رکوردآفرینی جهادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در پرند

تکمیل متروی پرند در مدت کوتاه حاصل کار و تفکر جهادی است

سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم ‌‌‌الانبیا(ص) گفت: تکمیل پروژه متروی پرند بعد از ۱۸ سال آن هم در مدت زمان یک سال، با یک کار جهادی مشترک محقق شد.

وی بیان کرد: سال گذشته باتوجه به تاکید رئیس‌‌‌جمهور مبنی بر راه‌‌‌اندازی متروی شهر پرند اجرای این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) استارت زده شد تا کاری که سال‌ها رها شده بود، به نتیجه برسد. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم ‌‌‌الانبیا(ص) عنوان کرد: به‌‌‌‌‌‌رغم اینکه کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند این پروژه در مدت زمان دو سال انجام می‌شود، اما با یک مدیریت جهادی توانستیم این کار را در کمتر از یک سال تمام کنیم که افتخار بزرگی برای کشور و شهر تهران محسوب می‌شود. وی اظهار کرد: امروز افتخار داشتیم تا با تکمیل متروی پرند این پروژه را با حضور رئیس‌جمهور افتتاح و به بهره‌‌‌برداری برسانیم و تقدیم مردم عزیزمان کنیم.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) تمام‌قد پای کار متروی پرند بود

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) کاملا برای تکمیل متروی پرند پای کار بود، گفت: از همه کسانی که برای تکمیل پروژه متروی پرند تلاش کردند، قدردانی می‌‌‌کنم. بدون تردید این ایستگاه مایه برکت برای شهروندان است.

وی اظهار کرد: طرح این پروژه سال ۸۴ در دستور کار وزارت مسکن وقت در شرکت شهرهای جدید تعریف شده بود. عملیات عمرانی پروژه از سال ۸۹ آغاز شده بود. بعد از سال ۹۱‌شهرداری تهران به‌‌‌عنوان کارفرمای پروژه تعریف شد. سپس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) عملیات اجرایی آن را برعهده گرفت.

بذرپاش با اشاره به متروی هشتگرد یادآور شد: اتصال متروی شهرهای اقماری به شبکه متروی تهران، موجب تسهیل دسترسی مردم می‌شود. چراکه مانع از تردد خیل عظیم شهروندانی است که مجبور بودند از طریق خودرو رفت‌‌‌وآمد کنند و در ترافیک معابر دچار مشکل شوند. وی با بیان اینکه مترو موجب جابه‌‌‌جایی ارزان، سریع و ایمن می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از زیرساخت‌‌‌های مهم توسعه هر منطقه، توسعه زیرساخت‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل است. با افتتاح این پروژه شاهد کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت خواهیم بود و با افتتاح این طرح می‌توان آینده درخشان اقتصادی  را پیش‌بینی کرد.

تشکر شهردار تهران از اقدام جهادی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)

شهردار تهران با تاکید بر اینکه با افتتاح ایستگاه متروی پرند پرونده طولانی‌‌‌ترین خط متروی کشور بسته شد، گفت: وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به‌‌‌عنوان سه ضلع اجرایی متروی پرند انتخاب شدند. به‌‌‌‌‌‌رغم اینکه برخی مدعی بودند به سرانجام رسیدن متروی پرند زمان‌براست، اما این سه مجموعه با همکاری متقابل توانستند به‌‌‌مدت یک سال عملیات اجرایی و راه‌‌‌اندازی متروی شهر پرند را به نتیجه برسانند.

وی با تاکید بر اینکه عملیات ساخت متروی پرند از سال ۸۴ توسط دولت وقت آغاز شد؛ بیان کرد: در سال ۹۱ نیز عملیات ساخت متروی پرند به شهرداری تهران واگذار و بخش‌‌‌هایی از این پروژه انجام شد، اما بخش عمده این پروژه در یک سال اخیر در قالب یک کار جهادی در راستای خدمت به مردم به سرانجام رسید. شهردار پایتخت با بیان اینکه خط یک متروی تهران به عنوان طولانی‌‌‌ترین خط متروی کشور شناخته می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر خط یک مترو از ایستگاه تجریش شروع شده و بعد از طی ۸۱ کیلومتر به شهر پرند به‌‌‌عنوان ایستگاه پایانی می‌‌‌رسد. با افتتاح متروی پرند؛ این شهر نیز به سیستم حمل‌‌‌ونقل عمومی‌‌‌شهر تهران متصل می‌شود و مردم پرند به تقاطع‌‌‌های حمل‌‌‌ونقلی مترو دسترسی دارند که جا دارد از همه کسانی که همت کردند تشکر کنم. امیدوارم این تحفه ناقابل مقبول مردم باشد و شاهد جهش‌‌‌های بزرگ در آینده باشیم.

