وی همچنین با تاکید بر این موضوع که باید تلاش کنیم نهضت اشتغال را به پروژه ملی کشور تبدیل کنیم، گفت: باید تمامی امکانات کشور را برای تحقق این هدف بسیج کنیم، زیرا اگر جوانان ما شغل مناسب و مرتبط داشته باشند، به‌‌‌موقع تشکیل خانواده می‌دهند و از سوی دیگر، مهاجرت بخشی از نخبگان اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین یکی از وظایف مهم جامعه دانشگاهی، تبدیل پروژه ملی اشتغال به یک نهضت ملی است. طبیعی است که باید این‌‌‌گونه تغییر فرهنگ‌‌‌ها از دانشگاه آغاز شود. دانش است که منشأ قدرت می‌شود و دانشگاه می‌تواند منشأ آفرینش باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه فرهنگ‌‌‌آفرینی، نیازآفرینی، کارآفرینی و ایجاد مزیت‌‌‌های جدید را وظیفه دانشگاه برشمرد و گفت: یکی از نکاتی که باید دانشگاه به آن توجه کند، استفاده حداکثری از مزیت‌‌‌های نسبی کشور اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، معادن، اقلیم چهارفصل و... است. دانشگاه باید مزیت‌‌‌آفرینی کرده و به خلق مزیت‌‌‌های جدید بپردازد. از طریق علم و دانش می‌توان مزیت‌‌‌های جدید برای کشور خلق و نیازآفرینی کرد.

زلفی‌‌‌گل با اشاره به برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: جامعه دانشگاهی باید از طریق دانش خود کمک کند تا این برنامه هرچه کامل‌‌‌تر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد؛ دانشگاه باید نقاط قوت و ضعف شش برنامه توسعه قبلی را ارزیابی کند. جامعه دانشگاهی برای کمک به قانون‌گذاران ورود کنند تا برنامه هفتم توسعه به‌‌‌ویژه در حوزه علم و فناوری به درستی تصویب شود.

دانشگاه باید پیشگام تحول‌‌‌آفرین باشد

همچنین در این آیین گشایش نمایشگاه کار دانشگاه تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: نرخ اشتغال به‌‌‌ویژه در رشته‌‌‌های علوم انسانی امروز یک دغدغه است. این مشکل نشان‌‌‌دهنده این موضوع است که رشته‌‌‌های دانشگاهی و اشتغال فارغ‌‌‌التحصیلان نیاز به آمایش جدید دارند. محمدمهدی اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: در ترمیم شاخص‌‌‌های فرهنگی سال ۱۴۰۲ نخستین اهتمام بخش‌‌‌های فرهنگی را به موضوع فرهنگ کار و تولید اختصاص داده‌‌‌ایم. فرهنگ در عرض سایر حوزه‌‌‌ها نیست و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، فرهنگ مانند هوا ضروری است. با این نگاه حوزه فرهنگ، مسوولیت مهمی در بحث کار و تغییر فرهنگ موجود در نظام کارآفرینی کشور دارد. وی افزود: این تصور که فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاه باید پشت میز دولتی بنشینند باید تغییر پیدا کند. امروز آمار خوبی درخصوص اشتغال دانشگاهی نداریم و این در حالی است که برخی استان‌‌‌های صنعتی در کشور، نیاز به کارگر در بخش‌‌‌های ساده و حتی تخصصی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یادآور شد: نرخ اشتغال در برخی از مناطق کشور منفی گزارش می‌شود، در حالی که در همان استان‌‌‌ها فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند. به‌‌‌ویژه در رشته‌‌‌های علوم انسانی این مساله، امروز به یک دغدغه تبدیل شده است. این مشکل نشان می‌دهد رشته‌‌‌های دانشگاهی نیاز به آمایش جدید دارند. اسماعیلی ادامه داد: در دوره تحول به سر می‌‌‌بریم و تحول در انگاره‌‌‌های ذهنی و مقرراتی باید با همدیگر روی دهد. دانشگاه باید پیشگام تحول‌‌‌آفرین باشد. دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی و دانشگاه‌‌‌های کشور باید در این امر پیشگام شود. اگر می‌‌‌خواهیم این تحول اتفاق بیفتد باید دانشگاه در راس این اقدام تحول‌‌‌آفرین قرار گیرد.

