برای مثال، در بخش‌‌‌هایی از یک جاده شلوغ و چهار بانده که از میان دانشگاه میسوری-کلمبیا می‌‌‌‌‌‌گذرد، دپارتمان حمل‌‌‌ونقل میسوری با همکاری این دانشگاه، یک برنامه آزمایشی اجرا می‌کند که برای آسفالت کردن این جاده، بطری پلاستیکی بازیافتی گلوله شده را با مخلوط آسفالت ترکیب می‌کند. اد هاسینگر، مهندس ارشد این آژانس می‌‌‌گوید: «می‌توانید کارهای تئوریک را در یک آزمایشگاه انجام دهید، اما قدم بعدی اجرای آن در یک جاده واقعی با ترافیک واقعی است. بهترین سناریوی ما این است که چنین ترکیبی، آسفالت را منعطف‌‌‌تر و بادوام‌‌‌تر می‌کند و ما را از شر زباله‌‌‌هایی که هیچ‌‌‌کس نمی‌تواند با آن کاری انجام دهد خلاص می‌کند.»

به گفته ملیسا ساویج، مدیر برنامه سابق محیط‌زیست و پایداری در «انجمن ایالتی مقامات بزرگراه و حمل‌ونقل آمریکا»، حداقل شش ایالت در چند سال گذشته برنامه‌‌‌های آزمایشی را برای تست جاده‌‌‌های پلاستیکی آغاز کرده‌‌‌اند. ساویج می‌‌‌گوید: «قوانین و برنامه‌‌‌های فدرال جدید، به دلیل تعهد دولت به استفاده از مواد پایدار، به این شتاب افزوده است.» اما ایالت‌‌‌ها به‌‌‌دقت نظارت می‌کنند تا اطمینان پیدا کنند میکروپلاستیک‌های موجود در روسازی جدید معابر به داخل آبراه‌‌‌ها نفوذ نکند.  به گفته ویل آرنولد، سخنگوی دپارتمان حمل‌ونقل کالیفرنیا، در ماه مه آنها یک مخلوط آسفالت را تست کردند که حاوی ۱۰‌درصد پلاستیک بازیافتی از کارتریج‌های جوهر پرینتر بود که در یکی از بزرگراه‌‌‌ها نزدیک ساکرامنتو به کار رفته بود. آرنولد در ایمیلی اعلام کرد که روسازی آسفالت پس از چند ماه بهتر از حد انتظار ظاهر شده و عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

بنابراین در ماه اوت، این اداره آزمایش خود را با استفاده از این ترکیب گسترش داد تا تمام مسیر در یک بخش ۱۵۰ متری از بزرگراه را آسفالت کند.  آرنولد می‌‌‌گوید هزاران کامیون سنگین در طول سه ماه هوای گرم و سرد در جاده حرکت کردند و آسفالت‌‌‌های پلاستیکی به خوبی جواب دادند و هیچ ترک و شیاری در آنها به وجود نیامد. در هاوایی، دپارتمان حمل‌ونقل ایالتی یک برنامه آزمایشی را در ماه اکتبر شروع کرد که مخلوط آسفالت با پلیمر پلاستیک بازیافتی را در بخشی از جاده در حومه هونولولو مورد استفاده قرار داد. به گفته مقامات، این آزمایش معادل ۱۹۵‌هزار بطری پلاستیکی را از محل دفن زباله خارج خواهد کرد. لابراتوار ملی انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر وزارت انرژی آمریکا تخمین می‌‌‌زند که ۴۴ میلیون تن زباله پلاستیکی در سال ۲۰۱۹ در محل‌‌‌های دفن زباله ریخته شده است.

تنها حدود ۵‌درصد از زباله‌های پلاستیکی در این کشور بازیافت شده‌‌‌اند و ۸۶‌درصد دفن شده‌‌‌اند؛ بقیه برای تولید برق سوزانده شده‌‌‌اند.  بسیاری از پروژه‌‌‌های آزمایشی از بیش از یک نوع مخلوط پلاستیک - آسفالت استفاده می‌کنند تا ببینند کدام یک بهتر عمل می‌کند. همچنین از آسفالت سنتی برای آسفالت کردن بخش‌‌‌های دیگر جاده استفاده می‌کنند تا کیفیت را مقایسه کنند.  مقامات حمل‌ونقل ایالتی هشدار می‌دهند که باید مشخص شود این مواد تا چه حد مقرون به صرفه هستند، آیا پایدار و برای رانندگان ایمن هستند و همچنین آیا ترک و چاله در آنها ایجاد می‌شود یا نه. در ضمن، می‌‌‌خواهند اطمینان پیدا کنند که میکروپلاستیک‌های موجود در این ترکیب باعث آسیب زیست محیطی نشوند.