احداث ۳۳۸ کیلومتر مترو در ۹ کلان‌شهر کشور

محمدرضا رحمانی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه یکی از حوزه‌‌‌های تخصصی کاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) حوزه ساخت مترو است، اظهار کرد: هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در ۹ کلان‌شهر در حال احداث مترو است و تاکنون اجرای ۳۳۸ کیلومتر مترو را در شهرهای مختلف برعهده داشته است که بخشی از آن در حال اجراست و بخش عمده آن نیز به بهره‌‌‌برداری رسیده است.

وی گفت: یکی از اهداف مهم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و اولویت‌‌‌هایی که دولت جمهوری اسلامی‌‌‌مشخص کرده، اتصال شهرهای اقماری تهران به خطوط متروی تهران برای تسهیل تردد ساکنان این شهرها هست و ما در سنوات گذشته توانستیم شهر هشتگرد را به شبکه متروی تهران متصل کنیم و همچنین متروی پرند را که با جمعیت حدود ۵۰۰‌هزار نفری، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای اقماری تهران است با اولویت اتصال به شبکه مترو و تسهیل در تردد ساکنان این شهر به‌‌‌طور شبانه‌‌‌روزی پیگیری و اجرا کردیم.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه پروژه متروی پرند به‌‌‌طول ۵۰ کیلیومتر از ایستگاه شاهد حرم مطهر امام خمینی(ره) تا شهر پرند در سه فاز اجرا شده است، عنوان کرد: فاز یک و دو پروژه که شامل اتصال شهر آفتاب و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به مترو تهران بود، در سال ۱۳۹۶ به اتمام و بهره‌‌‌برداری رسید و متاسفانه به‌‌‌دلیل مشکلات اعتباری چند سالی به حالت نیمه تعطیل بود و در سال ۱۴۰۰ با تدبیر دولت و همچنین همکاری که با ارکان شهرداری و قطار شهری تهران انجام شد از ظرفیت مولدسازی استفاده شد، جان تازه‌‌‌ای به این پروژه تزریق شد و عملیات اجرایی آغاز و با سفر رئیس‌جمهور در آذر ۱۴۰۱ سرعت دو چندانی گرفت.

ثبت رکوردهای فراوان در متروی پرند

وی خاطرنشان کرد: امروز خط رفت و برگشت متروی پرند از فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند به‌‌‌طول ۱۹ کیلومتر تمام شده و رکوردهای زیادی در ریل‌‌‌گذاری و تامین تجهیزات پروژه به ثبت رسید و مجموعا ساخت و راه‌‌‌اندازی خط برگشت این پروژه در کمتر از ۷ ماه که یک رکورد در عرصه ساخت مترو انجام می‌شود، صورت گرفت.

رحمانی یادآور شد: ریل حرکتی متروی پرند برای اولین بار برای خطوط مترو در ایران تولید شد و به پروژه حمل و نصب شد و همچنین در بحث ریل سوم قطارهای مترو از دو شرکت دانش‌‌‌بنیان داخلی استفاده کردیم و این ریل در کشور تولید و در سریع‌‌‌ترین زمان نصب و در تست‌‌‌ها نتایج لازم را گرفتیم و کارآیی دارند و همچنین در پست‌‌‌های برق داخل مسیر، از تجهیزات کاملا داخلی استفاده شد و می‌توانیم ایرانی‌‌‌ترین خط متروی کشور را متروی پرند بدانیم، که تقدیم مردم خوبمان شد. وی تامین احجام ویژه احداث مترو در این مدت زمان کوتاه را دیگر ویژگی‌‌‌ پروژه متروی پرند برشمرد و خاطرنشان کرد: تامین و اجرای بیش از ۲‌هزار و ۴۰۰ ریل حرکتی داخلی، تولید ۳۵کیلومتر ریل سوم و ریل برق‌‌‌رسان در داخل کشور، بیش از ۱۰۰ کیلومتر کابل‌‌‌کشی، تولید و نصب ۳۰ کیلومتر دیوار پیش‌‌‌ساخته در کمتر از ۶ ماه، اجرای بیش از ۱۰ کیلومتر فنس‌‌‌کشی، احداث ساختمان‌‌‌های پیش ساخته برای پست‌‌‌های برق، ساختمان ویژه برای HVS در ۱۳۵۰ مترمربع از جمله شاخصه‌‌‌های اجرای پروژه پرند است. مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) تصریح کرد: ایستگاه پرند به‌‌‌عنوان یک ایستگاه شهری با بیش از ۲‌هزار مترمربع ساختمان و با نصب کامل تجهیزات پست برق، گیت‌‌‌های ورودی خروجی و تابلوهای برق‌‌‌رسان به‌‌‌همراه پله برقی و آسانسور در کوتاه‌‌‌ترین زمان احداث و تجهیز شد.

