قطعا احداث این کریدور، دور زدن ایران در مناسبات و مراودات تجاری بین‌المللی است. بدون شک راه‌اندازی این کریدور تاثیرات منفی بر موقعیت ژئو‌استراتژیکی و ژئواکونومیکی ایران می‌گذارد. امروزه رقابت در میدان کریدورها، نقشی اساسی در جایگاه و آینده کشورها خواهد داشت. مولفه‌های امنیتی موجود در راه‌اندازی کریدور جدید نیز از دیگر مواردی است که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کشور باید به آن توجه لازم را داشته باشند. در حال حاضر حجم تبادلات ترکیه با عراق بسیار بیشتر از ایران است که با راه‌اندازی این مسیر جدید باعث حضور و نفوذ و تاثیر‌گذاری بیشتر این کشور در عراق خواهد شد.

موقعیت جغرافیایی ایران در گذرگاه‌های بین‌المللی از جمله کریدور شمال جنوب و شرق به غرب، دسترسی به آب‌های آزاد و همچنین امنیت پایدار خطوط ریلی و جاده‌ای و دریایی، امکان مناسبی برای نقش‌آفرینی ایران در مبادلات تجاری منطقه‌ای را فراهم آورده اما عدم‌تکمیل مسیرهای ریلی به‌خصوص راه‌آهن رشت آستارا، چابهار زاهدان، عدم‌اتصال بنادر عمده کشور به شبکه ریلی، قوانین و مقررات دست و پاگیر، وجود نهادهای موازی در امر حمل‌ونقل بین‌المللی، عدم‌تعاملات مثبت بین‌المللی، تحریم‌های گسترده، رقبای منطقه‌ای ایران را به جای تعامل، به فکر راه‌اندازی کریدورهای موازی برای دور زدن ایران واداشته است.

هرچند مسیر جدید پیشنهادی ترکیه برای دسترسی به خلیج‌فارس به لحاظ زمان و بعد مسافت، برای جریان حمل‌ونقل کالا مناسب است، با این حال سیاستگذاران ترک نمی‌توانند نقش مولفه‌های امنیتی را در این خصوص نادیده بگیرند. چه بسا لازم است ترکیه نابسامانی‌های امنیتی در عراق پس از اشغال آمریکا را مدنظر قرار داشته باشد و به جای تعریف مسیرهایی برای دور زدن ایران، به زمینه‌های همکاری مشترک با ایران بهتر بیندیشد.