31GJmknt6wL._SY346_ copy

طی 30 سال گذشته، واسطه‌‌‌ها یک امپراتوری پیچیده مالی و خرده‌‌‌فروشی ایجاد کرده‌‌‌اند که آنها را قادر به جابه‌جایی کالاها در کشورها و جهان می‌کند. فعالیت‌‌‌های آنها بر اقتصاد و بر زندگی ما نیز اثرات فراوان می‌‌‌گذارد. به دلیل وجود واسطه‌‌‌هاست که از سطح بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای از انتخاب‌‌‌ها و سهولت دسترسی به کالاهای مختلف برخورداریم. کافی است از هر نقطه‌‌‌ای از جهان و در هر فصلی خواستار هر نوع کالای تولیدی نقاط دیگر جهان شوید؛ واسطه‌‌‌ها آن را به شما خواهند رساند. با این حال، ظهور اقتصاد واسطه‌‌‌ای بهای سنگینی دارد.

در کتابِ مستقیم، کاترین جاج استاد حقوق دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد که چگونه رشد بیش از حد واسطه‌‌‌ها تبدیل به ستون فقرات سرمایه‌‌‌داری مدرن و علت بسیاری از بیماری‌‌‌های آن شده است. امروزه، واسطه‌‌‌ها رفتار مردم، شیوه سرمایه‌گذاری و شیوه مصرف آنها را شکل می‌دهند. آنها از انبوه داده‌‌‌های خود برای سوق دادن مردم به خرید بیشتر و محصولات گران‌‌‌تر استفاده می‌کنند. آنها از سودهای هنگفت و تخصص گسترده‌‌‌شان برای لابی و تاثیر بر سیاستگذاران استفاده می‌کنند تا زمین بازی را به نفع خود تغییر دهند. جاج با اتکا به پژوهش‌‌‌های 10 ساله خود شیوه مبارزه متقابل را تشریح می‌کند.

فرآیند مبادله مستقیم (و اکوسیستم منتج از آن که شامل تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان می‌شود) علاوه بر کمک به تقویت ارتباطات و حس جمعی، یک سیستم اقتصادی عادلانه‌‌‌تر، تاب‌‌‌آور و مسوولیت‌‌‌پذیر به وجود می‌‌‌آورد. مبادله مستقیم به ما یادآور می‌شود که اقدامات ما همواره و ناگزیر بر دیگران اثر می‌‌‌گذارد؛ همچنین حس قدردانی و ارتباطات ما را احیا می‌کند. همان‌طور که جاج در کتاب بسیار لازم خود تشریح کرده است، مبادله مستقیم نه‌تنها کلید بسیاری از مشکلات اقتصادی کنونی جهان است، بلکه ابزاری برای درک اهمیت تصمیم‌گیری درباره منبع خرید، سرمایه‌گذاری و تقدیم پول خواهد بود.