بهره‌‌‌برداری از ایرانی‌‌‌ترین خط متروی کشور

نوروزی‌‌‌دوست، مدیرعامل موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در تشریح ابعاد مختلف متروی پرند اظهار کرد: متروی تهران – پرند در ادامه خط یک متروی تهران در سه فاز برای اتصال تهران به شهر پرند طراحی و اجرا شده است. طول این مسیر ۵۰ کیلومتر است که از انتهای خط یک متروی تهران (ایستگاه شاهد) به‌‌‌طول خط یک اضافه شده است و این خط را از تجریش تا پرند امتداد می‌‌‌دهد. وی گفت: فاز اول آن از حرم حضرت امام خمینی(ره) تا شهر آفتاب، فاز دوم از نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تا شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و فاز سوم از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تا شهر پرند است.

مدیرعامل موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه در فاز سه خطی به‌‌‌طول ۱۹ کیلومتر هست، عنوان کرد: نکته مهم، اصلی و شاخص این طرح همان بحث افزایش حدود ۵۰ کیلومتری خط مترو است که با افتتاح فاز سوم به‌‌‌طور کامل مورد بهره‌‌‌برداری و استفاده حداکثری قرار می‌گیرد.

وی در تبیین شرایط خاص، ویژگی‌‌‌ها، شاخصه‌‌‌ها و تفاوت خط متروی پرند با خطوط داخل شهر تهران بیان کرد: در حال حاضر مراحل پایانی خط ۷ متروی شهر تهران به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین خط متروی شهر تهران (به‌‌‌طول ۲۳ کیلومتر و ۲۲ ایستگاه) توسط موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیا(ص) در حال انجام است و چون تمام خط از محدوده شهری عبور می‌‌‌کند در واقع به‌‌‌نوعی می‌شود بگوییم وقتی بخش زیرساختی آماده می‌شود، خصوصا بحث تجهیزاتی فاز به فاز راه‌‌‌اندازی می‌شود، بخش‌‌‌های دیگر کار سختی نیست، با راه‌‌‌اندازی یک ایستگاه، با بهره‌‌‌گیری از ظرفیت تجهیزات و توان آن، می‌توان ایستگاه‌‌‌های بعدی را هم راه انداخت. نوروزی دوست افزود: اما متروی پرند متفاوت است، شما به یک‌‌‌باره از فرودگاه امام خمینی(ره) تا پرند باید ۱۹ کیلومتر خط رفت و برگشت احداث کنید و به بهره‌‌‌برداری برسانید که عملا بهره‌‌‌برداری اصلی طرح توسعه متروی تهران تا پرند است. وی خاطرنشان کرد: تاکنون از متروی شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به‌‌‌دلیل پایین بودن متقاضی، به‌‌‌صورت حداقلی بهره‌‌‌برداری می‌‌‌شد و از تمام ظرفیت آن استفاده نمی‌‌‌شد و امروز که از کل مسیر باید بهره‌‌‌برداری شود نیاز به اصلاحاتی در تجهیزات دارد بنابراین در این فاز تنها احداث و بهره‌‌‌برداری از ۱۹ کیلومتر رفت و برگشت نیست و ارتقای مسیر متروی شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) نیز از جمله مواردی است که باید به آن اشاره کرد و به معنای واقعی از ۵۰ کیلومتر خط مترو بهره‌‌‌برداری صورت گرفت.

