12 روز تا قرارداد تجارت آزاد با اوراسیا

به همین دلیل ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود تا شاهد اتفاقات امیدوار‌کننده‌ای همچون ارتباط هر چه بیشتر تاجران عربستان و ایران، افزایش دو برابری صادرات کالاهای دانش‌بنیان، سیگنال مثبت بازرگانان ۱۱۹ کشور جهان برای حضور در ایران و اتفاقات دیگری همچون قرارداد تجارت آزاد با اوراسیا باشیم. به همین دلیل مسوولان مربوطه در نشستی مطبوعاتی به تشریح نحوه برگزاری این نمایشگاه و مهم‌ترین اتفاقات پیش روی مبادلات تجاری ایران با سایر کشورها پرداختند. مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران گفت: سال گذشته نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران احیا شد که به خاطر همکاری نزدیک وزارت امور خارجه با بخش تجارت خارجی و وزارت صمت این موفقیت نسبی حاصل شد و حدود ۷۰ کشور در نمایشگاه حضور یافتند که بی‌سابقه بود.

دو برابر شدن صادرات کالاهای دانش‌بنیان

وی افزود: وضعیت عرضه کالاهای صادرات غیرنفتی کشور با پنج سال پیش فرق می‌کند و اساس کار روی دانش‌بنیان‌‌‌ها قرار گرفته است. طبق آخرین آمار به میزان ۲ میلیارد دلار صادرات کالاهای دانش‌‌‌بنیان داشتیم که امیدواریم این عدد در سال آینده به ۴ میلیارد دلار برسد. صفری ادامه داد: تاکنون چهار دستورالعمل به سفرا و نمایندگان مبنی بر ترویج نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران ابلاغ کرده‌‌‌ایم. تا به این لحظه ۱۱۹ کشور برای حضور در نمایشگاه به ما سیگنال مثبت داده‌اند. با شش کشور در غرب آفریقا هماهنگ کرده‌ایم تا توانمندی‌های خود را در این بخش تقویت کنیم. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تصریح کرد: در حال حاضر سیاست‌‌‌های دولت روی صادرات غیرنفتی و به‌خصوص کالاهای دانش‌‌‌بنیان است و در اغلب کشورها حضور فعال داریم.

دلیل پیشی گرفتن واردات از صادرات

وی با اشاره به تراز تجاری منفی در سال‌جاری و اینکه نباید نگران افزایش واردات باشیم، افزود: یکی از شعارهای امسال رشد تولید است که این مقوله نیاز به واردات مواد اولیه و ... دارد؛ بنابراین برای تحقق این وعده، امسال واردات از صادرات بیشتر شد. وی درباره علت کاهش ارزش صادرات غیرنفتی تصریح کرد: علت اصلی افت ارزش صادرات غیرنفتی، کاهش قیمت جهانی به‌ویژه در محصولات پتروشیمی است.

امضای تجارت آزاد با اوراسیا در ۲۵دسامبر

معاون وزیر امور خارجه در مورد زمان امضای توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا گفت: تجارت آزاد با اوراسیا ۲۵ دسامبر در سن‌‌‌پترزبورگ امضا خواهد شد. تجارت ما با اوراسیا ۵ میلیارد دلار بود که تقریبا ۲۵ تا ۳۰‌درصد افزایش یافته است؛ شروع کار ما در مورد اوراسیا از کشور ارمنستان خواهد بود. البته ظرفیت صادرات ما محدود است؛ بنابراین در گام نخست باید در بخش صادرات ظرفیت‌‌‌سازی کنیم.

اولویت دولت؛ ارز‌آوری از طریق خدمات فنی – مهندسی

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه سال گذشته برگزاری نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران دوباره احیا شد، خاطرنشان کرد: با برگزاری نمایشگاه با حضور ۷۰ کشور اتفاق بی‌سابقه‌‌‌ای در کشور رخ داد و امسال نیز می‌توانیم هر چه بیشتر ظرفیت‌‌‌های ایرانی در بخش‌‌‌های مختلف را عرضه کنیم. از طرفی دولت سیزدهم اولویت را بر ارزآوری از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالا قرار داده است که گام بزرگی محسوب می‌شود. صفری با بیان اینکه از سوی وزارت امور خارجه به سفرا دستورالعمل‌‌‌هایی برای مذاکرات صادر شده است، گفت: تاکنون ۱۱۹ کشور درخواست مثبت برای حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران داشته‌‌‌اند و امیدواریم کشورهای دیگر نیز به این آمار اضافه شود؛ زیرا تا اردیبهشت ماه سال آینده که زمان برگزاری این نمایشگاه است، برای رایزنی فرصت وجود دارد. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه در زمینه صادرات غیرنفتی قدرت بسیاری به دست آورده‌‌‌ایم، اظهار کرد: در غرب آفریقا و کشورهای آسیایی با چند کشور مذاکره شده است تا توانمندی‌های ایران را عرضه کنیم و این روند ادامه خواهد داشت تا صادرات غیرنفتی به پیشرفت لازم برسد. به گفته وی، عده‌‌‌ای آمار واردات را بالا تلقی می‌کنند، در حالی که با توجه به نام‌گذاری امسال به رشد تولید به واردات مواد اولیه نیاز داریم تا با افزایش تولید به صادرات بیشتر دست یابیم.