همگرایی بین بخش خصوصی و صنعت روی نداده است

همچنین در افتتاحیه این نمایشگاه، رئیس دانشگاه عنوان کرد: پیام مهم برگزاری نمایشگاه کار از سوی دانشگاه تهران نشان‌‌‌دهنده این موضوع است که کار و کارآفرینی برای این دانشگاه اهمیت بسیار دارد. سیدمحمد مقیمی در ادامه با اشاره به شعار دانشگاه، «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسوولیت اجتماعی» عنوان کرد: اگر چنین شعاری را عنوان کرده‌‌‌ایم، ضروری است که ساختار درونی دانشگاه تهران را نیز متحول کنیم و به همین دلیل باید متناسب با اهداف دانشگاه کارآفرین گام برداریم. از این رو نباید نگاه بوروکراتیک به واحدهای آموزشی داشت. اگر ساختار موجود دانشگاه نتواند این اهداف را محقق کند، تلاش‌‌‌های ما بیهوده خواهد بود. بنابراین به جای رویکرد جزیره‌‌‌ای به ماموریت‌‌‌های مختلف دانشگاه باید مجموعه را در قالب منظومه‌‌‌ای، شبکه‌‌‌ای و پیوسته مدیریت کنیم. وی با بیان اینکه اقداماتی برای تحول بوروکراتیک در دانشگاه تهران انجام شده، تصریح کرد: یکی از این اقدامات برگزاری نمایشگاه کار است. کار فرهنگی به صورت جزیره‌‌‌ای ممکن نیست و باید در همه حوزه‌‌‌ها جاری باشد تا اثرگذار شود.

به نظر می‌رسد بسترهای لازم برای تحقق اهداف پیوند صنعت و دانشگاه که مورد تاکید سران کشور هم است، فراهم شده، اما چرا اتفاقی که باید روی دهد، رخ نمی‌‌‌دهد؟ یکی از دلایل آن، جسارت نداشتن مدیران است و همه منتظر هستند که دیگری اقدامی انجام دهد.  مقیمی در ادامه خاطرنشان کرد: هنوز ظرفیت‌‌‌های همگرایی بین سازمان و دانشگاه و کسب و کارهای بخش خصوصی و صنعت روی نداده است. دانشجویان هنوز محیط واقعی کار را مشاهده نکرده‌‌‌اند و زمانی که وارد محیط کار شده، سرخورده می‌‌‌شوند و از سویی کارفرمایان از این نیروهای دانشگاهی ناراضی هستند. رئیس دانشگاه تهران همچنین یادآور شد: ما نمی‌‌‌خواهیم همچنان با رویکرد نسل اول دانشگاه‌‌‌ها پیش برویم. درصدد هستیم در توسعه و تحول ملی نقش موثر ایفا کنیم. امروز ۱۲۰ شرکت دانش‌‌‌بنیان در این نمایشگاه کار حضور دارند و باید تلاش کنیم در کشور با وجود چنین فرصت‌‌‌های شغلی گسترده‌‌‌ای از کارآفرینان حمایت شود. باید دانشجوها و استادان با ظرفیت‌‌‌های شغلی و چالش‌‌‌های شرکت‌ها آشنا شوند.

وی گفت: تلاش می‌‌‌کنیم از ایده‌‌‌های استادان و دانشجویان و ظرفیت شرکت‌ها به کارآفرین برسیم و دانشجویان ما تبدیل به شغل‌‌‌آفرین شوند. به این ترتیب ما به سمت نظام کارآفرین‌‌‌پرور پیش خواهیم رفت. لازم به یادآوری است که اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و خبرگان حوزه کارآفرینی و صنعتگران و کارفرماهای حوزه‌‌‌های مختلف کسب و کار از اول تا سوم خرداد ۱۴۰۲ در این نمایشگاه حضور دارند تا درباره تدوین طرح کسب و کار، مدل کسب و کار، توسعه محصول و تجاری‌‌‌سازی به مخاطبان آموزش ‌دهند. در مدت ۳ روز برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه تهران، صاحبان برندهای معروف مهمان غرفه دانشکده کارآفرینی در این نمایشگاه هستند و امکان طرح پرسش یا ارائه ایده به آنها وجود دارد. این برنامه با عنوان «برنامه‌‌‌های تاک شو دانشکده کارآفرینی در نمایشگاه کار دانشگاه تهران» اجرا می‌شود. همچنین در طول برگزاری این نمایشگاه، ۳۰ کارگاه آموزشی و میزهای مشاوره در غرفه دانشکده کارآفرینی برگزار می‌شود و در حوزه‌‌‌های موضوعی بازاریابی و برندینگ، راه‌‌‌اندازی و توسعه کسب و کار، مالی و سرمایه‌گذاری، طراحی مسیر شغلی، راه‌‌‌اندازی کسب و کارهای آنلاین، تجاری‌‌‌سازی و حقوق کسب و کار و راه‌‌‌اندازی استارت‌آپ، توسط استادان و خبرگان و کارآفرینان به مخاطبان مشاوره داده می‌شود.