صدای رسای تولیدکنندگان

«مجید موافق قدیری»، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در این دیدار گفت: امروزه توجه اهالی شاغل در صنایع دام، طیور و آبزیان به سمت رسانه‌‌‌‌ها جلب شده است، چرا که از این طریق با جلب توجه اذهان مردم و سیاستگذاران اقتصادی می‌توانند ریسک‌های تولید و کسب و کارشان را کاهش داده و بازاری مناسب برای محصولاتشان  ایجاد کنند.

مهم‌ترین دلیل مشارکت با  گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد نیز افزایش قدرت چانه‌زنی صنف در مواجهه با تصمیمات اشتباه اقتصادی است که سالانه هزاران میلیارد تومان زیان به تولیدکنندگان و اقتصاد کشور وارد کرده و حداقل انتظار ما این است که رسانه دنیای اقتصاد کمک کند تا درآمد تولیدکنندگان شاغل در حلقه‌های مختلف زنجیره تامین پروتئین از طریق تولید و انتقال گفتمان تجاری افزایش پیدا کند؛ چرا که استفاده از رسانه‌های حرفه‌ای در بخش کشاورزی علی‌الخصوص صنعت دام، طیور و آبزیان در سال‌های اخیر مغفول واقع شده و این بخش از اقتصاد کشورمان به‌رغم اهمیتی که در تولید ناخالص داخلی دارد، نتوانسته به درستی دغدغه‌های خود را به گوش مردم و مسوولان و سیاستگذاران اقتصادی برساند.

ضمن اینکه فراموش نکنیم وقتی صحبت از توسعه اقتصادی در صنف می‌شود شاید عموم مردم و حتی بسیاری از مسوولان، مدیران و نخبگان اجتماعی در ایران به ساختارهای سنتی و پرعیب بیندیشند. حتما مشکلات قانونی، نهادی و این دست مسائل مانع توسعه صنعت دام، طیور و آبزیان کشور می‌شود. اما یکی از فاکتورهای بسیار مهم  که تاثیر زیادی در اجرایی شدن اهداف توسعه مخصوصا برنامه هفتم دارد، فرهنگ است. و تولیدات رسانه‌ای می‌تواند در این زمینه بسیار تاثیر‌گذار باشد. معتقدم  یک رسانه حرفه‌ای می‌تواند الگوهای رفتاری جدیدی را به مردم پیشنهاد دهد و آنگاه مردم طی سال‌ها در صورت وجود ساختار مناسب، آن الگوها را بپذیرند. به طور مثال امروز لازم است که مردم بدانند فرآیند تولید محصولات پروتئینی همچون شیر، گوشت و تخم‌مرغ چه مسیری را طی کرده است. امروز حق مصرف‌کننده است که بداند خوراک دام مصرف شده توسط دام، در کجا تولید شده، چگونه مصرف شده و چه کیفیت و کمیتی داشته که شیر آن توسط وی خریداری و به مصرف می‌رسد.

از طرفی صنعت برای حضور فعال در نمایشگاه دام و طیور که اواخر تیر ماه برگزار می‌شود آماده می‌شود. به‌رغم تحریم‌های ظالمانه معتقد هستیم نمایشگاه دام و طیور تهران ابزاری است که در کنار سایر ابزارهای تجارت می‌تواند تراز صادرات کشور در صنعت پروتئین حیوانی مخصوصا صنعت بزرگ خوراک دام را به نفع تولیدکننده تغییر داده و کمبودها  را در سایر بخش‌ها جبران کند. اگر از این مزیت در کنار رسانه‌ها به نحو بهینه استفاده شود و در برگزاری نمایشگاه‌ها منافع کلان و ملی کشور به همراه منافع مشارکت‌کنندگان منطبق با استانداردهای روز دنیا در نظر گرفته شود می‌توان امیدوار بود فرصت‌های اقتصادی فراوانی نصیب بنگاه‌‌‌‌های اقتصادی و صاحبان مشاغل در حلقه‌های مختلف زنجیره تامین پروتئین کشور شود.

امروز دولت، تشکل‌ها، تولیدکنندگان و برگزارکنندگان نمایشگاه دام و طیور تهران هم‌صدا و هم‌قدم برای ارتقای کیفیت نمایشگاه و جهانی کردن آن در تلاش هستند؛ چرا که توان و ظرفیت‌های وسیع صنعت نمایشگاهی را می‌‌‌‌شناسند و به آن واقف‌اند و به تبع از مزیت‌‌‌‌های این صنعت نیز بهره‌مند می‌شوند.

