بابایی copy

مهدی بابایی گفت: اخیرا جلسه‌ای در سازمان آتش‌‌‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران داشته‌ایم که در این جلسه افرادی نظیر مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، شهرداران مناطق، معاون دادستان تهران و... حضور داشتند، در این جلسه به 62 ساختمان از 129 ساختمان پرخطر هشدار داده شده که تا پایان سال‌جاری فرصت دارند که نسبت به قراردادهای ایمن‌سازی ساختمان‌هایشان اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اخطار مذکور، آخرین اخطاری بود که در حضور معاون دادستان تهران به مالکان ساختمان‌های ناایمن داده شده است، خاطرنشان کرد: در این جلسه معاون دادستان تهران اعلام کرد که مالکان این ساختمان‌ها تا پایان سال‌جاری مهلت دارند نسبت به انعقاد قراردادشان با پیمانکاری که دارای رتبه از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هستند اقدام کنند.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این جلسه به مالکان ابلاغ کردیم که پیرو مطالبه بحق رسانه‌ها و مردم برای انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن تحت فشار هستیم یادآور شد: در مواردی شاهد آن بوده‌ایم که اطلاع‌رسانی در خصوص ناایمنی برخی از ساختمان‌ها سبب شده است که حداقل 35‌درصد قیمت آن ساختمان افت کند.

بابایی تاکید کرد: با توجه به مطالبه‌گری در خصوص انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن، تا پایان سال به مالکان مهلت می‌دهیم، اما اگر بعد از پایان این مهلت، اقدامی صورت نگیرد، لیست این ساختمان‌ها انتشار خواهد یافت و بعد از آن مالکان این ساختمان‌ها نباید گلایه‌مند شوند.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تکالیف قانونی بالادستی برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن تاکید کرد: در برنامه چهارساله چهارم هم، یک مهلت دوساله برای تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن به شهرداری تهران داده شده است. یعنی بر اساس این برنامه شهرداری موظف است تا پایان سال 1403، تکلیف 129 ساختمان بسیار پر‌خطر را مشخص کند.

بابایی تاکید کرد‌: با مذاکراتی که با ریاست محترم شورای شهر تهران در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن داشته‌ایم، ایشان تاکید داشتند که این ضرب‌الاجل را به جای پایان سال 1403 به پایان سال 1402 تغییر دهیم و تکلیف ایمن‌سازی تمامی 129 ساختمان بسیار پرخطر را هر چه سریع‌تر مشخص کنیم.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه همچنین به بیان اهداف بعدی برای ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر اشاره کرد و توضیح داد‌: علاوه براین مقرر شده است که سالانه در جهت ایمن‌سازی 500 فقره ساختمان ناایمن اقدام عملیاتی صورت گیرد.

بابایی به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای ایمن‌سازی ساختمان‌های شهرداری تهران نیز اشاره کرد و افزود: پیش از این شهرداری تهران فاقد ردیف بودجه جداگانه‌ای برای ایمن‌سازی ساختمان‌های مجموعه خودش بود، اما با توجه به تصویب ردیف بودجه در این زمینه، شرایط برای ایمن‌سازی ساختمان‌های شهرداری تهران مهیا شده است.

عضو شورای شهر تهران همچنین درباره مراحل برخورد با مالکانی که در ایمن‌سازی ساختمان‌های خود تعلل می‌کنند توضیح داد: در مرحله اول اخطار‌های لازم داده می‌شود و اگر مالک نسبت به این اخطار‌ها بی‌توجهی کند و برای ایمن‌سازی اقدامی نکند در فاز اول انشعاب ساختمان‌ها قطع خواهد شد و در فاز بعدی دادستانی در جایگاه مدعی‌العموم این اختیار قانونی را دارد که برای حفاظت از جان و مال شهروندان وارد شده و این ساختمان‌ها را پلمب کند.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران همچنین در واکنش به اولتیماتوم دادستانی به مالکان ساختمان‌های ناایمن و تعیین ضرب‌الاجل برای ایمن‌سازی نیز تصریح کرد: من هم موافق این اتمام حجت هستم و بر این باورم که این امر سبب تسریع خواهد شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از مالکان واحدهای ناایمن و پرخطر، ایمن‌سازی ساختمان‌ها برای آنها اولویت ندارد و بنده هم درجلسه‌ای که با حضور دادستانی تهران و مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران داشتم، متذکر شدم که جامعه دیگر کششی برای تکرار حوادثی نظیر پلاسکو، متروپل، کلینیک اطهر سینا و ... را ندارد، بنابراین ما با تعیین ضرب‌الاجل و پیگیری مستمر به دنبال آن هستیم که ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن سرعت بگیرد و دیگر شاهد تکرار چنین حوادث تلخی نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم ما در حوزه ایمن‌سازی این بود که شهرداری تهران را ملزم به کاهش نرخ حوادث کرده و اعلام کردیم تا پایان سال 1402 این نرخ باید به صفر برسد. البته منظور از حوادث بیشتر منظورمان ماموریت‌های آتش‌نشانی است که ما حدودا سالی یک‌درصد رشد داشتیم، بنابراین اول اعلام کردیم که این نرخ باید صفر شود و بعد بر اساس اقدامات پیشگیرانه و آموزشی‌-فرهنگی، نسبت به کاهش حوادث اقدام شود و این اقدام بسیار مهم هر چند ممکن است برای آتش‌نشانی بسیار سختگیرانه باشد، اما امیدواریم موفق شوند. بابایی همچنین در پایان درباره ایمن‌سازی بیمارستان‌های‌ ناایمن نیز گفت: در خصوص ایمن‌سازی بیمارستان‌ها، خوشبختانه وزارت بهداشت دستورالعملی به روسای بیمارستان‌ها ابلاغ کرده که نسبت به ایمن‌سازی اقدام کنند، بنابراین آنها در همین راستا از سازمان آتش‌نشانی برای بازدید دعوت به عمل می‌آورند. از این رو می‌توان گفت که بیمارستان‌ها راسا در حوزه ایمن‌سازی پیشگام هستند و این موضوع خبر خوبی است.