مدیرعامل موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گفت: با بهره‌‌‌برداری از متروی پرند، تقاضای روزانه‌هزار نفری فرودگاه امام خمینی(ره) به یکباره به حدود ۳۰‌هزار نفری در روز می‌رسد که نشان از رشد ۳۰ برابری تقاضا در کل خط دارد. ارتقای تجهیزات، تامین برق مورد نیاز، واگن قطار و... مورد نیاز این ظرفیت، حساسیت‌‌‌ها روی ایستگاه پرند را بالا می‌‌‌برد. وی ادامه داد: عبور بخش عمده خط متروی پرند از مسیر بیابانی و توجه به ضرورت‌‌‌ها و ملزومات آن، یکی دیگر از موارد مهم این خط است. بخشی از آن موازی با اتوبان تهران–قم و بخش اعظمی‌‌‌از آن داخل بیابان است و حتی مسیر ماشین نیز کنارش نیست. پس بنابراین الزامات کار را خود به خود بالا می‌‌‌برد و باید با حداقل ریسک به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسید و این حداقل ریسک نیاز به تجهیزاتی داشت که کارهای زیرسازی و زیرساختی اعم از کارهای مهندسی ساختمانی و حتی تا مرحله روسازی ریل به‌‌‌طور کامل در دو خط انجام شده و باید تجهیزات را هم به همین اندازه با تجهیزات مورد نیاز تکمیل کرد. نوروزی‌‌‌دوست با اشاره به نیازمندی‌‌‌های برق خط متروی پرند گفت: بین خط هر ۴ کیلومتر یک پست برای تقویت تجهیزات و پاور برق و یک پست HVS و تقویت توان نیاز است. تکمیل کابل‌‌‌هایی که برق سراسر این خط را تامین کند و یک کابل رزرو و... از جمله نیازمندی‌‌‌هایی است که باید توجه ویژه‌‌‌تری روی آن داشت چراکه این مسیر از منطقه بیابانی عبور می‌‌‌کند و باید تا حدامکان ریسک را پایین آورد.  وی با تاکید بر اینکه رساندن ظرفیت خط به ظرفیت حداکثری نیازمند تجهیزات بیشتری است، خاطرنشان کرد: دیوارکشی دو طرف خط، ایجاد مسیرهای دسترسی به خط، داکت‌‌‌گذاری و... از دیگر تفاوت‌‌‌های این خط مترو با خطوط متروی داخل شهر است.

بومی‌‌‌سازی تجهیزات صنعت مترو

مدیرعامل موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) تصریح کرد: وقتی صحبت از افتتاح یک خط یا ایستگاه می‌‌‌کنیم، ابعاد آن کار جزو ناگفته‌‌‌های این کار بوده که تاکنون هیچ فردی مطرح نکرده است. خط متروی تهران - پرند یک خط معمولی نیست، این خط از لحاظ حجم متقاضیان، تجهیزات، برون‌‌‌شهری و... ابعاد متفاوتی دارد. وی گفت: متروی پرند را موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) مهر ماه سال ۱۳۹۹ با زیرساخت یک خط یک طرفه با ۴۰‌درصد پیشرفت، ساختمان ایستگاه با ۳۰‌درصد پیشرفت و از لحاظ تجهیزات صفر‌درصد تحویل گرفت. نوروزی‌‌‌دوست از اقدامات جهادی جوانان متعهد و متخصص قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) سخن به میان آورد و افزود: به‌‌‌طور مثال در مدت ۷ ماه ۲۲‌هزار تن ریل حرکتی، ۲۱‌هزار قطعه تراورز و تکمیل روسازی خط برگشت ۱۹ کیلومتر و انجام تست سرد همه و همه صورت پذیرفت. ۲۲‌هزار تن برای اولین بار در کشور بومی‌‌‌سازی شده و خصوصا این مدت UAC۵۴ که مخصوص قطارهای شهری است برای اولین بار در کشور در راه‌‌‌آهن شهری تولید بومی‌‌‌سازی شده و از شرکت‌های داخلی تامین شده است و همچنین تولید ریل سوم یا ریل تامین برق را برای اولین بار در کشور شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان داخلی قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیا(ص) انجام دادند که موضوع ثبت‌سفارش، گمرک، ورود و خروج به کشور و خروج ارز از کشور را کاهش داد. وی خاطرنشان کرد: بخش عمده تجهیزات مورد نیاز احداث متروی پرند کاملا بومی‌ ‌‌است و برخی تجهیزات پست‌‌‌های برق و...، به‌‌‌طور متوسط ۹۰ درصد، تجهیزات و ریل حرکتی ۱۰۰‌درصد و سایر تجهیزات پست برق مثل تابلوها، ترانس‌‌‌ها و... بالای ۹۰‌درصد از شرکت‌های داخلی تولید و تامین شده است.

اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفره در مسیر احداث متروی پرند

مدیرعامل موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با اشاره به اشتغال‌زایی صورت گرفته در پروژه متروی پرند گفت: تاکنون ۵۰۰ نفر نیرو در پروژه احداث متروی پرند مشغول فعالیت بودند. وی با اشاره به ظرفیت حداکثری متروی پرند بیان کرد: متروی پرند با تجهیز شدن به سامانه هوشمند تردد قطارها ظرفیت تردد ۳۰‌هزار نفر در روز را فراهم می‌‌‌کند. قطعا در روزهای نخستین تعداد تردد کمتر است و رفته رفته با بالا رفتن سیر قطارها ظرفیت افزایش پیدا می‌‌‌کند.

گفتنی است، راه‌‌‌اندازی ایستگاه متروی پرند و اتصال این شهر به تهران از طریق خطوط حمل‌ونقل ریلی، ثمرات متعدد و قابل‌توجهی برای مسافران بین این دو مرکز جمعیتی دارد که «کمک به کاهش آلودگی‌‌‌های زیست محیطی» یکی از مهم‌ترین تاثیرات غیرقابل انکار افتتاح این پروژه به شمار می‌‌‌آید.

همچنین با توجه به تردد روزانه جمعیتی بالغ بر ۳۵ تا ۴۰‌هزار نفر در روز در مسیر حدفاصل تهران و پرند، که غالبا با وسیله شخصی یا تاکسی انجام می‌شود، این پروژه در برآوردهای ترافیکی نقش بسزایی خواهد داشت و طبعا با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل‌‌‌ونقل عمومی، نه تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت، بلکه آمار تصادفات حمل‌ونقلی نیز به تبع آن تقلیل می‌‌‌یابد.

ایستگاه شهر پرند در واقع آخرین ایستگاه در توسعه جنوبی خط یک محسوب می‌شود که هدف اصلی آن دسترسی و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران و ارائه سرویس حمل‌ونقل به مسافران این شهر و مناطق اطراف با قیمت بسیار نازل است که علاوه بر حمل‌‌‌ونقل سریع، حذف اثرات زیست‌محیطی استفاده از سوخت فسیلی و صرفه‌‌‌جویی قابل ملاحظه در هزینه منابع ملی و وقت مسافران را نیز درپی دارد.

تقدیر از عوامل اجرایی احداث متروی پرند

آیین قدردانی از دست‌‌‌اندرکاران و عوامل اجرایی ساخت ایستگاه متروی پرند با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و شهردار تهران برگزار شد. مهندس رحمانی، مدیر هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در این مراسم به تشریح ابعاد مختلف پروژه متروی پرند و روند اجرایی آن پرداخت؛ عملیاتی که در شرایط عادی می‌توانست تا ۲ سال به طول انجامد، در کمتر از یک‌سال به سامان رسید.

متروی پرند برای یک هفته رایگان شد

هفته اول متروی پرند به صورت رایگان ارائه خدمات دارد. با افتتاح ایستگاه پرند، طول خطوط متروی تهران به ۳۰۳ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌‌‌ها به ۱۵۵ رسید.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) سختکوش و پرتوان است

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی‌‌‌شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به توانمندی‌‌‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) اظهار کرد: قرارگاه سازندگی خاتم(ص) متشکل از افراد سختکوش و پرتوانی است که همه توان و انرژی خودشان را در مسیر رشد و پیشرفت کشور به‌‌‌کار بسته‌‌‌اند. وی با بیان اینکه امروز متروی پرند نیز به دست پرتوان جوانان قرارگاه سازندگی احداث شد، گفت: واقعا به اوایل دهه ۹۰ هم برگردیم، می‌‌‌بینیم در زیر شهر تهران در جاهای بسیار سخت با تلاش‌‌‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) خطوط مترو کشیده شد. به‌‌‌طور مثال در خیابان مولوی زیر زمین مشکلات فراوانی دارد و زمین آنجا لجن است و هر زمانی احتمال ریزش و خطرآفرینی داشت اما با مدیریت و توان جوانان سختکوش و متخصص مترو کشیده شد، در خیایان شریعتی (خط ۳ مترو تهران) با سنگ‌‌‌های بزرگی مانند یک کوه روبه رو بودیم که عبور از آن کار دشواری بود، اما به همت جوانان متعهد مترو آن نیز محقق شد.