اثرات مثبت «ایران اکسپو» بر توسعه کشور

همچنین ضیغمی، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز در خصوص این نمایشگاه گفت: با تغییر مسیر تجارت کشور و برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران «ایران اکسپو» به عنوان هدف دولت سیزدهم ایران کشور را به یک کشور صادراتی با محوریت محصولات دانش‌بنیان تبدیل خواهدکرد.  وی با بیان اینکه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گام بلندی در راستای توسعه عرضه کالاهای غیرنفتی کشور و گسترش روابط تجاری با جهان بود، اظهار کرد: تمرکز نمایشگاه امسال شامل کشورهایی مانند آفریقا، شرق آسیا، آمریکای جنوبی و لاتین است و بازخوردها تاکنون بسیار چشمگیر بوده است.

احتمال حضور ۴‌هزار تاجر در ایران

وی با بیان اینکه در نمایشگاه قبلی ۳‌هزار تاجر برای نخستین بار وارد ایران شدند، تصریح کرد: با وجود کمبودهای تهران برای پذیرش حجم وسیع متقاضیان، امیدواریم بیش از چهار‌هزار تاجر در ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حضور داشته باشند. ضیغمی با بیان اینکه ظرفیت مطلوبی در بخش‌‌‌های معدنی، پتروشیمی و صنایع دستی برای عرضه به تجار خارجی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از مقامات خارجی علاقه‌‌‌مند به شرکت در این نمایشگاه بودند و توانستیم با توجه به ظرفیت‌‌‌ها، میزبان ۴۰ هیات عالی‌رتبه و شش وزیر باشیم که در نمایشگاه اردیبهشت ماه سال آینده این اعداد افزایشی خواهد بود.

افزایش مقاصد صادراتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مقاصد صادراتی با برگزاری رویدادهای تجاری تنوع پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش مقاصد صادراتی هستیم که می‌تواند سهم بیشتری از بازارها را در اختیار ایران قرار دهد و محدودیت‌های قیمت‌گذاری برای ایران را از میان بردارد. وی با تاکید بر اینکه ایران به یک کشور صادراتی با محوریت دانش‌بنیان تبدیل خواهد شد، گفت: پایه‌‌‌های مستحکم صادرات دانش‌بنیان در حال بنا شدن است و نتیجه آن طی سال‌های آینده قابل مشاهده خواهد بود.همچنین در ابتدای این مراسم مجید تکبیری، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران نیز در مورد برگزاری ایران اکسپو گفت: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۹۰ کشور جهان، از تاریخ ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. وی با بیان اینکه از رویکردهای مهم دولت سیزدهم، ارتباط نزدیک با بخش خصوصی است که باعث شده این رویداد بسیار قدرتمند برگزار شود اظهار کرد: نخستین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌‌‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌‌‌های کشورهای دیگر است که در نمایشگاه ایران اکسپو۲۰۲۳ شاهد استقبال بی‌نظیر فعالان اقتصادی از نمایشگاه بودیم.

گروه‌های کالایی نمایشگاه

تکبیری با اشاره به اینکه در نمایشگاه ایران اکسپو، شاهد تحولی در عرصه تجارت داخلی و خارجی کشور خواهیم بود خاطرنشان کرد: در این دوره تمرکز بر گروه‌های کالایی از محصولات شرکت‌های ایرانی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات، صنعت فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی صنعت ساختمان و خدمات فنی‌-مهندسی گروه پتروشیمی است. وی ادامه داد: دایر کردن فضای برگزاری نشست‌‌‌های B۲B  میان تجار و بازرگانان خارجی با حضور مترجمان، تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان ایرانی از دیگر برنامه‌های ستاد برگزاری نمایشگاه است.

آمادگی ۳۰۰ مترجم به ۶ زبان زنده در نمایشگاه

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) با بیان اینکه مانند دوره قبلی نمایشگاه، فرصتی جهت بازدیدهای صنعتی از محصولات ساخت ایران برای تجار و بازرگانان خارجی در ایام برگزاری نمایشگاه فراهم خواهیم کرد، اظهار کرد: پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های لازم برای جذب و آموزش قریب به ۳۰۰ مترجم تجاری با شش زبان زنده دنیا (انگلیسی، چینی ، روسی، عربی، اسپانیولی و فرانسوی) انجام شده است. تکبیری با تاکید بر اینکه فصلی جدید در دیپلماسی اقتصادی کشور با ایران اکسپو۲۰۲۳ که در اردیبهشت ماه سال‌جاری برگزار شد، رقم خورد، اظهار کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران نیز همچون نمایشگاه‌‌‌های سابق ایران اکسپو با پرچمداری و تلاش بخش خصوصی و با هدف کشف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی، ارتقا و توسعه بازارهای موجود در مرکز نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و اگر توصیه و تدابیر رهبر معظم ‌‌‌انقلاب بر امر توسعه صادرات غیرنفتی نبود اکنون رویدادی این‌چنین، وجود نداشت.

