تخصیص ارز به صنعت لوازم خانگی

پس از آن فعالان صنفی صنعت لوازم خانگی نیز اعلام کردند که از این پس به جای سامانه نیما، ارز موردنیاز خود را برای تامین مواد اولیه باید از تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا تامین کنند. در واقع با گشایش تالار دوم این امید ایجاد شد که قیمت واقعی نرخ ارز بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا شکل بگیرد؛ اما به گفته صاحب‌نظران اقتصادی بانک‌‌‌مرکزی ایران تنها بانک‌‌‌مرکزی در جهان است که علاوه ‌‌‌بر نرخ‌های بازار غیر‌رسمی، در بازار رسمی نیز چند‌نرخی ایجاد کرده است. در واقع در تالار دوم نرخ‌هایی رقم خورد که فعالیت اقتصادی صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرد. عباس هاشمی در گفت‌وگو با تجارت نیوز با بیان اینکه به طور متوسط ۳۰‌درصد مواد اولیه این صنعت از طریق واردات تامین می‌شود، از تغییر ارز تخصیص داده شده به مواد اولیه از نیمایی به تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا خبر داد.

این فعال صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه در حال حاضر ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه لوازم خانگی عمدتا از تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا تامین می‌شود، گفت: حدود یک ماه و نیم گذشته تولیدکنندگان لوازم خانگی نتوانستند ارز دریافت کنند. در نهایت وزارت صمت تلاش‌‌‌هایی برای حل این مشکل کرد و بانک مرکزی اعلام کرد واحدها از تالار دوم ارز دریافت کنند، اما همچنان در صف هستند. این فعال صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه نرخ ارز مواد اولیه لوازم خانگی از ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان به بیش از ۳۵‌هزار تومان رسیده، گفت: البته برای تامین همین ارز هم تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه هستند. در اصل بانک مرکزی تخصیص ارز را انجام داده، اما می‌‌‌گوید از تالار دوم دریافت کنید که آنجا هم به اندازه نیاز همه ارز نیست. به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به طور متوسط ۳۰‌درصد مواد اولیه صنعت لوازم خانگی از طریق واردات و مابقی در داخل تامین می‌شود.

در همین حال رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز تغییر ارز تخصیص داده شده به مواد اولیه از نیمایی به تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا را تایید کرد. علیرضا محمدی‌دانیالی افزایش قیمت لوازم خانگی در سال آینده را در صورت افزایش نرخ ارز، حقوق و دستمزد، افزایش قیمت مواد اولیه و ... بدیهی دانست و با بیان اینکه تامین ارز برای تولیدکنندگان لوازم خانگی در چند ماه اخیر سخت‌‌‌تر شده است، عنوان کرد: باتوجه به تغییراتی که بانک مرکزی برای تامین ارز برای تولیدکنندگان صورت داده تامین ارز در یکی دو ماه اخیر دشوار‌‌‌تر شده است. با توجه به روز‌‌‌های آخر سال هنوز گشایش خاصی صورت نگرفته است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پایان با اشاره به روز‌‌‌های پایانی سال وضعیت بازار صنعت لوازم خانگی را با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش تورم مناسب عنوان نکرد و افزود: امیدوارم با افزایش قدرت خرید مردم و معقول شدن هزینه تولید رونق به این بازار بازگردد.