رئیس شورای اسلامی ‌‌‌شهر تهران، ری و تجریش افزود: تهران وضعیت خاصی دارد، هم زمین سست داریم و هم زمین‌‌‌های سنگی و... اما با همه این سختی‌‌‌ها و شرایط خاص می‌‌‌بینیم که ایستگاه مترو تجریش ۸۰ متر زیرزمین احداث شد، کار بسیار سختی بود که به همت نیروهای قرارگاه محقق شد و به‌‌‌طور کلی باید گفت قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌الانبیا(ص) قوی‌‌‌ترین مجری متروی تهران است.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گام‌‌‌های موثری برای ساماندهی کشور برداشته است

حجت‌الاسلام حسن نوروزی با اشاره به کارنامه درخشان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) اظهار کرد: سال‌‌‌هاست که شاهد خدمات و اقدامات اثرگذار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در حوزه‌‌‌های مختلف هستیم.  وی گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) خط یک مترو را به فرودگاه امام خمینی(ره) رساند و امروز همین خط را به پرند رساند و به بهره‌‌‌برداری رسید. نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و رئیس فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت مجلس شورای اسلامی‌‌‌عنوان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در زمینه دانش‌‌‌بنیان و الکترونیک کردن و ساماندهی کشور گام‌‌‌های خوبی برمی‌‌ دارد. نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی‌‌‌بیان کرد: هر کاری که به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) سپرده شد، در آن حوزه موفق بودیم. خط انتقال آب لار به لتیان، مترو شهرهای اقماری تهران، بزرگراه‌‌‌ها، متروی  پرند و... از جمله مواردی است که این قرارگاه مانند دیگر حوزه‌‌‌ها خوش درخشید.

متروی پرند با اقدام جهادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) کمتر از یک سال به بهره‌‌‌برداری رسید

علیرضا زاکانی، شهردار تهران اظهار کرد: متروی پرند پیرو یک حرکت جهادی به اتمام رسید و مردم به‌‌‌راحتی می‌توانند از تجریش تا پرند به‌‌‌طول ۸۱ کیلومتر را با مترو سفر کنند و با بهره‌‌‌گیری از مسیرهای تقاطعی می‌توانند به‌‌‌راحتی به سایر خطوط مترو تهران دسترسی داشته باشند.  وی در ارتباط با توسعه و گسترش متروی تهران به دیگر شهرهای اقماری استان تهران گفت: توسعه مترو تا ورامین و پیشوا نیز مدنظر مسوولان است و به‌‌‌محض واگذاری آن به شهرداری تهران آمادگی اجرای آن را داریم. شهردار تهران افزود: متروی پرند در یک سال اخیر با اقدام جهادی و همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و همراهی، تلاش و کوشش مدیریت شهری به بهره‌‌‌برداری رسید.

وی در ارتباط با نوآوری و ابتکار و خلاقیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) برای بومی‌‌‌سازی دانش و تجهیزات احداث مترو عنوان کرد: زیرساخت‌‌‌ها، ریل‌‌‌های حرکتی و ریل سوم و... مسیر ۱۹کیلومتری پرند تا فرودگاه امام خمینی(ره) به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) کاملا بومی ‌‌‌و با بهره‌‌‌گیری از توان داخلی احداث شده و این مهم نمایانگر گام بلند در جهت اتکا به دانش داخل و تلاش و کوشش افراد خلاق و متعهد این قرارگاه است.

زاکانی یادآور شد: بازه زمانی اجرای این پروژه دو سال ارزیابی شده بود، اما امروز با یک اقدام جهادی کمتر از یک‌سال احداث شد و به بهره‌‌‌برداری رسید و امیدواریم کام مردم را شیرین کرده باشد.

متروی پرند نماد همت جهادی است

سردار غلامرضا عابد اظهار کرد: متروی پرند با انسجام و همدلی و اقدامی‌‌‌جهادی به پایان رسید. در این پروژه یک کار دو ساله در کمتر از یک سال عملیاتی و امروز به ملت ایران تقدیم شد.

