در شرایطی که تسهیلات بانکی نیز با کاهش روبه‌رو شده، نیاز به تحریک بازار وجود دارد تا کالای تولیدی در انبار‌‌‌ها باقی نماند. به همین دلیل یکی از بهترین راهکارهای فروشندگان لوازم خانگی فروش اقساطی کالاست. البته در حال حاضر فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که متعلق به واحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولیدی هستند با همکاری بانک‌ها اقدام به فروش اقساطی لوازم خانگی به مشتریان کرده‌‌‌اند و همین امر به واحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های توزیع‌‌‌کننده خرد لوازم خانگی لطماتی وارد کرده است. در همین حال رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد گفت: فروشندگان به دلیل پرداخت چک، تامین نقدینگی و هزینه‌‌‌های فروشگاهی مجبور شده‌اند قیمت کالاهای خود را کاهش دهند؛ این کاهش قیمت از ۵ تا ۲۰‌درصد متغیر است.

سید رسول ابن‌‌‌الرضا در گفت‌‌‌وگو با «ایسنا» در خصوص وضعیت بازار لوازم خانگی در مشهد تاکید کرد: قیمت لوازم خانگی به صورت شرکتی کاهش پیدا نکرده بلکه فروشندگان لوازم خانگی به‌‌‌دلیل رکود بازار و مشکلات مالی، ناچار شدند قیمت کالاهای خود را حتی به قیمت ضرر کاهش دهند تا بتوانند شرایط مالی خود را کمی مدیریت کنند. وی با اشاره به تغییر فضای فروش در بازار لوازم خانگی مشهد افزود: در حال حاضر شرایط فروش لوازم خانگی تغییر کرده است‌‌‌. طی چند ماه اخیر فروشندگان کالاهای خود را به صورت نقدی می‌‌‌فروختند اما اکنون لوازم خانگی با قیمت مصرف کننده، اقساط طولانی‌مدت، بدون سود و دیرکرد به فروش می‌‌‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد تصریح کرد: فروشندگان به دلیل پرداخت چک، تامین نقدینگی و هزینه‌‌‌های فروشگاهی از جمله آب و برق و... قیمت کالاهای خود را کاهش داده‌‌‌اند؛ این کاهش قیمت از ۵ تا ۲۰‌درصد متغیر است. ابن‌‌‌الرضا عنوان کرد: به همین دلیل در حال حاضر هیچ‌گونه پیش‌بینی برای بازار لوازم خانگی امکان ‌‌‌پذیر نیست. وی در خصوص قاچاق لوازم خانگی نیز تصریح کرد: نمی‌توان قاچاق را به صورت علنی در بازار پیدا کرد؛ قاچاق اکثرا از طریق سایت‌‌‌ها و شبکه‌‌‌های مجازی انجام شده و در بازار و فروشگاه‌‌‌ها بسیار محدود است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد با تشریح شرایط گارانتی در بخش لوازم خانگی خاطرنشان کرد: همچنین هیچ شرکت گارانتی خارجی در ایران وجود ندارد. انجام هرگونه گارانتی برای کالاهای خارجی جعلی بوده و هیچ تعهدی وجود ندارد. به طور کلی تمام شرکت‌هایی که برای لوازم خانگی خارجی تعهدی را ارائه می‌دهند، بدون مجوز بوده و کار این شرکت‌ها تخلف و فروش کالای قاچاق است. ابن‌‌‌الرضا به مشکلات دیگری در خصوص بازار لوازم خانگی پرداخت و در مورد وضعیت قطعات وسایل این لوازم گفت: اگر قطعه‌‌‌ای از کالای خارجی خراب شود، هیچ‌گونه تعهدی وجود ندارد؛ به طور مثال اکنون قیمت برد یخچال و لباسشویی خارجی بین ۷ تا ۱۰ میلیون تومان است. به‌‌‌دلیل نبود تعهد خدماتی برای کالاهای خارجی، مردم ضرر و زیان خواهند دید.

وی در پایان یکی دیگر از معضلات این صنعت را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در صورت حذف قیمت‌گذاری دستوری، رقابت بین تولیدکنندگان لوازم خانگی و ایجاد شرایط بهتر از جانب آنها فراهم خواهد شد. در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری برای بازار لوازم خانگی تعیین نشده که این امر سبب برگشتن قیمت کالا به قبل و ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان و شرایط فروش بهتر شده است. همچنین تولیدکنندگان قیمت‌‌‌ کالاهای خود را به‌روز تغییر می‌دهند.

تقاضای ۷۰ درصدی خرید اقساطی

در همین حال رئیس اتحادیه لوازم خانگی همدان نیز از رکود بازار لوازم خانگی در این استان خبر داد و گفت: ۷۰‌درصد مردم تقاضای خرید اقساطی دارند. محمدصادق حمیدی‌‌‌مقدم با اشاره به اینکه رکود بازار به این علت است که فروشندگان به خاطر وضعیت بازار حاضر به فروش اقساطی نیستند، گفت: مشکلی در عرضه لوازم خانگی وجود ندارد اما قدرت خرید مردم پایین است. وی تصریح کرد: در شرایط فعلی مصرف‌کننده اولویت‌های دیگری برای خرید دارد و به همین دلیل بازار لوازم خانگی در رکود قرار گرفته است. رئیس اتحادیه لوازم خانگی همدان ادامه داد: شرکت‌ها کالا عرضه می‌کنند اما نوع فروش آنها تغییر کرده است به‌‌‌طوری که شرکت‌ها فقط فروش نقدی دارند و فروشندگان اجناس خود را از بازار تهیه می‌کنند و مجبور هستند به قیمت روز بفروشند.

حمیدی‌‌‌مقدم بیان کرد: فروشنده برای اینکه سرمایه خود را حفظ و بتواند کالای جدید را جایگزین کند، مجبور است به نرخ روز بفروشد چراکه با این افزایش قیمت‌ها سرمایه فروشنده آب می‌شود. وی در پایان گفت: در حال حاضر هم خریدار، فروشنده و حتی تولیدکننده‌‌‌ها سردرگم هستند و این نابسامانی‌‌‌هایی که به وجود آمده به علت نوسان ارز است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، با توجه به وضعیت پیش آمده، به نظر می‌رسد نیاز است که مسوولان وزارت صمت برای جلوگیری از زیاندهی فعالان حوزه لوازم خانگی و خروج بازار از رکود یک تدبیر اساسی بیندیشند؛ کاهش قیمت مواد اولیه به منظور کاهش قیمت نهایی لوازم خانگی در سطح کلان و ارائه طرح‌‌‌هایی برای کمک به مردم جهت خرید لوازم خانگی در سطح خرد می‌تواند از جمله راهکارها برای حل مقطعی رکود بازار لوازم خانگی باشد.