در حال حاضر بسیاری از فروشندگان در این صنعت مشغول فروش اجناس تقلبی به جای محصولات اصل هستند و هیچ نهاد یا سازمانی بر روی این موضوع نظارت کافی ندارد. به همین جهت شما به عنوان خریدار باید به شکلی جدی نکات لازم در خصوص تشخیص لوازم خانگی اصل از تقلبی را در نظر داشته باشید. شما می‌توانید برای تشخیص لوازم خانگی اصل از تقلبی مدل محصول را در سایت‌‌‌های اینترنتی جست‌وجو کرده و نسبت به اصالت و اعتبار کالا، مطمئن شوید. برخی از افراد برای بررسی این مورد، نام مدل را بر روی بسته‌‌‌بندی محصول جست‌وجو می‌‌‌کنند. این روش کاملا اشتباه بوده و احتمال تقلب در آن زیاد است. برای اطمینان از اصل بودن کالا باید نام و عنوان مدل بر روی بدنه دستگاه درج شده باشد.معمولا بر روی لوازم خانگی اصل بارکدی درج شده که نشان از اصالت و اعتبار کالا دارد.

برای پیدا کردن این بارکد روی بسته‌‌‌بندی یا کاتالوگ محصول را بررسی نکنید. اگر محصولی که خریداری کرده‌‌‌اید بر روی بسته‌‌‌بندی بارکد دارد، از خرید آن پرهیز کنید. به این دلیل که بارکد یک کالای اصل روی بدنه دستگاه قرار می‌گیرد.یکی دیگر از روش‌‌‌های تشخیص لوازم خانگی اصل از تقلبی، بررسی شماره سریال محصول است. با وارد کردن شماره سریال کالا در موتورهای جست‌وجوگر مانند گوگل می‌توانید به اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرید. در صورتی که شماره سریال را جست‌وجو کرده و منبعی برای اطمینان از صحت اعتبار کالا پیدا نکردید، از خرید آن خودداری کنید.اگر قصد خرید لوازمی مانند ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و… از برندهای خارجی مانند ال‌جی یا سامسونگ را دارید، باید به مشخصات حک شده روی بدنه محصول توجه داشته باشید. یکی از آسان‌‌‌ترین روش‌‌‌ها برای تشخیص لوازم خانگی اصل از تقلبی، نحوه درج مشخصات دستگاه روی آن است.

به عنوان مثال اگر مشخصات ماشین ظرفشویی ال‌جی به صورت برچسب روی آن درج شده، نسبت به اصالت آن شک کنید. به این دلیل که مشخصات لوازم خانگی خارجی اصل روی بدنه دستگاه حک می‌‌‌شود.هنگام خرید به بسته‌‌‌بندی محصول نیز توجه داشته باشید. معمولا تشخیص لوازم خانگی اصل از تقلبی به کمک این روش امکان‌‌‌پذیر است. لوازم خانگی اصل در بسته‌‌‌بندی‌‌‌های منظم و کارتن‌‌‌های باکیفیت در اختیار متقاضیان قرار می‌‌‌گیرند.به همین جهت با بررسی دقیق بسته‌‌‌بندی محصول به راحتی می‌توانید از اصل یا تقلبی بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید با مشاهده تصاویر محصولات خارجی در سایت‌‌‌های معتبر، اطلاعات لازم را در خصوص مشخصات و ظاهر محصول کسب کرده و خریدی مطمئن داشته باشید.

به برچسب‌‌‌هایی که بدون نقص بر روی بسته‌‌‌بندی یا بدنه محصول نصب شده‌‌‌اند، اطمینان نکنید. بسیاری از فروشندگان با مهارت کامل از این روش برای فروش اجناس تقلبی به جای اصل استفاده کرده و از اعتماد خریدار سوءاستفاده می‌‌‌کنند. همچنین برخی از افراد با چسباندن پرچم کشور تولیدکننده، محصولات تقلبی را وارد بازار می‌‌‌کنند.برای روشن شدن این مورد می‌توانیم به ماشین لباسشویی‌‌‌های موجود در بازار اشاره کنیم. برای تشخیص ماشین لباسشویی خارجی اصل از تقلبی کافی است اطلاعات مربوط به برنامه‌‌‌های شست‌وشوی دستگاه را در اینترنت سرچ کرده و با محصول مورد نظر مقایسه کنید.

