برگزاری پنج جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، دو جلسه هیات دولت، ده ها ویدئوکنفرانس و تماس تلفنی نمونه هایی از اقدامات دولت دوازدهم طی ۱۰ روز گذشته است. در این مدت جلسات هیات دولت، معاون اول، وزرا، نامه های رئیس جمهوری، تماس های وزیر امورخارجه هم در راستای مهار بحران کرونا انجام شد. اقداماتی که همچنان از سوی گروهی از منتقدان دولت به عمد نادیده گرفته می شود، جنس آن ها سیاسی است و رئیس جمهوری از این منتقدان می خواهد در شرایط سخت کنونی کنار دولت بایستند و دست از مرید و مرادبازی سیاسی بردارند. 

اقدامات دولت  از ابتدای سال

مرور عملکرد دولت از نخستین ساعات آغاز سال جاری می تواند پاسخگوی بخشی از انتقادات به بهانه کم کاری باشد. دوشنبه یازدهم فروردین رییس جمهوری در ارتباط‌ تصویری با مسئولان استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، اردبیل و زنجان، با تاکید بر اینکه ویروس کرونا را نبایدکوچک بشماریم، گفت: مردم ایران ایثار و جهاد پرستاران، پزشکان و کادر درمانی فراموش نمی‌کند.

«علی ربیعی» به سیاق روزهای دوشنبه و در مقام سخنگوی دولت در اولین نشست سال جدید بعدازظهر دوشنبه از طریق ویدیو کنفرانس ضمن انتقاد از نگاه های سیاسی به موضوع کرونا و اقدامات دولت تاکید کرد: بدون وداع کردن با سبک‌های زیستی عصر کهن و بدون نوسازی عقلانیت حکمرانی نمی توانیم ساختار اتحاد شوم کرونا و تحریم را بشکنیم.

یکشنبه دهم فروردین جلسه هیات دولت برگزار و حجت الاسلام روحانی در نشست وزیران خودگفت: «تولید، سلامت و امنیت مردم اصول اساسی در کشور است.»

صبح روز شنبه نهم فروردین رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا مشوش کنندگان ذهن مردم را همکاران کرونا دانست و از پرداخت ۹۰ درصدی هزینه بیماران کرونایی و نیز اختصاص ۲۰ درصد از بودجه سال جاری برای مقابله با کرونا خبر داد.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری هم ضمن بازدید از بخش کرونای بیمارستان امام حسین (ع) در جلسه کاری با مدیران و پزشکان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در جریان تازه ترین آمارها و اقدامات مرتبط با بیماری کرونا در تهران قرار گرفت.

عصر همین روز حجت الاسلام روحانی به همراه معاونان و مشاوران خود به صورت ویدیو کنفرانس میزبان متخصصان و صاحبنظران برتر کشور در زمینه بیماری‌های عفونی، ویروسی و تنفسی، طب اورژانس، ایمونولوژی، ویرولوژی و اپیدمولوژی بود و بار دیگر تاکید کرد: «از همه کارشناسان و صاحبنظران سراسر کشور می‌خواهیم در این راستا به ما کمک کنند و ما آمادگی داریم از نظرات آنان بیشتر استفاده کنیم.»

شامگاه هشتم فروردین رئیس قوه مجریه در تماس‌های جداگانه با وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور و نفت، از بیژن زنگنه (وزیر نفت) خواست که به شهروندان اطمینان دهد خللی درتأمین بنزین رخ نمی‌دهد، همچنین از «عبدالرضا رحمانی فضلی» (وزیر کشور) نیز خواست که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بدون آسیب به امنیت روانی جامعه، دقیق اجرا شود، درخواست رئیس جمهوری از «سعید نمکی» وزیر بهداشت هم خواست که در کنار وزیر کشور پاسخگوی شبهات باشند.

صبح روز پنجشنبه هفتم فروردین در نشست کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا رییس جمهوری با اشاره به صدمه دیدن برخی بنگاه‌های تولیدی و خدماتی از شیوع بیماری کرونا گفت: تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بنگاه‌های تولیدی و خدماتی قرار می‌گیرد.

بعدازظهر همان روز و پس از پایان نشست ستاد اقتصادی دولت، حجت الاسلام روحانی در جلسه ویدئوکنفرانسی با استانداران، روسای ستادهای مقابله با کرونا، اعضای کادر درمانی و حوزه بهداشت و درمان در استانهای قزوین، آذربایجان شرقی، البرز و یزد در جریان وضعیت کنونی این استان‌ها و اقدامات انجام شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و همچنین درمان مبتلایان به این ویروس قرار گرفت.

حجت‌الاسلام روحانی روز چهارشنبه ششم فروردین با بیان اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی تصویب و ابلاغ خواهد شد، گفت: «ممکن است سختگیرانه باشد و برای سفرهای مردم مشکلاتی ایجاد کند؛ از مردم بخواهد که سریع تر به موطن اصلی خود و از سفر زودتر برگردند و سفرهای موج بعد را جلوگیری کنند.»

