ملیحه کرمی‌بلیلی با تاکید براینکه شرکت شستان اقدام به شناسایی شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان کرده افزود: فهرست این شرکت‌ها به انضمام توانمندی‌‌‌ها و نوع همکاری که می‌توانند با شرکت‌های مجموعه داشته باشند تهیه شده و به‌‌‌صورت مستمر به‌‌‌روزرسانی می‌شود و به‌‌‌صورت بانک اطلاعاتی در اختیار شرکت‌های گروه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای حل مسائل و چالش در شرکت‌ها، ابتدا در کمیته‌‌‌ها و کارگروه‌‌‌های تخصصی چالش‌‌‌ها شناسایی، دسته‌‌‌بندی و سپس اولویت‌‌‌بندی شده و با مشخص شدن چالش‌‌‌ها، تهدیدها و مسائلی که برای حل آنها باید از خدمات شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان استفاده کرد، شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان مربوطه شناسایی و دعوت به همکاری شده‌‌‌اند. به‌‌‌طور مثال می‌توان به مساله اصلاح ضریب مصرف گاز متان برای تولید متانول در پتروشیمی‌‌‌ مرجان اشاره کرد که با انجام پروژه‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان با همکاری شرکت‌های مرتبط، ضریب مصرف کاهش یافته و صرفه‌‌‌جویی چند میلیون دلاری صورت گرفته است.

معاون امور شرکت‌ها و بهره‌‌‌وری شستان تصریح کرد: در هلدینگ برنامه پنج ساله برای ساخت داخل تدوین شده است. مطابق برنامه در سال ۱۴۰۰‌هزار قطعه، ۱۴۰۱‌هزار و ۲۰۰ قطعه و در سال ۱۴۰۲‌هزار و ۴۴۰ قطعه ساخته شده و برای مجموع سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ حدود۳‌هزار و ۸۰۰ قطعه پرمصرف وارداتی برای ساخت داخل هدف‌‌‌گذاری شده است.

وی اظهار کرد: به‌‌‌طور مثال در پتروشیمی مرجان برای ساخت داخل ۷‌هزار و ۴۰۰ قطعه و تجهیز مکانیکی پرمصرف وارداتی شامل قطعات کمپرسور توربین و ابزار دقیق و... برنامه‌‌‌ریزی انجام شده و تاکنون هزاران قطعه وارداتی با تنوع ۸۰۰ مورد توسط شرکت نام‌برده ساخته شده و در اختیار مدیریت‌‌‌های بهره‌‌‌برداری و تعمیر و نگهداشت قرار گرفته است. برنامه بومی‌‌‌سازی قطعات وارداتی برای پتروشیمی ‌‌‌بوشهر برای ۷۰۰ قطعه برنامه‌‌‌ریزی شده و ۵۴ میلیارد تومان تاکنون صرفه‌‌‌جویی ناشی از بومی‌‌‌سازی قطعات در این شرکت صورت گرفته است. همچنین در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از قطعات و تجهیزات مکانیکی در پتروشیمی ‌‌‌بوشهر هم در مراحل مختلف طراحی، تهیه نقشه و در حال ساخت است و شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان در خصوص این موضوع توجه ویژه‌‌‌ای دارند.