این همایش با حضور مقامات کشوری، مدیران شرکت‌های برتر و بزرگ ایران، صاحب‌نظران اقتصادی و خبرگان صنعتی برگزار شد و در آن از شرکت‌های برتری که رتبه‌‌‌های ویژه‌ای کسب می‌کنند تقدیر شد. در این همایش شرکت ملی شیمی کشاورز با نماد «شملی» علاوه بر کسب رتبه ۳۷۸ حائز رتبه شرکت برتر از نظر رشد سریع  نیز شد. ملی شیمی کشاورز شرکتی در آستانه ورود به فرابورس است که نخستین نماینده در صنعت گیاه‌پزشکی در بازار سرمایه محسوب می‌شود.

رتبه‌بندی IMI- ۱۰۰ در سال نخست (۱۳۷۷) با رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران از نظر شاخص میزان فروش (درآمد) آغاز شد و در سال‌های بعد از آن با توجه به استقبال خوب شرکت‌ها و برای پاسخگویی به درخواست آنها، به تدریج، تعداد شرکت‌های فهرست به ۵۰۰ شرکت افزایش یافت، همچنین تعداد شاخص‌‌‌های مورد بررسی نیز به ۳۳ شاخص افزایش یافت.

این رتبه‌بندی مشابه با رتبه‌بندی معتبر ۵۰۰ Fortune، شرکت‌های بزرگ و برتر ایران را هرساله در فهرست‌‌‌های متنوع ارائه و نشر می‌دهد.

۵۰۰ شرکت ابتدا بر اساس شاخص میزان فروش (درآمد) مشخص شده پس از آن بر اساس مجموع ۳۳ شاخص رتبه‌بندی دیگر با هم مقایسه و رتبه‌بندی می‌شوند. هرساله شاخص‌‌‌های جدیدی اضافه می‌‌‌شوند که از آن جمله چهار شاخص بهره‌وری کل، بهره‌‌‌وری کل عوامل، بهره‌‌‌وری نیروی انسانی و بهره‌‌‌وری سرمایه را می‌توان نام برد.

مقایسه ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران با ۵۰۰ شرکت بزرگ ترکیه و ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکاست. در این رتبه‌بندی رشته‌های مختلف کسب و کار در ایران با رشته‌‌‌های کسب‌و‌کار در این دو کشور از جنبه‌‌‌های مختلف مقایسه می‌‌‌شوند.