بیش از ۳۵ سال است که سیتا  (SITA) با کشورها و شهرهای بزرگ دنیا جهت میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی و دینی (مانند حج) همکاری می‌کند تا با روان‌سازی روند برگزاری رویدادها، آرامش و آسایش بیشتری را برای بازدیدکنندگان و میزبانان رویداد به ارمغان بیاورد. اولین بار این فناوری توسط سیتا در المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس و در فرودگاه آن شهر به کار گرفته و تجهیزات پردازش پیشرفته مسافران را در آن فرودگاه نصب کرد.

پذیرایی از میلیون‌ها گردشگر در قطر

در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، سیتا با دولت قطر، فرودگاه حمد و شرکت هواپیمایی قطرایرویز همکاری نزدیکی داشت و تیم پشتیبانی بین‌المللی سیتا به همراه کارشناسان فناوری اطلاعات در حوزه هواپیمایی در زمان برگزاری این رویداد در آن فرودگاه مستقر شدند.

آمار گردشگران جام جهانی قطر با بیش از۳ میلیون و ۴۰۰‌هزار تماشاگر که در ۶۴ مسابقه حضور داشته و مبدا پروازی بیش از یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر از تماشاگران از سایر کشورهای جهان بود؛ حیرت‌آور بود. در ماه‌های نوامبر و دسامبر بیش از ۴۳۶۰۰ هواپیما در دو فرودگاه حمد و دوحه نشست و برخاست کرده‌اند. افزون بر آن، تعداد زیادی از رویدادهای مرتبط با برگزاری مسابقات فوتبال از جمله قرعه‌کشی‌ها، سمینارهای تیم‌ها، کارگاه‌های بررسی داوری، بازگشایی و اختتامیه، مراسم اهدای جوایز و بسیاری رویدادهای فرهنگی و کنفرانس‌های خبری برگزار شد.

دولت قطر با هدف ارتقای فرآیند پردازش، تسهیل و سرعت بخشیدن ورود و خروج گردشگران  روی راهکار سیتا در حوزه سامانه تشخیص هویت الکترونیک افراد در فرودگاه‌ها و سایر امکان عمومی سرمایه‌گذاری کرد و سامانه هویت‌یابی الکترونیکی در هتل‌ها، ورزشگاه‌ها و مناطق شلوغ نصب شد و به این ترتیب قطر خود را برای برگزاری مطلوب جام جهانی آماده کرد. در حوزه پردازش مسافران بین‌المللی، سامانه پردازش پیشرفته مسافران (APP)  سیتا در فرودگاه به کار گرفته شد که امنیت داخلی قطر را در مواجهه با ورود گردشگران به کشور تامین کرد. این سامانه داده‌های مسافران و خدمه پرواز را در لحظه ارائه می‌کند و از این طریق مقامات کشور میزبان را قادر می‌سازد تا دستورالعمل صدور مجوز «مجاز یا ممنوعیت ورود به کشور» را اجرا کنند. این شیوه کنترل، امنیت ملی کشور میزبان را در لحظه سوار شدن مسافر در مبدا تامین می‌کند. صدور چنین اعلامیه‌ها و تایید اولیه سفر مسافر باعث می‌شود که هزینه‌های بازگشت مسافر به مبدا در صورت باطل شدن مجوز ورود گردشگر به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل نشود.

با تاییدیه‌های دولتی، قبل از شروع سفر هوایی، مشکلات و چالش‌های تشکیل صف بررسی روادید (ویزا) کمتر می‌شود و تشکیل صف به حداقل می‌رسد. در این شیوه داده‌های ثبتی اسم مسافر (PNR) به سرعت جمع‌آوری می‌شوند تا دولت‌ها بتوانند ریسک امنیتی مسافران و سطح دسترسی آنها را به مکان‌های مختلف ارزیابی کنند. با استفاده از این فناوری هویت و قصد سفر مسافران به سرعت به صورت الکترونیکی پردازش می‌شود و ارزیابی امنیتی مسافران بدون تماس فیزیکی و به صورت روان از گیت‌های بیومتریک یا حتی سنتی انجام می‌شود به عبارت دیگر این فناوری امکان کنترل الکترونیکی مرز را در هنگام برگزاری جام جهانی یا هر رویداد دیگری را به همراه حرکت ایمن مسافران فراهم می‌کند که رضایتمندی گردشگران و مسوولان اجرایی از شیوه کار پذیرش مسافر را افزایش داده است.

کارت هوشمند هایا- ورود و دسترسی آسان به حمل‌ونقل و مکان‌های عمومی

رضایتمندی گردشگران بابت ادغام سامانه احراز هویت اشخاص در هتل‌ها با سامانه سایر مکان‌ها؛ افزایش یافت؛ چرا که صدور مجوزها را تسهیل کرد و سرعت تردد جهت ورود به کشور و دسترسی به مترو، اتوبوس و ورزشگاه‌ها و اماکن عمومی افزایش یافت. سیتا تخصص و دانش بالایی در یکپارچه‌سازی سیستم‌های فناوری اطلاعات دارد و جهت آسایش گردشگران جام جهانی موفق شد که دو سیستم هویت الکترونیک و مجوز دسترسی‌ها را در کارت‌ هایا ادغام و یکی کند. این اقدام به روان‌سازی و امنیت تردد تماشاگران داخلی و مسافران بین‌المللی کمک کرد و امکان تردد ایمن و بدون کوچک‌ترین خطری بین هشت ورزشگاه فوق مدرن مجهز به تهویه مطبوع را مهیا کرد.

فرودگاه حمد-افزایش رضایتمندی مسافران و ارتقای عملیات فرودگاهی

فرودگاه اصلی قطر، حمد است. این فرودگاه قبل از برگزاری مسابقات برنامه‌ریزی مناسبی انجام داده بود و خود  را برای برگزاری شایسته رویداد آماده کرده بود. در زمان افتتاح، فرودگاه در سال ۲۰۱۴ به عنوان بخشی از استراتژی آتی، خود را در حوزه فناوری اطلاعات، به بهترین سیستم‌های پردازش مسافر و هواپیما مجهز کرد تا از این طریق رضایتمندی مسافران تسریع و ارتقای رفاه آنها افزایش یابد که باعث شد در فرودگاه صفی شکل نگیرد. در این فرودگاه چند ابتکار جدید به خرج داده شد و سیستم مدیریت فرودگاهی سیتا به کار گرفته شد که باعث افزایش ظرفیت فرودگاه به ۵۸ میلیون مسافر در سال شد.

 سیستم‌های مدیریت فرودگاهی هسته اصلی مدیریت و بهینه‌سازی جنبه‌های مختلف عملیات پروازی و مسافری بود که یک اکوسیستم پیچیده و چندلایه محسوب می‌شود. فرودگاه حمد با بهره‌گیری از سیستم مدیریت فرودگاهی، تسهیلات موجود جدید و حتی محوطه‌های معین خود را بازطراحی کرد. این سیستم قابلیت مدیریت تخصیص توقفگاه هواپیما، کانتر و گیت‌های پروازی را دارد و از این طریق تاخیرات و گلوگاه‌های عملیات مسافری و پروازی کاهش یافت. افزون بر این، سامانه تیم مدیریت فرودگاهی را قادر می‌سازد که فرآیند پردازش گروه‌های خاص از جمله تیم همراهان، تورها، تیم‌ها و مقامات را با حفظ حریم‌خصوصی و امنیت آنها با سرعت به سرانجام برساند همچنین مدیریت فرودگاه با اتکا به این سیستم می‌تواند به صورت امن داده‌های مهم را با سایر ذی‌نفعان به اشتراک بگذارد. این داده‌ها شامل اطلاعات بلادرنگ پروازهاست و به این ترتیب میزان عملیات هوانوردی انتظاری جهت برگزاری هر رویداد بزرگ ورزشی پیش‌بینی و استراتژی مدیریت عملیات تعیین می‌شود. علاوه بر این، صفحات نمایش فوق پیشرفته سیتا، رضایتمندی مسافران را افزایش داده بود، چرا که هر لحظه می‌توانستند اطلاعات به‌روز پروازها را دریافت کنند.

