معنای بیمه ازکارافتادگی

بیمه ازکار افتادگی بدان معناست که شخص بیمه‌شده به سبب پیری یا سوانح ناشی از عوارض جسمانی یا پیری دچار ناتوانی شده و به مدت معلوم یا نامعلوم قادر به حضور در سر کار و کسب درآمد از طریق آن نیست؛ در این مرحله بیمه برای حمایت از این شخص به‌صورت مستمر حمایت‌هایی را درنظر گرفته‌است که به آن بیمه ازکار افتادگی گفته می‌شود. از جمله حمایت‌هایی که شامل این دسته افراد می‌شود این است که فردی که دچار ازکار افتادگی چه به‌صورت دائم چه به‌صورت کلی تا پایان مدت گرفتاری نصیب‌شده از پرداخت حق‌بیمه معاف می‌شود پس دیگر نیاز نیست نگران پرداخت منظم حق‌بیمه خود باشید. شکایت از کارفرما بابت بیمه یکی از اقسام شکایت‌های کارگر از کارفرماست، در صورتی‌که کارفرما تعهد خود در زمینه بیمه‌گذاری کارگر را اجرا نکند، کارگر مجاز به اقدام به شکایت از کارفرماست. بر اساس قوانین کار، کارفرما موظف است کارگر خود را در یکی از سازمان‌های بیمه‌ای بیمه کند. کارفرما ملزم به پرداخت حداقل ۵۰‌درصد از مبلغ حق‌بیمه کارگر است و همچنین کارگر نیز مکلف به پرداخت مابقی ۵۰‌درصد است. در صورت عدم‌انجام این تعهدات از سوی کارفرما، کارگر می‌تواند به مراجع قانونی مراجعه کرده و شکایت از کارفرما خود را مطرح کند.

ازکارافتادگی کامل در بیمه ازکار افتادگی

مزایای این دسته از بیمه یعنی بیمه ازکار افتادگی کامل تنها شامل افرادی است که شاغل بوده و سن آنها پایین‌تر از ۵۹ است؛ اما ازکار افتادگی کامل به چه معناست؟ تصور کنید که شخصی که دارای شرایط اشاره‌شده در بالا دارد در اثر حادثه یا بیماری دچار مشکل شده، به‌عنوان مثال دچار قطع عضو شده‌است، این نوع بیمه شخص را از انجام کار باز می‌دارد. جالب است بدانید که اگر علت ازکار افتادگی حادثه اعلام شود بلافاصله شخص شامل حمایت‌های بیمه ازکار افتادگی می‌شود؛ اما زمانی‌که منشأ ازکار افتادگی بیماری باشد، فرد باید حداقل شش ماه طول درمان گرفته باشد و برای استفاده از حمایت‌ها شش ماه زمان می‌برد. اما در بیمه ازکار افتادگی جزئی، شخص دچار مشکلی می‌شود که آن را از انجام برخی فعالیت‌ها در حین انجام کار باز‌می‌دارد؛ البته درنظر داشته باشید که تشخیص این موارد به عهده کمیسیون پزشکی معرفی شده از طرف شرکت بیمه‌گذار بوده و میزان تشخیص داده‌شده باید حداقل ۳۳‌درصد تا ۶۶‌درصد باشد.

ازکار افتادگی کلی و دائمی در بیمه ازکارافتادگی

حال در نظر بگیریم که فردی دچار مشکلاتی مثل قطع عضو یا از دست‌دادن بینایی خود بشود که نشان‌دهنده این است که شخص به‌طور کلی قادر به‌کار‌کردن نبوده و حتی زندگی روز مره آن به مشکل بر می‌خورد. این دسته افراد شامل این نوع بیمه می‌شوند.

چه ارتباطی بین بیمه ازکار افتادگی و غرامت نقص عضو وجود دارد؟

در اینجا بیمه ازکار افتادگی در ارتباط با نقص عضو شامل قوانین و شرایط متفاوتی است که هر قانون در شرایط خاص به‌وجود آمده‌است برای مثال: براساس بند‌۱۷ ماده‌۲: غرامت تعلق‌گرفته به نقص عضو مبلغی است که به‌طور کامل و یک‌جا یا برای جبران کامل خسارت وارده یا بخشی از آن به فرد موردنظر داده می‌شود. اگر فردی که دارای بیمه ازکار افتادگی است، بر اثر مریضی قادر به ادامه کار نباشد طبق همین قانون، مریضی یا بیماری به حالتی غیر‌طبیعی جسمی یا روحی گفته می‌شود که خدمات پزشکی را الزام می‌کند یا باعث به‌وجود آمدن عدم‌توانایی در ادامه کار می‌شود. این مریضی اگر برایش درمانی وجود نداشته‌باشد تحت‌شرایطی ممکن است باعث کاهش میزان کار فرد شود و سبب ازکار افتادگی وی شود.

بخشنامه‌ها و نحوه برخورداری از بیمه ازکار افتادگی

فهرستی از شرایط و نحوه برخورداری از بیمه ازکار افتادگی در اینجا به‌صورت کامل آمده‌است:

۱‌‌‌‌- قانون بیمه‌‌‌‌های اجتماعی کارگران که در سال‌۱۳۳۱ مورد تصویب واقع گردید

۲‌‌‌‌- قانون بیمه‌‌‌‌های اجتماعی کارگران -مصوب ۱۳۳۴

۳‌‌‌‌- قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی -مصوب ۱۳۵۲.۸.۲۱

۴‌‌‌‌- قانون تامین‌اجتماعی ‌‌‌‌-مصوب تیر ماه ۱۳۵۴

۵‌‌‌‌- لایحه قانونی الحاق یک تبصره‌به لایحه قانون راجع‌به برقراری حقوق وظیفه درباره کارکنان دولت و مشمولان قانون تامین‌اجتماعی و بیمه ازکارافتادگی که در جریان انقلاب اسلامی ایران ازکارافتاده یا به‌درجه شهادت نائل شده یا می‌شوند. (مصوب۱۳۵۸.۱۲.۲۷)

۶‌‌‌‌- لایحه قانونی راجع‌به برقراری حقوق وظیفه درباره کارکنان دولت و مشمولان قانون تامین‌اجتماعی و بیمه ازکار افتادگی که در جریان انقلاب اسلامی ایران ازکارافتاده یا به‌درجه شهادت نائل شده یا می‌شوند. (مصوب ۱۳۵۸.۹.۲۱)

۷‌‌‌‌- قانون برقراری حقوق وظیفه ازکار افتادگی و وظیفه عائله تحت‌تکفل جانبازان و شهدای انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و پرداخت حقوق و مزایای مجروحین جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی (مصوب ۱۳۶۱.۱۱.۲۵)

۸‌‌‌‌- قانون الحاق یک تبصره‌به ماده‌چهار قانون برقراری حقوق وظیفه ازکارافتادگی و وظیفه عائله تحت‌تکفل جانبازان و شهدای انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و پرداخت حقوق و مزایای مجروحین جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی (مصوب ۱۳۶۱.۱۱.۲۵) و اصلاح ماده‌۱۰ آن (مصوب ۱۳۶۴.۱۱.۶)