این پارک در سه فاز راه‌اندازی خواهد شد که هم‌اکنون در فاز اول آن بیش از ۲۵ شرکت دانش‌بنیان در حال ساخت‌وساز هستند. فاز یک پارک علم و فناوری ایرانیان که هم‌اکنون در مرحله تکمیل قرار دارد به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود؛ فاز دوم این پارک نیز در مرحله واگذاری زمین قرار دارد. قطعات قابل واگذاری در فاز اول ۵۵ قطعه، فاز دوم ۹۵ قطعه و فاز سوم ۸۴ قطعه است که پس از ارزیابی‌های لازم، مجوز فعالیت در آنها در اختیار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و واحدهای دانشگاهی قرار خواهد گرفت.

 استقرار بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری ایرانیان

پارک علم وفناوری ایرانیان منشأ تحولات بسیار مهمی در توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برای کشور خواهد بود. در افق بلندمدت بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این پارک مستقر خواهند شد که چشم‌انداز آن زیست‌بوم تخصصی در حوزه‌های فناوری نانو، بیو و تجهیزات پزشکی در منطقه غرب آسیا است. استقرار پارک علم و فناوری در محدوده منطقه ویژه اقتصادی شهر آیلند، علاوه بر بهره‌گیری از مزایای منطقه ویژه همچون حمایت‌های گمرکی از شرکت‌های مستقر در این پارک، زمینه توسعه بیشتر را نیز هموار می‌کند. همچنین باتوجه ‌به ظرفیت منطقه اقتصادی و آزاد تجاری آیلند، راه برای تجاری‌سازی محصولات و خدمات دانش‌بنیان هموار خواهد شد.

توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش، توسعه گردشگری علمی، جذب دانش فنی و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، تجاری‌سازی نتایج پژوهش، حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های نوآور و فناور، تاسیس مراکز تحقیق و موسسات تخصصی در زمینه علم روز دنیا، حمایت از ایده‌های نو و خلاقیت‌های شخصی از جمله اهداف پارک علم و فناوری ایرانیان (آیلند) به‌شمار می‌روند.  همچنین سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در بازدید از این پروژه پارک علم و فناوری ایرانیان، آن را نمونه‌ای از شهر هوشمند و پایلوت ارزیابی کرده و گفته بود:‌ حمایت از این مجموعه با هدف توسعه علمی در کشور در دستور کار قرار دارد.

 ایجاد ۳۰ هزار شغل مستقیم با راه‌اندازی شهر آیلند

اما شهر آیلند که پروژه آن با سرمایه‌گذاری گروه مالی گردشگری و بانک گردشگری در حال احداث است، شهرک بین‌المللی اقامتی، تفریحی، تجاری، ورزشی، درمانی و آموزشی ایران به مساحت ۱۴۰۰ هکتاری است. آیلند همچنین نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به پایتخت به‌شمار می‌رود که با تکمیل و راه‌اندازی آن نه‌تنها حدود ۳۰ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌شود، بلکه خلق ارزش افزوده از محل تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و خدمات فناورانه محقق خواهد شد.

رویکرد پروژه سرزمین ایرانیان (آیلند) شهری پایدار با جمعیت‌پذیری سکونتی-اقامتی ۶۰ هزار نفری برای ایجاد سبک ایده‌آل زندگی برای همه ایرانیان در قالب منطقه ویژه اقتصادی، تفریحی و گردشگری است که در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد. مجموعه‌های ورزشی- تفریحی، مراکز خرید، گردشگری و تفرجگاهی، محله‌های شهری با تم‌های متفاوت کلاسیک و مدرن، برخورداری از مزایای منطقه ویژه اقتصادی و... از جمله کاربری‌های مجموعه آیلند هستند که در قالب ۲۴ پروژه تعریف شد‌ه‌اند. در واقع هم‌افزایی ناشی از جای‌گیری این کاربری‌ها به‌صورت یک مجموعه و ارتباطات در نظر گرفته شده برای جانمایی پروژه‌های مختلف در کنار یکدیگر از مهم‌ترین مشخصه‌های این مجموعه به‌شمار می‌رود.