مواد اولیه ارزان به ما بدهید

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در همین خصوص تاکید کرد تولیدکنندگان معتقدند اگر قیمت مواد اولیه ثابت باشد ما نیز هیچ تغییری در قیمت محصولات خود اعمال نمی‌کنیم. اکبر پازوکی به خبرگزاری تسنیم گفت: افزایش قیمت‌ها در اکثر واحدهای تولیدی بین ۱۰ تا ۱۵‌درصد است. نکته جالب اینجاست هیچ مجوزی برای افزایش قیمت‌ها صادر نشده است. وی در رابطه با موضوع افزایش قیمت ۶۰ درصدی لوازم خانگی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: یک شرکت کولرساز این افزایش قیمت را اعمال کرده اما مابقی تولیدکنندگان فقط تا ۱۵‌درصد افزایش قیمت را درمحصولات خود اجرایی کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه نمی‌توان افزایش قیمت لوازم خانگی را به صورت یک‌طرفه قضاوت کرد، افزود: چندماهی است که تولیدکنندگان برای افزایش قیمت مواد اولیه و تغییر قیمت خود نامه‌‌‌هایی را به وزارت صنعت ارسال کردند اما متاسفانه بررسی این نامه‌ها زمان‌بر بوده است. وقتی قیمت ورق به صورت هفتگی یا حتی روزانه تغییر می‌کند چطور می‌توان توقع داشت که قیمت کالا ثابت بماند.

به گفته پازوکی تولیدکنندگان معتقدند اگر قیمت مواد اولیه ثابت باشد ما نیز هیچ تغییری در قیمت محصولات خود اعمال نمی‌کنیم. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: تولیدکنندگان می‌‌‌گویند در بازارهای صادراتی نیز این موضوع برای ما مشکل‌ساز شده، به نحوی که در قراردادها یک کالا با رقمی مشخص به طرف خارجی فروخته می‌شود اما با گذشت دو ماه تولید آن کالای صادراتی با آن قیمت فروخته‌شده به صرفه نیست و ما مجبوریم تغییرات قیمتی را اعمال کنیم. از سوی دیگر خریدار خارجی حاضر به پذیرش این موضوع نیست. این امر عاملی شده تا ما در صادرات محصولات نیز با مشکل روبه‌رو شویم.

 مردم قدرت خرید ندارند!

این فعال صنعت لوازم خانگی کشور درخصوص موانع و مشکلات تولید گفت: کارخانه‌ای که ۲‌هزار نیرو دارد در ماه چقدر هزینه دارد؟ باید در این شرایط از تولیدکننده تشکر کرد و دست تولیدکننده را بوسید که سرمایه خود را از ایران خارج نکرده است یا در بانک سپرده نکرده یا در کشورهای دیگر مسکن نخریده است. دولت باید به تولیدکننده کمک کند.

اکبر پازوکی در پاسخ به این سوال که آیا با ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور موافق هستید گفت: نه موافقم و نه مخالف. اگر ممنوعیت واردات مانع ورود تکنولوژی روز دنیا به کشور شود، اگر ممنوعیت واردات باعث شود که به جای پیشرفت، پسرفت داشته باشیم، اشتباه است. ما باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و این ارتباط باید صحیح باشد نه یک‌طرفه. مانند کره که به یکباره ایران را رها کرد و رفت. وی درخصوص تاثیر ممنوعیت واردات لوازم خانگی بر بازار ایران گفت: کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای کارگر ایرانی، آشتی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی، آشتی بین دانشگاه‌ها و تولیدات لوازم خانگی، به‌روز شدن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولیدات لوازم خانگی، رقابت‌پذیری شرکت‌های تولید لوازم خانگی با شرکت‌های خارجی، به‌روز شدن و افزایش تعداد و تنوع تولیدات داخلی از مواردی است که بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی رخ داد. تعداد کارکنان کارخانه‌ها دو برابر شد.

این مسوول صنفی لوازم خانگی درخصوص تعیین قیمت لوازم خانگی در بازار گفت: درباره قیمت نمی‌توانم اظهارنظر کنم. در این خصوص سازمان حمایت و وزارت صمت باید صحبت کنند. مواد اولیه (فولاد، مواد پتروشیمی، مواد شیمیایی، رنگ و...) تولیدات لوازم خانگی در داخل کشور تولید می‌شود و پس از قیمت‌گذاری که توسط دولت و وزارت صمت انجام می‌شود به دست تولیدکننده می‌رسد. در این بین ارزبری هم وجود دارد. به این ترتیب که موتور و فوم در داخل کشور تولید نمی‌شود و از خارج از ایران وارد می‌شود. پازوکی با بیان اینکه ۷۰‌درصد مواد اولیه و قطعات بومی‌سازی شده در داخل کشور مربوط به لوازم خانگی بزرگ است گفت: این کالاها شامل یخچال، یخچال فریزر، لباسشویی، اجاق گاز و ظرفشویی است که برخی از قطعات مانند موتور باید وارد شود.

وی ادامه داد: حال اینکه چرا مواد اولیه‌ای که در داخل کشور تولید می‌شود با این قیمت به دست تولیدکننده می‌رسد را باید از وزارت صمت پرسید. چرا افزایش قیمت داشته‌ایم را باید از سازمان حمایت پرسید. در زمینه تولید مواد اولیه باید حرف تولیدکننده را شنید که چه مشکلاتی سر راه دارد و چه راه‌هایی را رفته و چه راه‌هایی را نرفته و امروز می‌تواند این کالا را با چه قیمتی تولید کند؟ تولیدکننده فاکتورهای خرید خود را برای سازمان حمایت و وزارت صمت ارسال می‌کند و تقاضای افزایش قیمت می‌کند. این مجوز افزایش قیمت را سازمان حمایت و وزارت صمت صادر می‌کند و بر همان اساس قیمت‌ها در بازار تعیین می‌شود.

پازوکی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکننده می‌تواند بدون مجوز قیمت‌ها را افزایش دهد، گفت: مشکل این است که تولیدکننده شاهد این است که قیمت مواد اولیه در کشور تغییر یافته است و بر اساس قیمت روز خرید می‌کند. سامانه‌های مختلفی در کشور وجود دارد که تولید لوازم خانگی، خرید مواد اولیه و توزیع در این سامانه‌ها ثبت می‌شود و دولت همه چیز را رصد می‌کند. تقاضای افزایش قیمت از سوی تولیدکننده براین اساس صورت می‌گیرد. به نظر نمی‌رسد کار سختی باشد و دولت می‌تواند به راحتی بررسی کند که برای مثال یک تولیدکننده چقدر فولاد، فوم و مواد شیمیایی و... نیاز دارد و چقدر نیاز به ارز برای واردات موتور دارد. اگر هم کار سختی است سازمان حمایت می‌تواند کارگروه تشکیل دهد و سریعا به قیمت اقلام پرمصرف رسیدگی کند. به این ترتیب تکلیف تولیدکننده روشن می‌شود.