2 copy

محمد علی‌‌‌هاشمی رئیس اداره نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت تهران با اعلام این خبر گفت: مدت زمان انجام تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر در اتمسفر 21روز، تقطیر در خلأ 23روز، برش روغن 24روز، گاز مایع 17روز و مراکس 12روز برنامه‌‌‌ریزی شده بود که با تلاش بی‌وقفه و همت کلیه کارکنان شریف و زحمتکش و همراهی مدیران و مسوولان شرکت با وجود وزش باد شدید و شرایط نامساعد جوی طی ساعاتی از 2 روز کاری که به تعویق بسیاری از فعالیت‌‌‌ها منجر شد، تعمیرات اساسی واحد تقطیر در اتمسفر نزدیک به 3 روز پیش از مدت زمان برنامه‌‌‌ریزی شده و طی 18 روز کاری، بدون هر گونه حادثه ناتوان‌‌‌کننده خاتمه یافت و این واحد در مدار تولید قرار گرفت. در این ارتباط تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر در خلأ، گاز مایع و برش روغن نیز مطابق برنامه خاتمه یافته‌‌‌اند. همچنین تعمیرات اساسی واحدهای آیزوماکس و هیدروژن شمالی شرکت بلافاصله بعد از راه‌‌‌اندازی مجموعه تقطیر شمالی دنبال می‌‌‌شوند و گام‌‌‌های نخستین آن آغاز شده است.

وی افزود: کلیه تجهیزات و واحدهای عملیاتی برای عملکرد پایدار نیازمند بهره‌‌‌برداری مناسب، پایش مداوم، بازرسی‌‌‌های منظم و نگهداری و تعمیرات هستند. با این وجود بسیاری از بازرسی‌‌‌ها و فعالیت‌‌‌های تعمیراتی یا اعمال تغییرات و اصلاحات موردنیاز در حین بهره‌‌‌برداری از واحدها، عملی نیست. همچنین قطعات یا اتصالاتی وجود دارند که عملکرد آنها برای دوره عمر معینی در حد فاصل بین دو تعمیرات اساسی قابل اطمینان محسوب می‌‌‌شوند به همین دلیل در واحدهای صنعتی بزرگ نظیر پالایشگاه‌‌‌ها طی فرآیند تعمیرات اساسی، کلیه تجهیزات کلیدی نظیر کوره‌‌‌ها، مبدل‌‌‌های حرارتی، برج‌‌‌ها، ظروف، شیرهای کنترلی، پمپ‌‌‌ها، کمپرسورها، الکتروموتورها، خطوط لوله و اتصالات باز شده و پس از تمیزکاری، سرویس‌‌‌های اولیه، بازرسی‌‌‌های موردنیاز و تعمیر یا تعویض قطعات یا اعمال طرح‌‌‌های بهبود مجدد نصب و پس از آزمایش‌‌‌های لازم آماده راه‌‌‌اندازی مجدد می‌‌‌شوند و با این رویکرد در واقع تجهیزات و واحدهای فرآیندی برای بهره‌‌‌برداری با قابلیت اطمینان بالا برای یک دوره طولانی عملیاتی جدید آماده می‌‌‌شوند.

وی افزود: به طور خلاصه در این دوره از تعمیرات اساسی 185 دستور کار عملیاتی و 180 دستور کار بازرسی انجام گرفته است. تعویض پکینگ‌‌‌های مربوط به بسترهای1و3 برج اتمسفریک و بستر 4 برج خلأ، نصب فن هوایی جدید 2E-124، تعویض بخش‌‌‌های زیادی از رفراکتوری کوره 2H-101 و تعویض بخش‌‌‌هایی از خط لوله 16 اینچ مسیر فلرینگ واحد تقطیر، نمونه‌‌‌هایی از فعالیت‌‌‌های مهم انجام شده محسوب می‌‌‌شوند.

علی ‌‌‌هاشمی گفت: در تعمیرات اساسی مجموعه تقطیر شمالی حدود 1100 نفر پرسنل موقت و حدود 900 نفر از همکاران شرکتی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در فعالیت‌‌‌های مرتبط با اجرای تعمیرات اساسی یا پشتیبانی از پرسنل اجرایی مشارکت داشته‌‌‌اند.

رئیس اداره نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت تهران با تاکید بر انجام ایمن و بدون حادثه این تعمیرات اساسی افزود: با استقرار سیستم‌های مدیریتی نظیر HSE، برگزاری آموزش‌‌‌های مرتبط به‌ویژه دوره‌‌‌های آموزشی صدور انواع پروانه‌‌‌های کاری، دوره‌‌‌های ایمنی، دوره‌‌‌های فنی و تخصصی، استفاده از پرسنل مجرب و متخصص شرکت در سمت‌‌‌های ناظر و استادکار، اجرای ممیزی‌‌‌های سیستمی، تدوین و جاری‌سازی دستورالعمل‌‌‌های انجام کار ایمن و نظایر آنها تلاش شده است که رعایت استانداردهای ایمنی به بخشی جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌‌‌های هر فرد تبدیل شوند. در این ارتباط برای نخستین بار اجرای دستورالعمل‌‌‌های پیش راه‌‌‌اندازی (PSSR) در دستور کار قرار گرفت و انتظار می‌رود با پیاده‌سازی و بهبود تدریجی مراحل اجرایی آن، گام موثری برای حذف یا کاهش پیامدهای ناشی از حوادث احتمالی در هنگام راه‌‌‌اندازی واحدهای فرآیندی برداشته شود.