به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، به دنبال انتشار فراخوانی با محوریت زیرزنجیره‌‌‌های پرورش ماهی در قفس، ماهی قزل‌‌‌آلای صادراتی و ماهیان خاویاری و با انتخاب کارگروهی متشکل از صندوق نوآوری و شکوفایی، مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌‌‌بنیان و ستاد توسعه زیست‌‌‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت کشور و سازمان شیلات ایران، شرکت دانش‌‌‌بنیان «راهبردهای ارزش‌‌‌آفرین یاس» به عنوان عامل توسعه زنجیره ارزش پرورش ماهیان معرفی و از این پس بنا شد تا این شرکت به سازماندهی امور پرورش آبزیان و بازیابی حلقه‌‌‌های مفقوده این صنعت بپردازد. در مراسم معرفی این شرکت به عنوان عامل توسعه زنجیره ارزش پرورش آبزیان، دکتر مصطفی قانعی‌‌‌، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در سخنانی گفت: ورود صندوق نوآوری به مساله توسعه زنجیره ارزش پرورش آبزیان، مداخله‌‌‌ای عمودی است که با همراهی ابزارهای حاکمیتی می‌تواند نقش به‌‌‌سزایی در افزایش مصرف غذای دریایی (ارتقای شاخص سلامت قلب) و توسعه اقتصاد دریا نقش ایفا کند.

قانعی در ادامه تاکید کرد: امروز با توجه به گسترش بیماری‌‌‌های ناشی از مصرف گوشت قرمز و همچنین مسائل محیطی و اقلیمی و اقتصادی دیگر توسعه تولید آبزیان یک الزام است. ما از سوی ستاد توسعه زیست فناوری چنین الزامی را در دبیرخانه امنیت غذایی وزارت بهداشت مطرح کردیم و خوشبختانه ضرورت آن جدی گرفته شد. عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین تاکید کرد که برای افزایش ترغیب چرخه پرورش ماهی به تولید، دولت می‌تواند ماهی را به عنوان غذای مصرفی کارکنان خود در قالب ناهار اداری یا سبد خانوار عرضه کند.

وی در پایان اظهار کرد: خلق دانش‌‌‌های جدید در این زمینه ضرورتی است که می‌توان آن را از توسعه دانشکده‌‌‌های مرتبط با موضوع آبزیان در شهرهای ساحلی پیگیری کرد. در این زمینه باید دانشگاه‌‌‌ها را مولد کنیم. این مساله سبب ماندگاری و تداوم نیروی انسانی بومی و متخصص در شهرهای ساحلی می‌شود.دکتر رضا قربانی، معاون نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این برنامه با اشاره به رایزنی‌‌‌های این صندوق با سازمان‌های مختلف در خصوص شناسایی عامل‌‌‌های توسعه در صنایع گوناگون بیان کرد: ما سه سال و به طور مرتب روی این حوزه کار کردیم و به دنبال بهترین الگو برای شناسایی عاملان توسعه در صنایع بودیم. در این میان باید بدانیم که مدیریت کار در این زمینه به عهده بخش‌خصوصی است. در این‌باره باید نفع اقتصادی برای بخش خصوصی متصور باشیم.

وی تاکید کرد که حمایت‌‌‌های صندوق نوآوری از عامل توسعه معطوف به تحقق اهداف توسعه زنجیره ارزش تولید در صنایع مختلف اعطا خواهد بود. دکتر سعید شوال‌‌‌پور، سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری و عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این جلسه بیان کرد: پرداختن به زنجیره ارزش کار بسیار مهم و با برکتی است اما باید بدانیم که تجربه‌‌‌های گذشته چه وجوهی داشته‌‌‌اند و با مطالعه آنها بتوانیم تله‌‌‌های پیشین را شناسایی کنیم. وی بیان کرد: از سوی دیگر باید ملاحظاتی جدی در این حوزه در بعد فنی و ساختار برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها در حوزه زنجیره ارزش داشته باشیم و حتما در هر مرحله سهم عناصر زنجیره در حوزه‌‌‌های مختلف را مورد توجه قرار دهیم.در این برنامه همچنین رضا اسدی فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در سخنانی بیان کرد: امروزه هیچ مگاپروژه‌‌‌ای در کشوری پیش نمی‌رود مگر اینکه عامل توسعه داشته باشد و شاید نداشتن توسعه بزرگ نیز به خاطر نبود همین عامل‌‌‌های توسعه است که قابلیت ساماندهی و خلق و بازیابی حلقه‌‌‌های مفقوده را دارند.

وی افزود: از سوی دیگر در دنیا آبادترین مناطق، شهرهای حاشیه دریا هستند اما ما در ایران از توسعه مناطق دریایی غافل مانده‌‌‌ایم. موضوع توسعه چرخه ارزش پرورش آبزیان علاوه بر اهمیتی که دارد می‌تواند کار بزرگی در توسعه اقتصاد دریایی باشد.در این جلسه همچنین مهدی شکوری، معاون توسعه آبزی‌‌‌پروری سازمان شیلات ایران اعلام کرد: در این مدت ارتباط خوبی بین سازمان شیلات و صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفته است. این ارتباط کمک می‌کند که فرصت‌‌‌های کشور در زمینه آبزی پروری و شیلات شکوفا شود.