتی صندوق اشاره کرد و گفت: در برنامه حمایتی «جهش» آن‌طور که هدف‌گذاری کرده‌‌‌ایم، قرار است شرکت‌های دانش‌‌‌بنیانی را که قابلیت فروش بیش از سه برابری در سال‌جاری دارند تامین مالی کنیم. در این راستا شرکت‌هایی که مشمول این بسته می‌‌‌شوند، باید فروش سال گذشته آن بیش از ۵ میلیارد تومان باشد تا این حمایت‌‌‌ها زمینه جهش قابل‌توجه آنها را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: البته در این بین ممکن است شرکت‌هایی باشند که به بلوغ کافی رسیده باشند، اما رشد سه برابری تولید برای آنها امکان‌پذیر نباشد که دراین راستا برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌ایم تا شرکتی هم که ۱۰۰ میلیارد تومان فروش خالص آن افزایش یابد، به شرطی که رشد ۵۰ درصدی داشته باشد شامل این بسته حمایتی شود.

وی گفت: در این طرح، تا ۱۰۰ میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی و با معرفی‌‌‌نامه صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات پرداخت می‌شود و در صورتی که شرکت‌ها توان لازم را برای تامین تضامین نداشته باشند، از طریق صندوق، تضمین می‌‌‌شوند و صندوق بابت این تضمین از شرکت‌ها فقط چک و سفته دریافت می‌کند. معاون تسهیلات و تجاری‌‌‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص همکاری با بانک‌ها برای اعطای این تسهیلات به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان، گفت: برای اعطای تسهیلات با بانک‌های پاسارگاد، ملی، کارآفرین، ملت، پارسیان و صادرات مذاکراتی انجام دادیم و توافق‌نامه‌‌‌هایی را به امضا رساندیم. وی همچنین تاکید کرد که تلاش کرده‌‌‌ایم در کنار بهره‌‌‌گیری از ظرفیت‌‌‌های بازار پول؛ در سایر برنامه‌‌‌های این بسته نیز از ظرفیت چندگانه بازار سرمایه استفاده کنیم که مکانیزم‌‌‌های تامین مالی مبتنی بر دارایی و بدهی، انتشار اوراق و همچنین تامین مالی جمعی از جمله این ابزارهاست.

معاون تسهیلات و تجاری‌‌‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین اعلام کرد: شرکت‌هایی که قبلا از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کرده‌‌‌اند، مشروط بر اینکه آن خدمات و تسهیلات در پارامترهای عملکردی شرکت مانند اشتغال، تولید و صادرات اثربخش بوده باشد هم می‌توانند از بسته‌‌‌های حمایتی جدید استفاده کنند.