نفوذ کسب و کارهای مرتبط با چین به بازار جذاب هند

شرکت‌های تکنولوژی مرتبط با چین، به دنبال روش‌هایی برای نفوذ به هند هستند و این مساله به سرمایه‌گذارانی که کسب و کارشان می‌تواند بر تنش‌‌‌های تجاری بین کشورها غلبه کند، امید تازه‌‌‌ای می‌دهد. شرکت مد و لباس آنلاین «شین» یک ساختار معامله جایگزین را دنبال می‌کند تا در مشارکت با «ریلاینس»، از بزرگ‌ترین شرکت‌های هند، فعالیت خودش را در این کشور بازآفرینی کند. شین یکی از ده‌‌‌ها اپلیکیشن چینی بود که در سال ۲۰۲۰ و به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی در پی درگیری در مرز هند و چین، مسدود شد. طبق توافق شین و ریلاینس، گروه چینی به جای اینکه سرمایه‌گذاری مستقیمی در هند داشته باشد، درصدی از سودی که ریلاینس بابت فروش محصولات شین به دست می‌‌‌آورد، دریافت می‌کند. نیرمالا سیتارامان، وزیر اقتصاد و دارایی هند، در ماه مارس اعلام کرده بود که ۵۴درخواست سرمایه‌گذاری از طرف چین و هند در انتظار تایید دولت هستند. شرکت سرمایه‌گذاری «شانوی کپیتال» (Shunwei Capital) که توسط بنیان‌گذار شیائومی تاسیس شده، سال گذشته از طریق شرکت تابعه خود در سنگاپور، در پلت‌فرم اتوماسیون هندی «وب انگیج» (Web Engage) سرمایه‌گذاری کرد. با همه اینها، یک سرمایه‌گذار خطرپذیر هنگ‌کنگی که در شرکت‌های تازه‌‌‌ تاسیس هندی سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌‌‌گوید با وجود منافعش، هند یکی از بوروکراتیک‌‌‌ترین کشورهای دنیاست.

 

لری الیسون چهارمین فرد ثروتمند دنیا شد

4KJJohoh

لری الیسون، بنیان‌گذار شرکت اوراکل، با بهره بردن از محبوبیت هوش مصنوعی، بنیان‌گذار مایکروسافت را پشت سر گذاشت و در لیست میلیاردرهای بلومبرگ، رتبه چهارم را به دست آورد. الیسون در حال حاضر با 8/ 129 میلیارد دلار ثروت خالص چهارمین فرد ثروتمند دنیاست و به تازگی بیل‌گیتس را که در حال حاضر 1/ 129 میلیارد دلار ثروت دارد، پشت سر گذاشته است. این اولین باری است که ثروت الیسون از گیتس بیشتر شده و گیتس رتبه پنجم ثروتمند‌‌‌ترین‌‌‌ها را به دست آورده است. الیسون در سال 2014 از مدیرعاملی اوراکل استعفا داد، اما همچنان رئیس هیات‌مدیره و مدیر ارشد تکنولوژی این شرکت است و بیشتر ثروتش را از سهامی که در آن دارد به دست می‌‌‌آورد.  سهام اوراکل امسال بیش از 42‌درصد افزایش ارزش داشته و در سال مالی 2023 به رکورد درآمدی 50 میلیارد دلار رسید.

 

نایکی شرکای خرده‌‌‌فروش خود را برمی‌‌‌گرداند

شرکت نایکی که برای فروش مستقیم بیشتر به مصرف‌کنندگانش ارتباط با برخی شرکای خرده‌‌‌فروش را قطع کرده بود، حالا دوباره به برخی از این شرکا روی آورده تا موجودی‌‌‌ انبارهایش را پاکسازی کند. شرکت آمریکایی «دیزاینر برندز»، یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌‌‌کنندگان کفش و اکسسوری، اخیرا اعلام کرده اواخر امسال، مجموعه گسترده‌‌‌تری از محصولات نایکی را عرضه خواهد کرد. شرکت فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای پوشاک میسیز هم اوایل همین ماه اعلام کرد عرضه لباس‌‌‌، کفش و لوازم ورزشی نایکی از ماه اکتبر به فروشگاه‌‌‌های آن برمی‌‌‌گردد. هر دو این خرده‌‌‌فروش‌ها، قرارداد اخیرشان با نایکی را نشانه توسعه روابط عنوان کرده‌‌‌اند. مدیران نایکی سال‌هاست تلاش کرده‌‌‌اند محصولات بیشتری را از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن‌‌‌های شرکت بفروشند تا سهم بیشتری از فروش را برای خودشان نگه دارند (به جای اینکه بخشی از آن نصیب خرده‌‌‌فروش‌ها شود). پاندمی کرونا این فرآیند را تسریع کرد و به خاطر افزایش فروش اینترنتی، نایکی ارسال کالا به خرده‌‌‌فروش‌هایی مثل زاپوس، میسیز و دیزاینر برندز را متوقف کرده بود تا بر کانال‌‌‌های فروش مستقیم خودش متمرکز شود. اما از سال گذشته، دینامیک‌‌‌های بازار تغییر کرده و به دلیل سرعت گرفتن ترانزیت کالا، محصولات فصلی جدید زودتر از موعد به انبارها می‌‌‌رسند و نایکی برای کاهش موجودی‌‌‌های خود، به استراتژی‌‌‌هایی مثل تخفیف‌‌‌ روی طیف گسترده‌‌‌تری از محصولات روی آورده است.