وی گفت: متروی پرند در راستای ارتقای آرامش و آسایش مردم طراحی و اجرا شد و در پروژه‌‌‌های آتی نیز با کاهش زمان در خدمت‌‌‌رسانی به مردم این مرز و بوم سرعت می‌‌‌دهیم. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) تصریح کرد: قرارگاه با بهره‌‌‌گیری از نیروهای توانمند، متعهد و متخصص، کارهای ناممکن را محقق می‌‌‌کند.

نگاهی به پروژه متروی تهران – پرند

طرح احداث مترو ی تهران – پرند، به همت متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در حدفاصل ایستگاه شاهد از توسعه جنوبی خط یک مترو و شهر پرند به‌‌‌طول ۵۰ کیلومتر مشتمل بر پنج ایستگاه به‌‌‌منظور تامین دسترسی و اتصال به شبکه متروی تهران احداث شد. فاز نخست این پروژه به‌‌‌طول ۴ کیلومتر برای دسترسی آسان، ارزان و سریع بازدیدکنندگان به مجموعه نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی شهر آفتاب در فروردین ماه ۱۳۹۵ مورد بهره‌‌‌برداری قرار گرفت و ادامه مسیر از ایستگاه شهر آفتاب تا ایستگاه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در قالب فاز دوم پروژه با هدف اتصال شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی(ره) به شبکه متروی تهران به‌‌‌طول حدود ۲۷ کیلومتر در مرداد ماه ۱۳۹۶ مورد بهره‌‌‌برداری قرار گرفت.

با توجه به محدودیت‌‌‌های مالی و کمبود اعتبارات طرح، پس از بهره‌‌‌برداری از فاز دوم، پروژه تا مهر ۱۳۹۹ به حالت نیمه فعال درآمد و پس از آن با تزریق نقدینگی حداقلی مجدد فعال شد و ادامه مسیر از ایستگاه فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی(ره) تا ایستگاه شهر پرند در قالب فاز سوم پروژه با هدف دسترسی شهر پرند با جمعیت بالغ بر ۳۱۰‌هزار نفر به شبکه سراسری متروی  تهران به‌‌‌به‌‌‌طول حدود ۱۹ کیلومتر مورد بهره‌‌‌برداری قرار گرفت.

پیشرفت پس از حضور رئیس‌جمهور در پروژه

پس از فعال شدن مجدد پروژه از نیمه دوم سال ۱۳۹۹، تست سرد خط رفت فاز سوم پروژه در تیر ماه سال ۱۴۰۱ انجام شد.

با اولویت تکمیل پروژه بر اساس نظرات کارفرمای محترم طرح و حضور رئیس‌جمهور در آذرماه ۱۴۰۱ پروژه سرعت قابل ملاحظه‌‌‌ای گرفت و با توفیق الهی خط برگشت فاز سوم پروژه به‌‌‌طول ۱۹ کیلومتر در کمتر از ۷ ماه در تیر ماه ۱۴۰۲ با تلاش شبانه‌‌‌روزی متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) پروژه تکمیل و تست سرد صورت پذیرفت. همچنین در کمتر از سه ماه پس از خط برگشت تست گرم قطعه سوم پروژه نیز در اوایل مهر ماه ۱۴۰۲ با موفقیت انجام شد.

دستاوردها و رکوردهای فاز سوم پروژه

۱-تامین ادوات و تکمیل روسازی خط برگشت فاز سوم پروژه در کمتر از ۷ ماه (تست سرد)

۲-بومی‌‌‌سازی و تولید ریل حرکتی (UIC۵۴) برای اولین بار در کشور

۳-بومی‌‌‌سازی و تولید ریل سوم و اجرای آن برای اولین بار در کشور

۴-استفاده از کلید ۷۵۰ ولت بومی‌‌‌برای اولین بار در پروژه‌‌‌های مترویی

۵-اجرای فرآیندهای تجهیزات ویژه (مهندسی، تامین، نصب، تست و راه‌‌‌اندازی) در کمتر از ۱۰ ماه

۶-راه‌‌‌اندازی سه پست RS، سه پست LPS، ۷۰ کیلومتر کابل‌‌‌کشی و نصب ۲۰ کیلومتر ریل سوم در کمتر از ۳۵ روز

۷-طراحی و اجرای ساختمان پست HVS به‌‌‌صورت پیش ساخته برای اولین بار در کشور با رعایت صرفه و صلاح ریالی و زمانی (کاهش ۶۵درصدی زمان اجرا و ۵۰ درصدی هزینه).

ارزش به‌‌‌روز پروژه (بر مبنای قیمت روز): در حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان.