انحراف در طرح نهضت ملی مسکن با پیچیدن نسخه‌های واحد

رسول سعادت با اشاره به افزایش شتاب هزینه‌های ساخت مسکن که سبب می‌شود کیفیت فدای گرانی هزینه‌های تولید شود در ادامه به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: طرح نهضت ملی مسکن از جمله طرح‌هایی است که در صورت اجرای صحیح می‌تواند گروه‌های هدف را خانه‌دار کند، اما متاسفانه سیاست‌های نادرست باعث شده که در مسیر اجرای صحیح این طرح انحراف ایجاد شود. وی تولید مسکن به شیوه یک‌طبقه‌سازی را از جمله انحرافات طرح نهضت ملی مسکن دانست و تصریح کرد: اگر‌چه نمی‌توان منکر این مساله شد که مسکن یک طبقه‌ای در بردارنده ایجاد آرامش برای بهره‌داران است و با سیاست‌های افزایش جمعیت همسو است اما نباید نسبت به تبعات منفی آن نیز غافل شد، چرا که یک‌طبقه‌سازی در مناطقی که زمین مرغوب نایاب است سبب گسترش بی‌رویه شهر  و سایر آسیب‌های اجتماعی دیگر می‌شود.

سعادت همچنین با تاکید بر اینکه نباید یک نسخه واحد برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای تمامی مناطق مختلف پیچید اذعان کرد: معضل مسکن در مناطق مختلف کشور متفاوت است و به تعداد مناطق شهری و روستایی در سراسر کشور، نیاز به مسکن و شیوه‌های اجرایی آن کاملا متفاوت است، با توجه به این امر باید سیاستگذاری ما برای تولید مسکن متفاوت باشد. مدیرعامل رویال سعادت خاطرنشان کرد: در بعضی از مناطق به اقتضای اقلیم و شرایط بومی منطقه باید مسکن ویلایی بسازیم و با توجه به اقلیم محل نیز از مصالح منطبق با شرایط بومی و اقلیمی محله استفاده کنیم، تنوع اقلیمی و تنوع شیوه‌های اجرایی سبب می‌شود که هزینه‌های تولید مسکن نیز در این مناطق متغیر باشد و با توجه به این مساله باید دولت این موضوع را در نظر بگیرد و از تعیین هزینه ساخت دستوری و یکسان برای سراسر کشور پرهیز کند.

رویال

مدیرعامل رویال سعادت همچنین نبود نقشه راه در حوزه مسکن را یکی از آفت‌های بخش مسکن ارزیابی و خاطرنشان کرد: نبود یک طرح جامع مسکن به‌روز شده و همچنین یک نقشه راه منسجم و مشخص که چراغ راه بخش صنعت ساختمان باشد، باعث شده است که صنعت ساختمان دچار چالش شود و علاوه بر کاهش کیفیت مسکن از سوی دیگر روز‌به‌روز شاهد تشدید شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن باشیم.

وی به قانون جهش تولید مسکن اشاره کرد و گفت: هر چند این قانون به نوعی نقشه راه تولید مسکن شده است، اما به اذعان بسیاری از کارشناسان حقوقی در تدوین این قانون برآوردها از ظرفیت‌های دستگاه‌ها تا حد زیادی غیرواقع‌بینانه بوده و همین مساله سبب شده است که کارآمدی این قانون در برخی از موارد با چالش مواجه شود و برای رفع این مشکل بازنگری در این قانون امری ضروری است. مدیرعامل رویال سعادت با انتقاد از اینکه زمان خانه‌دار شدن برای گروهی از مردم به نیم قرن رسیده است، تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته بعد از جنگ جهانی دوم، با اتکا به شیوه‌های صنعتی و با یک برنامه‌ریزی صحیح توانستند مشکل مسکن را در کشورشان حل کنند، اما در کشور ما متاسفانه مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و سوداگران با مداخله در این بخش با هدف کسب سود، سبب تشدید روز‌افزون مشکلات این صنعت می‌شوند.

سعادت با تاکید بر اینکه اگر با همین فرمان پیش برویم، مشکلات مسکن غیرقابل تصور و بغرنج خواهد شد، اظهار کرد: به دلیل گرانی مسکن، متاسفانه آمار مستاجران افزایش داشته است و به دلیل اینکه هزینه اجاره‌بها به قیمت نهایی مسکن ارتباط دارد، در نتیجه هر سال با گران شدن مسکن، شاهد افزایش سرسام‌آور اجاره‌بهای مسکن هستیم که باعث می‌شود خانوارها به شدت در تامین مسکن دچار مشکل شوند.

سعادت در ادامه همچنین ورود شهرداری به حوزه مسکن را نیز اقدامی خوب ارزیابی کرد و گفت: اینکه شهرداری تهران در این دوره نسبت به معضل مسکن بی‌تفاوت نبوده و با احساس مسوولیت در این زمینه ورود پیدا کرده است، قطعا اقدام مثبتی است، اما از سوی دیگر باید نهضت مسکن‌سازی شهرداری توام با رعایت مسائل مهندسی مسکن باشد و از سوی دیگر مدیریت شهری به حوزه مسکن اجتماعی ورود پیدا کند. وی گفت: در همه جای دنیا مسوولیت مسکن اجتماعی متوجه شهرداری‌هاست و اگر‌چه در این دوره هم شهردار تهران وعده داده است که نسبت به تولید مسکن استطاعت‌پذیر اقدام خواهد کرد، اما امیدواریم این مساله جنبه عملیاتی داشته باشد.

مدیرعامل رویال سعادت با تاکید بر اینکه باید یک هم‌افزایی بین تمامی دستگاه‌های مرتبط با تولید مسکن ایجاد شود اظهار کرد: تعامل بین تشکل‌های صنعت ساختمان و همچنین دولت می‌تواند در حل مشکلات بخش مسکن موثر باشد و دولت باید در زمان سیاستگذاری و تصمیم‌گیری حتما فعالان صنعت ساختمان را دعوت کند و پشت درهای بسته برای بخش مسکن تصمیم‌گیری نکند. وی اظهار کرد: هر چند البته سطح این تعامل به نسبت مطلوب است اما هر چقدر از نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده شود، قطعا اثرات و نتایج مثبت آن هم به نفع دولتمردان و هم به نفع مردم خواهد بود.