در ادامه نشست «رضا مبصری» دبیر انجمن زنجیره‌‌‌‌های تولید گوشت و مرغ کشور گفت:  حدود ۳٠‌درصد تولید گوشت و مرغ کشور در دست زنجیره این انجمن است و فعالان این صنعت شبانه‌روز درتلاش برای توسعه این بخش مهم و حیاتی  هستند. چشم‌انداز این است که طی۳ سال آینده، بالای ۵٠‌درصد نیاز کشور را مانند همه اقتصادهای پیشرفته دنیا که سهم قابل‌توجهی را در تولید دارند، در دست داشته باشیم.

«محمد‌مهدی نهاوندی» عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان دام و طیور کشور نیز گفت: نکته‌‌‌‌ای که باید بیشتر به آن توجه شود این است که مجموعه صنعت دام و طیور به‌رغم سهم ارزنده‌ای که در اقتصاد کشور دارد، سهم بسیار ناچیزی در افکار عمومی و رسانه دارد و حق مطلب این حوزه مهم به خوبی رعایت نشده است؛ تجارت این بخش حدود ۸میلیارد دلار و چیزی حدود ۲۰‌درصد کل واردات کشور است اما متاسفانه در رسانه‌ها تصویرپرقدرتی از این حوزه دیده نشده است. اما بسیاری از صنایع دیگر با حجم‌ وتولید به مراتب کمترتوانسته‌اند از طریق ابزار رسانه در کشور تصمیم‌ساز باشند و بخش خصوصی این ارگان‌ها توانسته در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند. اما متاسفانه فعالان متعدد این عرصه تاکنون ابزار رسانه‌ای قوی نداشته و در خصوص تلاش‌ها و عملکردهای آنها اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی درست و منصفانه‌ای انجام نشده و به واسطه همین ضعف، سهمی در سیاستگذاری و تصمیم‌‌‌‌های کلان نداریم. دیدگاه مردم و افکار عمومی هم به این بخش چندان دقیق و عادلانه نیست. امیدوارم این اتفاق شروعی برای افزایش سهم این صنف در افکار عمومی و رسانه‌‌‌‌ها باشد.

«حجت‌‌‌‌الله ذبیحی» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارو و دامپزشکی کشور هم در این نشست گفت: رسانه یعنی صدای مظلومیت تولید و صادرات و بخش کارگری که تا به حال به آن توجه کافی نشده است. همواره بین اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد بیشتر از همه تنش‎ها و فشارها روی بخش تولید است. امیدواریم با حضور «دنیای اقتصاد» که به طور حتم روزنامه‌‌‌‌ای است که به دردهای صنعت و تولید و تجارت رسیدگی می‌کند این صدای مظلومیت بیشتر و بهتر شنیده شود .

اعضای این اتحادیه حدود ۶٠ تا ۱٠٠ میلیون دلار در سال‌‌‌‌های ۹۲ تا ۹۸ صادرات داشته و تقریبا ۷‌درصد مواد مورد نیاز صنعت دام و طیور کشور را تولید می‌کند. طی سال‌های اخیر یکی از اتفاقات قابل ستایش این بوده که ۵۴ شرکت دانش‌بنیان و نوآور در این صنعت متولد شده و رشد کرده است. به هر حال نباید فراموش شود فقط تامین کمّی نیاز تغذیه‌ای مردم اهمیت ندارد، بلکه سلامت جسمی و روحی افراد جامعه نیز  در گرو تامین  مناسب پروتئین و سلامت غذاست و اگر دنیای اقتصاد به بهداشت غذاهم توجه کند‌،اتفاقات خوبی را در این بخش رقم می‌زند.

اسکندر اسکندری‌فر رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات دام و طیور نیز با اشاره به اینکه  انجمن تولید‌کنندگان تجهیزات به تازگی شکل گرفته است گفت: قطعا از تجربه انجمن‌های مختلف فعال در این عرصه در آینده بیشتر استفاده خواهیم کرد تا این بخش را رشد دهیم. اما به طور خلاصه بگویم یکی از گرفتاری‌‌‌‌های کشور این است که با تغییر مدیران و برنامه‌های حمایتی آنها برای صنعت و اصرار به اصلاح اوضاع و شرایط پیچیده تولید مشکلات همچنان به قوت خود باقی می‌ماند و از دوره‌ای به دوره دیگر منتقل می‌شود.