بعداز ظهر همان روز روحانی در جلسه ویدئوکنفرانسی با استانداران و روسای ستادهای مقابله با کرونا در استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، آخرین وضعیت این استان‌ها درخصوص خسارت‌های ناشی از سیل و اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا را مورد بررسی قرار داد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی روز سه‌شنبه پنجم فرودین در تشریح مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تمدید مرخصی زندانیان تا پایان فرودین‌ماه خبر داد و گفت: ورودی بیمارستان‌ها در استانها و تعداد فوتی‌ها بر اثر کرونا کاهش داشته است.

رئیس جمهوری همان روز و پس از پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، در ارتباط ویدئوکنفرانسی با استانداران خراسان رضوی و تهران، در جریان آخرین وضعیت این دو استان کشور از نظر اقدامات انجام شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و همچنین درمان مبتلایان به این ویروس قرار گرفت.

رئیس قوه مجریه روز دوشنبه چهارم فروردین در نخستین جلسه هیات وزیران در سال ۹۹ دستور داد که طرح جامعی برای ابعاد اقتصادی ویروس کرونا جهت طرح در دولت آماده و همه کالاها و مواد اولیه ای که در گمرکات کشور موجود است و با بیماری کرونا مرتبط است، به سرعت ترخیص شوند. بعدازظهر همان روز هم در جریان ویدئو کنفرانس های مختلف با استاندار استان مرکزی، پایگاه امدادرسانی جمعیت هلال احمر مستقر در عوارضی تهران - قم، بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک و کارخانه تولید مواد بهداشتی و شوینده استان کردستان در جریان اقدامات و تدابیر انجام شده برای مدیریت و مقابله با ویروس کرونا قرار گرفت.

سوم فروردین ماه هم رئیس جمهوری در تماس با «عبدالناصر همتی» رئیس‌کل بانک مرکزی بر تداوم حمایت این بانک از تامین ارز اقلام بهداشتی تاکید کرد، در تماس با «عباس کشاورز» سرپرست وزارت جهاد کشاورزی روند اجرای طرح‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی را جویا شد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی روز شنبه دوم فروردین در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: اگر بعد از پایان تعطیلات عید یعنی ۱۶ فروردین‌ماه کار آموزش‌ها شروع شد یک ماه به زمان تحصیلات افزوده می‌شود و اگر دیرتر شود یک مقدار به آن یک ماه اضافه خواهد شد.

رییس جمهوری در نخستین ساعت تحویل سال نو و در تماسی با سه مرکز درمانی، یک مجتمع تولیدی، هادی حق‌شناس استاندار گلستان و مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: تلاش برای عبور از بحران کرونا امروز یک مسابقه خیر و مطلوب است و اینجا جایی است که باید سبقت‌جویی کنیم.

بخشی از فعالیت های رئیس جمهوری مسئولان دولتی در ایام کرونا تماس بی وقفه با استانداران و مدیران شهرهای مختلف کشور از طریق تلفن یا ویدیو کنفرانس بود. بخش دیگری هم به گفت وگوهای زنده و اینترنتی با رسانه ها یا اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی اختصاص داشت.

در پی این اقدامات به گفته «ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «شیوع کرونا در ۱۳ استان روند کاهشی یافته است، استانداران شهرها از کاهش تردد و حضور مردم در سطح شهر پس از اجرای طرح فاصله گذاری خبر می دهند، نیازهای بهداشتی و دارویی کادر درمان با توجه به تحریم ها نه کامل اما تا حد قابل قبولی تامین می شود و دولت ایران در قیاس با بسیاری از کشورهای پیشرفته شرایط نسبی و قابل قبولی را در مقابله با بحران کرونا تجربه می کند.

کرونا مرید و مراد سیاسی نمی شناسد

گفته ها و به نوعی گلایه های وزرا و معاونان از هجمه های سیاسی به اقدامات دولت هر روز تکرار می شود. دولت در خط مقدم مقابله با کرونا نیازمند همکاری و همدلی همه جناح های سیاسی است و اظهارات ۱۰ روز اخیر نشان می دهد که نه تنها از چنین حمایتی برخوردار نیستند بلکه بخشی از انرژی و وقت خود را صرف برطرف کردن شبهات، شایعات و انتقادات، مخالفان می کنند. روز یکشنبه رئیس جمهوری از منتقدان خواست در بحران کرونا اگر یار شاطر دولت نیستند دستکم بار خاطر قوه مجریه هم نباشند. روحانی گفت: «از همه آنهایی که بیرون صحنه هستند و فعلاً در صحنه تصمیم گیری نیستند، ممکن است مقام یا مسئولیتی داشته باشند و یا دو سه ماه دیگر مقام داشته باشند و یک صندلی را چند ماه دیگر در اختیار بگیرند، می خواهم کمک کنند. این شرایط، شرایط مرید جمع کردن و شرایطی که بخواهیم جنگ سیاسی کنیم، نیست.»

طی روزهای گذشته انواع جنگ سیاسی از اظهار تاسف به حال دولت تا ناکارآمد جلوه دادن اقدامات مهار کننده کرونا علیه رئیس جمهوری و خط مقدم مقابله با این ویروس در فضای رسانه ای دیده، شنیده و خوانده شد. اظهارات و اقداماتی که بار دیگر نشان داد شماری از سیاستمداران کشور حتی در سطح نخست قدرت، اصول و الزامات سیاست ورزی را در شرایط بحران نمی دانند و یا دستکم به آن عمل نمی کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.