ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‏‏‌ها

محسن محمدی طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران، ضمن بررسی گزارش عملکرد این شرکت‌، برنامه‌‌‌های آتی هلدینگ را تشریح کرد و گفت: شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی‌‌‌تامین که از زیرمجموعه‌‌‌های شستا و تامین اجتماعی به شمار می‌‌‌آید، دارای ۴۵ میلیون نفر بازنشسته است که از سهامداران اصلی این شرکت به شمار می‌‌‌آیند.

وی با بیان اینکه اما ما با توجه به گستردگی عرصه فعالیتمان، خودمان را نسبت به کل جمعیت ایران مسوول و پاسخگو می‌‌‌دانیم، افزود: از این جهت همکاران ما در صنایع عمومی ‌‌‌تامین سعی کرده‌‌‌اند با روش‌های مناسب و تلاش‌‌‌های شبانه‌روزی، تولید را به حداکثر برسانند تا بیشترین ارزش افزوده را ایجاد کنند.

محمدی با تاکید بر اینکه یکی از بخش‌‌‌های مهم هلدینگ حوزه زراعت و دامپروری است که به صورت مستقیم به امنیت غذایی کشور و مردم گره خورده است تصریح کرد: شیر خام با کیفیت و مرغوب یکی از مهم‌ترین کالاهای غذایی اساسی برای تغذیه سالم مردم به شمار می‌‌‌آید که اگر تغذیه مردم به صورت سالم و با کیفیت تامین شود، از بسیاری از بیماری‌‌‌ها و مشکلات آتی که بعدا گریبانگیر سیستم درمانی کشور می‌شود جلوگیری می‌شود. بنابراین در هلدینگ صنایع عمومی‌‌‌ یک تیر و دو نشان زده می‌شود، اول اینکه تولید کشور تقویت و امنیت غذایی ایجاد می‌شود، دوم اینکه از اثرات منفی تغذیه ناسالم جلوگیری می‌شود که این کمک می‌کند بار سیستم درمانی کاهش یابد و سازمان تامین اجتماعی به صورت غیرمستقیم کمتر تحت فشار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: هر دو این ماموریت‌‌‌ها سبب شده تا شرکت صنایع عمومی ‌‌‌تامین تصمیم به توسعه تولیدات دامپروری و زراعت بگیرد و به تقویت این بخش بپردازد. دراین راستا در گام نخست در دوره ۵ساله بنا داریم تولید شیر خام را به ۵۰۰‌هزار تن در سال برسانیم و در گام بعدی به یک میلیون تن افزایش دهیم و بعد از آن گسترش زنجیره تولید بالا‌دست زراعت و در پایین‌دست که فرآوری محصولات لبنی‌‌‌ است را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی‌‌‌ تامین در ادامه با بیان اینکه در حوزه صنعتی نیز توانستیم سال گذشته تولیدات لوازم خانگی پارس و شرکت پارس الکتریک را با تلاش بسیار زیاد، افزایش قابل‌توجهی دهیم که این جهش را تا پایان امسال پیش خواهیم برد گفت: سال گذشته دراین دو حوزه، رشد ۳۰درصدی را شاهد بودیم و در چهار ماه امسال توانستیم تولیدات را بیش از ۴۴‌درصد رشد دهیم. در شرکت پارس الکتریک در چهار ماه نخست امسال توانستیم رکورد ۱۲ ساله را جابه‌‌‌جا کنیم و تا پایان سال حتما بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه در سایر شرکت‌های صنعتی مثل شیرخشک بروجرد توانستیم محصولات با کیفیت را تولید کنیم که بخشی را صادر و بخشی از تولید نیز مصرف داخل شد.

وی ادامه داد: همچنین دو شرکت صنعتی دیگر که نیمه تعطیل بودند را با تلاش شبانه‌‌‌روزی همکاران احیا کردیم که به تولید بسیار خوبی رسیدند، یکی از آنها شرکت کارتن البرز است. این شرکت در ۱۰ سال گذشته زیان‌ده بوده و ما تنها در یک سال گذشته توانستیم ۱۶ میلیارد تومان سود در آن ایجاد کنیم. محمدی افزود: شرکت دیگر عالم آراست که تولید لوله‌‌‌های انتقال آب را دارد که چند سالی بود که فعالیتش متوقف شده بود که با تلاش همه همکاران این شرکت نیز به تولید رسید.