ایجاد گفتمان بین‌المللی

وی افزود: طبیعتا برگزاری نمایشگاه‌هایی این‌‌‌چنینی در داخل کشور سبب ایجاد گفتمان بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های کشورمان توسط تجار بین‌المللی در کشورهایشان خواهد بود و این در حالی است که در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، نیاز نیست تولیدکنندگان و تجار کشورمان هزینه‌های هنگفتی برای بازاریابی و سفر به کشورهای مختلف بپردازند. در حاشیه این نشست مسوولان به چند سوال «دنیای‌اقتصاد» در خصوص نحوه تعامل‌های اقتصادی با عربستان، ضرورت حمایت دولت از بخش خصوصی در صادرات خدمات فنی – مهندسی و همچنین سرنوشت معدن بوکسیت گینه پاسخ دادند.

حمایت دولت از بخش خصوصی در عرصه صادرات

صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای صادرات خدمات فنی – مهندسی و حمایت از هیات‌های تجاری ایرانی برای حضور در کشورهای حاضر در نمایشگاه دارید، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: یکی از اولویت‌های مهم ما در برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران صدور خدمات فنی – مهندسی است، چرا که اثرات دراز‌مدت دارد. در کشور ارمنستان، ترکمنستان، ساحل عاج، تانزانیا، ازبکستان و... بخش خصوصی اگر پروژه‌ای می‌گیرد، بدون حضور دولت این اتفاق نمی‌افتد. اخیرا یکی از شرکت‌های ایرانی با یکی از کشورهای اروپایی قرارداد واگن بسته بود و جالب است بدانید که سفیر ایران لحظه به لحظه در محل انعقاد قرارداد حضور داشت چون تا سفیر تایید نمی‌کرد؛ پیش‌پرداخت را پرداخت نمی‌کردند. در نهایت با سریع‌ترین ‌سازوکار بلافاصله ضمانت‌نامه برای شرکت ایرانی صادر کردیم و حتی پیش‌پرداخت را هم دریافت کردیم. این پروژه حدود ۱۰۰ واگن بود اما قطعا در ادامه پروژه به ۱۰۰۰ دستگاه می‌رسد. ضمن اینکه در بسیاری از کشورها مانند ترکمنستان و ارمنستان هم چنین اتفاق‌هایی افتاده است.

ایجاد همکاری اقتصادی تجار ایران و عربستان

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» که با توجه به بهبود روابط دیپلماتیک، چه برنامه‌ای برای ورود هیات‌های تجاری عربستان به ایران دارید، گفت: در کشور عربستان بنده چند ملاقات با سفیر این کشور داشتم و بسیار علاقه‌مند به همکاری هستند اما نظر سفیر عربستان بر این بود که با بخش خصوصی همکاری‌ها را آغاز کنند و قطعا در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. سفیر ایران نیز اخیرا به عربستان رفته و برنامه‌ای برای اعزام هیات تجاری به این کشور دارد و خوشبختانه هم اکنون شرایط ما در بانک توسعه اسلامی بسیار مطلوب شده و به دنبال این هستیم که بتوانیم پروژه‌ها را فاینانس کنیم که عمدتا پروژه‌ها تصفیه‌خانه و خط لوله است که ما از این توانایی برخورداریم و در چند سفر آقای خاندوزی به عربستان، به دستور رئیس جمهوری نه‌تنها با عربستان بلکه با کشورهای قطر و امارات در مورد مسائل تجاری و فاینانس در حال بررسی و همکاری‌های دوجانبه هستیم.

راهکاری برای رفع مشکل معدن بوکسیت گینه

ضیغمی، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد» که چرا بیش از ۳۰ سال هزینه‌های اجاره معدن بوکسیت گینه را پرداخت می‌کنیم اما هیچ‌گونه بهره‌برداری نداشته‌ایم، اظهار کرد: این معدن بسیار ارزشمند است اما هزینه‌های زیرساخت‌های اتصال این معدن به بنادر جهت حمل به ایران بسیار بالاست؛ در واقع ممکن است ۱۰‌درصد هزینه توسعه داشته باشد و ۹۰‌درصد هزینه‌ها صرف زیرساخت شود؛ در نهایت طبق توافق قرار است این پروژه به چند فاز تقسیم شود. ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.