راهکارهای افزایش تاب آوری ساختمان  در برابر زلزله پروژه مسکن ملی اراک- شهرک ساختمانی کیسون

در بخش ابتدایی، مجری برنامه به شرح کلی موضوع و اهداف برگزاری این همایش پرداخت. وی با بیان اینکه کشور ایران، به لحاظ بلاخیزی رتبه‌‌ چهارم در قاره آسیا و رتبه‌‌ دهم در سطح جهان را داراست، به اهمیت موضوع زلزله و الزام برگزاری همایش‌‌های مرتبط اشاره کرد و افزود: «صنعت ساختمان از نخستین جبهه‌‌هایی است که با موضوعاتی چون سوانح طبیعی برخورد می‌کند. اگر صنعت ساختمان و زیرساخت‌‌هایی همچون راه‌‌ها، پل‌‌ها و شریان‌‌های حیاتی، خطوط انتقال انرژی و پالایشگاه‌‌ها به خوبی از عهده‌‌ مواجهه با سوانح طبیعی (به‌خصوص زلزله) برآیند از بسیاری از تبعات اقتصادی، اجتماعی و انسانی پیشگیری خواهد شد.» ‌در این همایش مهدی زارع، مدیرگروه زلزله‌‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌‌شناسی، به توضیح مبحث زلزله به صورت ناحیه‌‌ای و کلان، در سطح وسیع و در عمق زمین با نگاهی ویژه به زلزله ۲۰۲۳ ترکیه پرداخت.

پس از وی ابراهیم حق‌‌شناس، مدیرگروه مخاطرات زمین‌‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌‌شناسی، به صورت محدود و اختصاصی با تحلیل موردی محل رخداد زلزله، واکنش‌‌های خاک و مشکلاتی را که در مناطق سطحی زمین به وجود آمده است، مورد بحث و مطالعه جمعی قرار داد.

در ادامه‌‌ این جلسه مرتضی بسطامی، هیات علمی گروه مهندسی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌‌شناسی، به مقوله پایداری و استحکام سازه‌‌ها و رفتار سازه‌‌ای در مواجهه با زلزله و اثرات آن، ضمن ارائه مطالعات موردی روی زلزله ۲۰۲۳ ترکیه پرداخت.

پس از آن علی‌‌رضا اینانلو، مدیر مهندسی شرکت ساختمانی کیسون، با تمرکز بر طرح‌‌های انبوه‌‌سازی مسکن در ایران، به پروژه اقدام طرح ملی مسکن اراک اشاره و اعلام کرد که بخش مسکونی پروژه در ۷۸ بلوک (هرکدام در ۱۵ طبقه شامل یک طبقه زیرزمین، یک طبقه همکف و ۱۳ طبقه مسکونی) در دست اجراست. یکی از اقدامات اصلی برای مقاوم‌‌سازی سازه در برابر زلزله در این پروژه، جداسازی پارکینگ با درزهای انقطاع و اجرای سیستم قاب خمشی برای این قسمت از سازه است. وی در ادامه‌‌ توضیحات این پروژه افزود‌: «پیش از اجرای پروژه‌‌ مطالعات ژئوتکنیک با مشارکت گروهی از مشاوران بومی استان و گروهی از ناظران، در شهر اراک انجام شد و پتانسیل خطر در مورد گسل‌‌های نزدیک و تاثیرات آنها روی طراحی، بررسی شد. لایه‌‌های خاک با گمانه‌‌هایی به عمق ۳۰ متر به تعداد کافی مورد مطالعه قرار گرفتند و عملیات ژئوفیزیک سطحی نیز انجام شد تا برای هرگونه ناهمگونی خاک در سایت تدابیری اندیشیده شود. با استفاده از سکشن‌‌های طولی و امواج ژئوفیزیکی این اطمینان حاصل شد که جانمایی پروژه به درستی انجام شده است. اندرکنش خاک و سازه به صورت همزمان با تکنیک المان محدود بررسی شد. در این پروژه با درنظر گرفتن مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان، سیستم مقاوم لرزه‌‌ای که سیستمی با شکل‌‌پذیری زیاد (ویژه) است، انتخاب شد.

IMG_4081 copy

این سیستم، تاب‌‌آوری ساختمان در برابر نیروهای شدید زلزله را تامین می‌کند. نهایتا بتن‌‌ریزی به روش سیستم بتن آرمه یکپارچه درجا که روش کار انبوه‌‌سازی صنعتی در شرکت کیسون است، انجام شد.»

در خاتمه این همایش، محمدرضا انصاری، بنیان‌گذار و رئیس هیات‌مدیره شرکت کیسون، گفت: «گستردگی شرکت کیسون و زیرمجموعه‌‌های آن و همچنین تعدد پروژه‌‌ها باعث پراکندگی دانش و تجارب به‌‌دست‌‌آمده‌‌ از این پروژه‌‌هاست و استراتژی این همایش‌‌، مدیریت دانش و متمرکزکردن آن است. مدیران توانمند ما در پروژه‌‌هایی همچون ایران‌‌مال، باغ کتاب یا در عرصه ساخت مسکن، در شرکت ساختمانی کیسون (که تا به حال حدود50‌هزار واحد مسکونی، نزدیک به 6 میلیون مترمربع واحد مسکونی در ایران و سایر نقاط جهان ساخته و بهره‌‌برداری کرده‌‌اند)، در برخورد با چالش‌‌ها و موانع موجود دست به ابداعات و خلاقیت‌‌هایی برای حل مساله می‌‌زنند.»

وی در ادامه افزود: «تلاش ما برآن است تا با جمع‌‌بندی روش‌های حل موانع و تجربیات 48 سال کار و فعالیت کیسون، این دانش به‌‌دست‌‌آمده را مدیریت کنیم. نتیجه‌ مدیریت دانش، تاثیر مستقیمی بر مهندسی ارزش خواهد گذاشت. مهندسی ارزش به مجموعه اصلاحاتی گفته می‌شود که در طراحی به سبب کاهش هزینه‌‌ها و افزایش کیفیت انجام می‌شود و به دلیل تلاش کیسون برای بهبود روش‌ها از طراحی گرفته تا مهندسی ارزش و اجرا، شرکت ما پتانسیل رقابت در عرصه جهانی با کشورهایی همچون چین و ترکیه را داراست.»

وی در کلام پایانی خود با دعوت از فعالان و فرهیختگان عرصه‌ مهندسی و مدیریت کشور، برای مشارکت در این امر، از تصمیم کیسون برای برگزاری جلسات و همایش‌‌های مشابه در آینده خبر داد.

IMG_3943 copy