وی در ادامه صحبت‌‌‌هایش با بیان اینکه در راستای توسعه دامپروری‌‌‌ها چند مزرعه جدید را سال قبل تکمیل کردیم افزود: در کنار این موضوعات، برای شرکت‌ها و پشتیبانی از تولید، باید تامین مالی انجام می‌دادیم که با توجه به کمبود نقدینگی در کشور و سختی دریافت تسهیلات از بانک‌ها، همکاران توانستند با پیگیری‌‌‌های انجام شده‌‌‌، از طریق بازارهای سرمایه، مولدسازی دارایی‌‌‌ها، اخذ تسهیلات از نظام بانکی و روش‌های مختلف، بیش از ۵ برابر تامین مالی کنند که به رشد تولید کمک کرد.

وی در ادامه به بحث بومی‌‌‌سازی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: دراین حوزه توانستیم برخی محصولات و نیازها را بومی‌‌‌سازی کنیم که یکی از آنها سیستم عامل و نرم‌‌‌افزار تلویزیون بود که بومی‌‌‌سازی شد. همچنین با مراکز علمی ‌‌‌مهم کشور تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ها را منعقد کردیم که برخی از آنها تبدیل به قرارداد و حتی عملیاتی نیز شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی‌‌‌تامین گفت: در مجموع توانستیم در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۰۰ درصدی سود هلدینگ را داشته باشیم و این نوید را می‌‌‌دهیم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش سه برابری سود را خواهیم داشت. مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی‌‌‌ تامین همچنین از برنامه‌‌‌ریزی صورت گرفته درسال‌جاری در خصوص پذیرش این هلدینگ در بازار سرمایه خبر داد.

محمدی در پاسخ به این پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی براینکه با توجه به مشکلاتی که بخش اقتصاد با آن روبه‌‌‌رو است، که قطعا دامن شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صنایع عمومی‌‌‌ را هم گرفته است، برای بهبود و تسهیل این شرایط، چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌‌‌اید؟ گفت: یکی از مشکلات و معضلاتی که گریبان تولید را گرفته، موضوع تامین مالی است که با سخت‌‌‌گیری بانک‌ها در اعطای تسهیلات این امر فرآیند سختی برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است. شرایط این گونه است که آمارها نشان می‌دهد نقدینگی در کشور بسیار زیاد است، اما این پول‌‌‌ها به سمت تولید نرفته و تولید همچنان تشنه نقدینگی است. در حالی که برای رشد تولید و توسعه پروژه‌‌‌ها، ما نیاز به نقدینگی داریم و این معضل باید هرچه زودتر برطرف شود.

محمدی با بیان اینکه ما پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای زیادی داریم که به دلیل عدم‌تامین اعتبار، فرآیندشان با کندی زیادی همراه است، افزود: درحال حاضر بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه داریم که به‌رغم اهمیت و اولویت آنها، از سال گذشته معطل منابع هستند و اعتبارات تخصیص داده نشده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی ‌‌‌تامین تصریح کرد: در این راستا و برای تسهیل و بهبود این شرایط سعی کرده‌ایم از ظرفیت بازار سرمایه بیشتر بهره ببریم و با اقدام خوبی که انجام داده‌ایم به زودی برای برخی از پروژه‌‌‌هایمان اوراق مرابحه منتشر خواهیم کرد تا از این طریق بتوانیم تامین مالی این پروژه‌ها را انجام دهیم. همچنین تامین مالی از طریق سکوهای تامین مالی جمعی، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها و... را در دستور کار قرار داده‌ایم که بتوانیم از این طریق مشکلات این بخش را زودتر برطرف کنیم.ضمن اینکه همچنان امیدوار هستیم که سیستم بانکی حمایت‌‌‌ خود را از بخش تولید بیشتر کند.