انقلاب دیجیتال و انگیزه برای بهره‌‌‌وری رقابتی، به سمت افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری اشاره دارد. از آنجا که بازارها، زنجیره‌‌‌های تامین و اقتصاد همچنان پویا هستند و به ارسال سیگنال‌‌‌های متفاوت ادامه می‌دهند، تولیدکنندگان در تلاش هستند که در ماه‌‌‌های آینده محل سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنند. چشم‌‌‌انداز صنعت تولید ۲۰۲۴ و گزارش روندهای فناوری امسال به چند عامل کلیدی اقتصادی و صنعتی و همچنین روندهایی اشاره می‌کند که وعده شکل‌‌‌دادن به زنجیره تامین و چشم‌‌‌انداز تولید را در سال آینده می‌دهد.

به گزارش اینداستری‌‌‌ویک، برخی از قوی‌‌‌ترین روندهای امروزی زمانی پیش‌بینی‌‌‌های دیروز بودند. تحقیقات اولیه در مورد متاورس، ظهور دوقلوهای دیجیتالی را در تولید خبر داد، در حالی که پیوند بین اتوماسیون و پایداری پدیده دیگری است که در تحقیقات صنعت تولید شناسایی شده است. اما ۲۰۲۴ یک سال جدید است. تولید در سال ۲۰۲۴ چگونه تغییر می‌کند؟

هوش مصنوعی مولد (GenAI)  احتمالا همه چیز را تغییر خواهد داد

تحقیقات نشان داد که ۸۰‌درصد از ۱۰۴ رهبر کسب‌وکار که در ۲۶ صنعت مورد بررسی قرار دارند، معتقدند که GenAI  در کسب و کار آنها کارآیی ایجاد می‌کند، اما تنها ۳۷‌درصد از این سازمان‌ها در حال حاضر GenAI را در سیستم‌های خود پیاده‌سازی می‌کنند. این احتمالا تغییر خواهد کرد، زیرا برنامه‌‌‌های GenAI پتانسیل ایجاد سیستم‌های تولیدی حلقه بسته را دارند که از داده‌‌‌ها برای انجام تنظیمات فوری به صورت خودکار استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند با تغییراتی که انسان‌‌‌ها نمی‌توانند آن را مدیریت کنند، استانداردهای جدید کارآیی ایجاد کنند. همان‌طور که این قابلیت بالغ می‌شود، تلاش‌‌‌های اولیه می‌تواند بر استفاده و آزمایشGenAI  در زمینه‌‌‌هایی مانند تعمیر و نگهداری، تعمیر و چیدمان کارخانه متمرکز شود.

نیروی کار بازنشسته مجبور نیست دانش خود را با خود ببرد

انجمن ملی تولیدکنندگان دریافت که تقریبا سه‌چهارم مدیران تولیدی مورد بررسی احساس می‌کنند که جذب و حفظ نیروی کار با‌کیفیت، چالش اصلی کسب‌وکارشان است. طبق تحقیقات سال ۲۰۱۸، شکاف استعدادی حیاتی وجود دارد که ممکن است ۲.۴ میلیون شغل تولیدی را تا سال ۲۰۲۸ خالی کند. خروج کارگران سالخورده این کمبود را تهدید می‌کند، اما شرکت‌هایی که برنامه‌‌‌های فارغ‌‌‌التحصیلان را راه‌‌‌اندازی می‌کنند می‌توانند بازنشستگان را درگیر نگه دارند و مهارت‌‌‌های خود را به همتایان جوان‌تر آنها منتقل کنند. اختلالات در سه سال گذشته، تولیدکنندگان را مجبور کرد تا بر انعطاف‌‌‌پذیری تاکید کنند. اکنون که آنها این تحولات را پشت سر گذاشته‌‌‌اند و استانداردهای جدید کارآیی را تثبیت کرده‌‌‌اند، تمرکز خود را برای برآوردن یک جنبه خارجی جدید تغییر می‌دهند: تقاضای مصرف‌کننده برای کالاهای سفارشی‌‌‌شده.