«محمد‌رضا صدیقی‌پور» عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه نیز گفت: نباید به نمایشگاه ‌‌‌‌ها طوری نگاه کنیم که انگار مراسمی است که در یک پروسه چند روزه به اتمام می‌رسد. نمایشگاه‌ها باید فعالیت رسانه‌ای و روشنگری خود را در طول سال به صورت مداوم داشته باشند و به واسطه رسانه‌ها، مطالبات فعالان به صورت مستمر در قالب‌‌‌‌های مختلف پیگیری شود. ما باید با همفکری به یک دیدگاه مشترک برسیم که صلاح صنعت در چیست و به یک سود جمعی در جامعه دست پیدا کنیم . و بدون تردید این موضوعات در قالب نشست‌‌‌‌ها، گفت‌وگوها، تولید ویدئو و یادداشت می‌تواند حاصل  شود و به نتیجه مطلوب برسد

به هر حال ما هر سال نمایشگاه دام، طیور و تجهیزات وابسته ایران پلکس (IRAN PLEX) را برگزار می‌‌‌‌کنیم و یکسری مسوولان می‌‌‌‌آیند و انتقاد‌های فعالان این عرصه را می‌شنوند، اما چون انعکاس خوبی پیدا نمی‌‌‌‌کند، پیگیری هم نمی‌شود. پیوند ما با گروه رسانه‌ای ‌دنیای اقتصاد می‌تواند واقعا اتفاق خوبی باشد و معتقد هستم صدای بلند، انعکاس قوی‌تری دارد. به هر حال، حل موضوعاتی مانند مساله تک‌نرخی شدن ارز، چالش‌های مدیریت ضعیف واردات، عدم‌شفافیت در بخش عمده بازار و... نیازمند صدای رسانه قوی‌تر است .

سید مهدی میرسلیمی رئیس انجمن وارد‌کنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام  هم گفت: اساس کار ما واردات است و طرف دیگر ما خارجی‎ها هستند. سوال ما این است که چرا برای تهیه مواد اولیه خود باید با نرخی چند برابر ارز آزاد تهیه کنیم. در این بین چگونه به اعضا بگوییم که بیایند و سرمایه‌گذاری کنند مخصوصا هم اکنون که دیگر اعتبار و سفارش‌های منظمی هم نداریم.

موضوع بعدی این است که بیشتر فعالان این عرصه تمایل به شرکت در نمایشگاه دارند اما هزینه غرفه‌ها بسیار بالاست امیدواریم سازمان تجارت در این خصوص همکاری‌های خوبی داشته باشد.

«ابوالقاسم سالار رضایی» مجری برگزاری نمایشگاه صنعت دام و طیور نیزگفت: باتوجه به اینکه مجوز نمایشگاه دام، طیور و تجهیزات وابسته ایران پلکس (IRAN PLEX) به صورت ۳ساله صادر شده می‌توانیم برنامه بلند‌مدت‌تری برای ارتقای جایگاه این صنف، رساندن مشکلات این حوزه به مسوولان و آگاهی‌سازی مردم داشته باشیم . امسال حدود ۳۵۰ شرکت ثبت‌نام قطعی کردند و فضایی بالغ بر ۲۵‌هزار مترمربع مفید و ۵۰‌هزار مترمربع غیر‌مستقیم داریم. سالن‌‌‌‌های غرب نمایشگاه کاملا در اختیار این نمایشگاه است و حدود ۵۰ شرکت خارجی هم تاکنون ثبت‌نام کرده‌‌‌‌اند.

«دنیای‌اقتصاد» حامی سیاست‌‌‌های «رشدساز»

علیرضا بختیاری، مدیرمسوول «دنیای‌اقتصاد»  نیز در  این نشست که در محل ساختمان گروه رسانه‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد، ضمن تشریح فعالیت‌‌‌های گروه و ظرفیت‌‌‌های آن در بخش‌‌‌های مکتوب، تصویری و فضای مجازی گفت: «دنیای‌اقتصاد» همواره پشتیبان تصویب و اجرای سیاست‌‌‌های ضامن «رشد اقتصادی پایدار» بوده است و در این مسیر، همواره در محتواهای تولیدی خود بر «رقابت سازنده در فعالیت‌‌‌های اقتصادی» و پرهیز سیاستگذار از تصویب مقررات «ضدرقابت و رانت‌زا»، تاکید داشته است.

مدیرمسوول «دنیای‌اقتصاد»، ظرفیت این گروه رسانه‌‌‌ای را برای کمک به فعالان اقتصادی و به‌ویژه صنعتگران برای رفع موانع تولید، قابل‌توجه توصیف کرد و این همکاری را مقدمه‌‌‌ای برای مشارکت بیشتر رسانه و صنعت دانست.

این جلسه با امضای قرارداد همکاری رسانه‌ای بین روزنامه «دنیای اقتصاد» و انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران به اتمام رسید .