آینده فناوری اطلاعات فرودگاه حمد: رشد شتابان

برنامه هوشمندسازی سیتا نقش کلیدی در آینده فناوری اطلاعات فرودگاه بین‌المللی حمد دارد که اجزای آن شامل شناسایی بیومتریک، خدمات خودگردان و پلتفرم‌های بر پایه گوشی همراه است. که تمامی این خدمات بر اساس شعار «چهره شما، کارت پرواز و گذرنامه شما است» ارائه می‌شود و مسافران به سرعت می‌توانند جزئیات اطلاعات بیومتریک صورت و سفر خود را از طریق تلفن همراه یا در واحد خدمات‌رسان فرودگاه ثبت کنند. با اجرای برنامه هوشمندسازی سیتا در فرودگاه بین‌المللی حمد، مسافران به سرعت و بدون تماس فیزیکی توانستند تاییدیه‌های هویتی خود را دریافت کنند و این ابتکار باعث افزایش ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه برای سال‌های آتی شده است. حتی در صورت تحقق رشد دو‌رقمی در آن فرودگاه، فرودگاه توانایی پاسخگویی به تقاضا را دارد. در اواسط سال ۲۰۲۲، فرودگاه بین‌المللی حمد، بخشی از برنامه فرودگاه هوشمند را شامل دو ابتکار خلاقانه سیتا راه‌اندازی کرد که شامل روش ترکیبی شبیه‌سازی سه‌بعدی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و به کارگیری هوش مصنوعی با هدف مدیریت در لحظه عملیات فرودگاهی است. این نوآوری فرودگاه حمد، جایزه «راه حل هوشمند سال» را در رقابت با راه‌حل‌های سایر کسب و کارهای فناوری اطلاعات قطر دریافت کرد. این فناوری بهره‌برداری از منابع فرودگاهی را بهینه و زمان خرابی تجهیزات را به حداقل می‌رساند و راهکارهای هوشمندانه جهت تصمیم‌گیری آگا‌هانه و روان‌سازی و ساده کردن عملیات فرودگاهی ارائه می‌دهد.

دانش و مهارت برگزاری رویدادهای ورزشی و دینی در جهان

از زمان معرفی فناوری سیستم پردازش مسافر در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس برای مسابقات المپیک ۱۹۸۴، سیتا نقش مهمی در برگزاری رویدادهای ورزشی و مذهبی جهان از جمله جام جهانی، المپیک، مسابقات فرمول یک و حج و... ایفا کرده است.

راه حل پردازش هویت مسافران برگزاری رویدادها را هوشمند و روان کرده است که از جمله آنها می‌توان به سیدنی ۲۰۰۰، المپیک تابستانی آتن ۲۰۰۴، المپیک تابستانی ۲۰۰۰ پکن، جام‌جهانی ۲۰۰۸ آفریقای جنوبی، نمایشگاه جهانی شانگهای ۲۰۱۰ چین، جام جهانی برزیل ۲۰۱۴ و المپیک ریو ۲۰۱۶ برزیل و المپیک ۲۰۲۲ پکن اشاره کرد. پس از برگزاری جام جهانی، سیتا، راهبرد خود را بهبود راهکارها و توسعه فناوری‌های هویت الکترونیک پردازش مسافران قرار داده است و گسترش دانش فنی برگزاری چنین رویدادهایی اولویت اصلی برنامه‌های سیتا خواهد بود.

سیتا چگونه شرکتی است؟

سیتا یک موسسه بین‌المللی ارائه خدمات فناوری اطلاعات صنعت هواپیمایی است که راه‌حل‌های نوینی به شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها، هواپیماها و دولت‌ها ارئه می‌دهد. فناوری‌های سیتا امکان سفری پایدار، امن و بدون وقفه را فراهم می‌کند. سیتا در حدود ۲۵۰۰ مشتری در جهان دارد و کارآیی عملیاتی ۱۰۰۰ فرودگاه را افزایش داده است همچنین متعهد است که ۱۸هزار هواپیما را به مشتریانش با پوشش جهانی متصل کند. سیتا به ۷۰ کشور دنیا خدمات فناوری اطلاعات هویت الکترونیک جهت کنترل عبور و مرور مرزی ارائه می‌دهد تا ضمن نظارت و اشراف بر امنیت مرزها، سفری روان برای مسافران فراهم کند. شبکه ارتباطی سیتا می‌تواند هر نقطه از جهان را به نقطه دیگری از جهان متصل کند و ۶۰‌درصد داده‌های صنعت هواپیمایی در بستر شبکه ارتباطی سیتا جا به جا می‌شوند. سیتا یک شرکت کربن صفر است و مطابق با پروتکل‌های کربن‌ صفر فعالیت می‌کند و استانداردهای پیشرو در حوزه کربن صفر را در شرکت و برای مشتریانش پیاده می‌کند. این موسسه در برنامه PLANET+ سازمان ملل جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مشارکت کرده است و این مهم را از طریق ارائه راهکارهای پیشرو به صنعت هواپیمایی جهت کاهش تولید کربن از جمله کاهش سوزاندن سوخت و افزایش کارآیی عملیاتی در فرودگاه اجرا می‌کند. سهام سیتا متعلق به صنعت هواپیمایی است و به نیازهای متنوع شرکت‌های هواپیمایی در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه جهان پاسخ می‌دهد.