عملیات سریع کلید اصلی است، و بسیاری متوجه شده‌‌‌اند که دیجیتالی‌‌‌شدن به آنها کمک می‌کند تا با تولید با حجم بالا، هزینه کم را سودآور کنند. برخی از بازیگران بزرگ در حال دور شدن از تجمیع فناوری یا استاندارد بین‌المللی ISA-۹۵ برای ارتباط بین عملکردهای کنترل و سازمانی به سمت فروپاشی لایه‌‌‌های مختلف برای افزایش کارآیی و ایجاد سیستم‌ها در طول زمان کمتر هستند. این سازمان‌ها باید امنیت سایبری را در اولویت قرار دهند و ریسک را در حین اجرا یا ادغام لایه‌‌‌ها با مقادیر زیاد داده، رصد کنند.در سال ۲۰۲۳، شرکت‌ها از فناوری تولید هوشمند، از جمله دوقلوهای دیجیتال، مدل‌‌‌سازی سه‌‌‌بعدی و اینترنت اشیا استفاده کردند تا شالوده‌‌‌ای را برای استفاده از متاورس ایجاد کنند. تحقیقات نشان داد که درآمد حاصل از متاورس صنعتی پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد و در سال ۲۰۲۴، این فناوری‌‌‌ها به بهبود مقیاس تولید در فرآیندها و تیم‌‌‌های متفاوت کمک می‌کنند و در عین حال از کربن‌‌‌زدایی و سفر به صفر خالص حمایت می‌کنند. از آنجا که محاسبات فضایی و متاورس از تازگی به عملی شدن تغییر می‌کند، صنعت تولید از بهبود کارآیی و ایمنی کارگران، عصر عملیات ساده‌شده و تجربیات بهتر کارکنان بهره می‌برد.به طور سنتی، حرکت به سمت پایداری بر اجتناب از دوباره‌کاری، کاهش ضایعات و کارآمدتر کردن استفاده از منابع متمرکز است. در حال حاضر، سرمایه‌گذاری در دیجیتالی کردن، باعث بهبود اثربخشی کلی تجهیزات (OEE)  در کنار صرفه‌‌‌جویی در هزینه طولانی‌مدت می‌شود. یک پایگاه دارایی دیجیتالی می‌تواند ضایعات را به‌‌‌طور خودکار کاهش دهد و تولیدکنندگان را سریع‌‌‌تر به سمت عملیات «سبز» سوق دهد.مجموع این روندها نقش مهم‌تر و محوری‌‌‌تری را برای فناوری در حمایت از تولیدکنندگان در تلاش برای کارآیی، انعطاف‌‌‌پذیری و مزیت‌‌‌های آینده ایجاد می‌کند. حتی کسانی که به سرمایه‌گذاری‌‌‌های فناوری روی می‌‌‌آورند، به احتمال زیاد از تحول دیجیتال به طور کامل دور نمی‌‌‌شوند. در واقع، برخی از این پیشرفت‌‌‌ها، فناوری را نه‌تنها موثرتر، بلکه مقرون‌‌‌به‌‌‌صرفه‌‌‌تر نیز می‌کند. به نظر ما، رویکرد تولید هوشمند، متاورس صنعتی و کاربرد گسترده GenAI در آغوش گسترده‌‌‌ای وجود دارد. صنعت و تولید احتمالا به ایجاد تحول در فناوری خود ادامه خواهد داد.

نه تنها با وجود چالش‌‌‌هایی که با آن مواجه است، بلکه به عنوان راهی برای غلبه بر آنها و چشم‌‌‌انداز تولیدی که ظاهر می‌شود اساسا با آنچه چند سال پیش می‌‌‌شناختیم متفاوت خواهد بود. وقتی کارخانه‌‌‌ها هوشمندتر می‌‌‌شوند، عملیات‌‌‌ها بینش‌‌‌های عملی را در کنار محصولات ایجاد می‌کنند. آنها به طور طبیعی در برابر حملات سایبری انعطاف‌‌‌پذیرتر می‌‌‌شوند. شفافیتی که شفافیت و اعتماد نیروی کار را تقویت و به بهبود فرهنگ کلی کمک می‌کند. این صنعت احتمالا در آینده شاهد سایر اختلالات زنجیره تامین، کمبود استعدادها و شکاف‌‌‌های مهارتی خواهد بود، اما برای پیش‌بینی و مدیریت آنها مجهزتر می‌شود.بینش‌‌‌ها فقط به اندازه اقداماتی هستند که به هدایت آنها کمک می‌کنند. تولیدکنندگان با این نگاه به آینده نزدیک چه باید کنند؟ ابزارهای دیجیتال می‌توانند فعالیت‌‌‌های «نرم» مانند حفظ کارمندان و مشارکت در جامعه را بهبود بخشند. آنها می‌توانند از طریق افزایش هزینه و درآمد، به همان اندازه که کالاهای نهایی را مونتاژ می‌کنند، خطوط نهایی را جمع‌‌‌آوری کنند یا با آموزش یک لنز پیش‌بینی در زنجیره‌‌‌های تامین، جریان‌‌‌های درآمد و شیوه‌‌‌های حسابداری، به شفاف‌‌‌سازی دیدگاه پیش‌‌‌رو کمک کنند. آیا وفاداری مشتری در لیست کارهای شماست؟ GenAI می‌تواند به شما کمک کند، و سپس به معیارسازی شیوه‌‌‌های پیشرو و ایجاد روابط خارجی کمک کند که به مجموعه‌‌‌ای با انتشار صفر برسید.