همچنین می‌توانید تعداد دکمه‌‌‌های تعبیه شده روی ماشین لباسشویی را بررسی کرده و محصول اصل را از تقلبی تشخیص دهید. پیش از اتکا به هر کدام از روش‌‌‌های تشخیص کالای اصل از تقلبی می‌توانیم نام، مدل یا شماره سریال محصول مورد نظر را در گوگل سرچ کرده و اطلاعات لازم در این خصوص را جمع‌‌‌آوری کنیم. در آخر نیز باید به این نکته اشاره کنیم که برای خرید لوازم خانگی به فروشگاه‌‌‌ها و مراکزی مراجعه کنید که از اعتبار کافی برخوردار باشند.

در حال حاضر تعداد فروشنده‌‌‌های غیرمجاز رو به افزایش بوده و شما نمی‌توانید به راحتی به آنها اعتماد کنید. به طور کلی تقلب در فروش لوازم خانگی خارجی از برندهای معتبری مانند ال‌جی یا سامسونگ، امری رایج بوده و خریداران باید از تمام روش‌‌‌های ذکر شده برای تشخیص کالای اصل از تقلبی، کمک بگیرند.اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی مدتی پیش درباره فروش لوازم خانگی بدون اصالت در بازار گفت: از شرایط پیش آمده در بازار لوازم خانگی که از مدت‌‌‌ها پیش ایجاد شده، راضی نیستم و ضرورت دارد این امر با کمک سیاستگذاران حل شود.

وی ادامه داد: راه‌هایی برای تشخیص اصالت کالا وجود دارد. خریداران می‌توانند کد رهگیری کالا را که تولیدکننده موظف به درج آن است با کد دستوری «ستاره ۴ ستاره ۷۷۷۷ مربع» وارد کنند و اصالت کالا (نام شرکت، تاریخ ضمانت، تاریخ گارانتی، میزان گارانتی) را تشخیص دهند. همچنین برای آنکه کالای تقلبی خریداری نشود می‌توان از طریق گارانتی راستی‌‌‌آزمایی کرد. در سامانه جامع گارانتی اسم کالا باید منظور شود و بر‌‌‌اساس آن ضمانت کالا مشخص می‌شود. اگر گارانتی در سایت با گارانتی فروشنده تطابق نداشت، به‌طور قطع آن گارانتی معتبر نیست.

این فعال لوازم خانگی کشور درباره قیمت این لوازم که در بازار متفاوت است و فروشندگان قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌‌‌کنند، گفت: ملاک قیمت لوازم خانگی سامانه ۱۲۴ است، در این سامانه لیست قیمت کالاها گنجانده شده است؛ اخیرا لیست جدید قیمت‌ها در سامانه یادشده بارگذاری نشده است و به همین جهت فروشندگان لوازم خانگی نمی‌‌‌دانند که با چه اعدادی باید کالای خود را به فروش برسانند. پازوکی خاطرنشان کرد: زمانی که نرخ ارز نوسان دارد، قیمت لوازم خانگی هم از آن تبعیت می‌‌‌کند از همین‌‌‌رو می‌‌‌بینیم که در بازار لوازم خانگی قیمت‌ها دستخوش تغییر می‌شود. در لوازم خانگی تولید داخل هم شاهد نوسان قیمت هستیم، چرا که ۳۰‌درصد عوامل تولید مربوط به واردات است، وقتی هزینه واردات قطعات و مواد اولیه گران تمام می‌شود، تولیدکننده بر نرخ‌های خود می‌‌‌افزاید.

وی در پایان درباره اینکه برخی از فعالان بازار می‌‌‌گویند که تولیدکنندگان داخلی به بازار کالا عرضه نمی‌‌‌کنند، تصریح کرد: برخی از تولیدکنندگان وقتی کالای خود را به فروش می‌‌‌رسانند، پشیمان می‌‌‌شوند چرا که می‌‌‌گویند می‌توانستند با نرخ‌های بالاتر کالا را عرضه کنند. برای برخی از تولیدکنندگان تامین مواد اولیه سخت است.