افزایش صادرات «لوستر» ایرانی

حمیدرضا منافی، با بیان اینکه تقاضای خرید لوستر در بازار داخل کاهش پیدا کرده؛ اما با وجود این صادرات افزایش داشته است، تاکید کرد: تا پیش از نوسانات ارزی فروش لوستر در وضعیت متوسط قرار داشت اما تغییرات نرخ ارز تاثیر منفی بسیاری بر تولید و فروش داخلی گذاشت.

وی افزود: با توجه به تغییرات ارز، شاهد افزایش قیمت مواد اولیه مانند فلز برنج به عنوان فلز اصلی در ساخت لوستر هستیم؛ بنابراین صادرات به ما کمک می‌کند تا بتوانیم فروش را بیشتر کنیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران در پاسخ به سوالی پیرامون راهکارهای ارتقای بازارهای لوستر ایرانی، افزود: تولیدکنندگان لوستر بیشتر به دنبال یافتن بازارهای جدید برای صادرات هستند؛ بنابراین برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کمک شایانی به این صنف می‌کند.

منافی با بیان اینکه لوستر‌های ایرانی به کشور‌های همسایه و حوزه خلیج فارس از جمله عراق، پاکستان، ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی مانند روسیه و... صادر می‌شود، تاکید کرد: مهم‌ترین مزیت صادرات این است که قیمت تمام شده و نرخ ارائه به کشورهای مقصد مناسب است؛ بنابراین می‌توان بازار فروش بهتری پیدا کرد. وی تاکید کرد: در نگاه اول به نظر می‌رسد که کالای تولیدی ما لوکس است اما فارغ از آن این محصول حاصل کار و تولید صنعتگرانی است که با تلاش خود ارزش افزوده خلق می‌کنند. در مرحله بعدی لوستر یک کالای اساسی و موردنیاز فوری مردم و مصرف‌کننده نیست و به همین دلیل وزارت صمت نیز این موضوعات را لحاظ کرده است. به اصطلاح به این نوع کالاها واسطه‌ای گفته می‌شود و به همین دلیل برای صادرات مشمول عوارض پایین هستند و با ارز نیمایی نیز محاسبه می‌شوند.

منافی در پایان تاکید کرد: یکی از راهکارهایی که به نظر می‌رسد برای خروج از شرایط رکود صنعت می‌تواند موثر باشد این است که دولت وضعیت صادرات را بهبود بخشد. به این صورت که تولید بر محوریت صادرات انجام شود.