28 (1)

تحقق دولت مقتدر و توسعه‌گرا نیاز به بحث‌های کارشناسی جداگانه‌ای دارد که از حوصله این مقال خارج است و برای بخش خصوصی متشکل و منسجم در انجمن‌های صنفی و صنعتی و فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها و اتاق‌های بازرگانی نیاز به کار جدی و مشارکتی و هماهنگ همه کارآفرینان کشور است تا این تشکل‌ها بتوانند برای توسعه اقتصادی، افزایش سهم بخش خصوصی از اقتصاد ملی، دفاع از منافع بخش خصوصی و جلوگیری از خطای دولت‌ها اقدام کنند. باید منصفانه قبول کنیم که همه خطاها و ایرادات کشور فقط متوجه دولت‌ها نبوده و بخش خصوصی هم به سهم خود نتوانسته برای ارتقای رشد و توسعه کشور، ایجاد تشکل‌های صنفی قدرتمند و پاسخگو و مشارکتی اقدامات شایسته‌ای انجام دهد.

اتاق بازرگانی که به نام «تشکل تشکل‌ها» و پارلمان بخش خصوصی است نیز نتوانسته به شایستگی برای تشکیل پارلمان بخش خصوصی قدرتمند و موثر در اقتصاد ملی با همه تلاش و زحمات گذشته اعضای خود اقدام کند. اتاق بازرگانی با داشتن بیش از 50 هزار کارآفرین عضو، نیروی انسانی متخصص و کارآمد و جایگاه قانونی به عنوان مشاور سه قوه و داشتن امکانات مالی فراوان باید بتواند برای ایجاد تحول در اقتصاد ملی اقدام شایسته‌ای را انجام دهد.

علاوه بر حاکمیت بخش بازرگانی در اتاق‌ها، صدور فله‌ای کارت‌های عضویت و کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف و مهندسی انتخابات توسط این‌گونه کارت‌ها به جای کارآفرینان قدرتمند بخش خصوصی سبب کاهش قدرت اتاق‌ها در دفاع از منافع بخش خصوصی، مشاوره درست، صادقانه و قدرتمندانه در مجامع تصمیم‌گیری شده است. برای حفظ استقلال و حل مشکلات اتاق‌ها نیاز به اصلاح مواردی از قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی آن است که شایسته است اقدامات موثری از طرف انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی کشور به عمل ‌آید.

علاوه بر آن نیاز است برای انتخابات دوره دهم اتاق‌های بازرگانی که در اسفند سال جاری برگزار می‌شود، همه کارآفرینان کشور که دغدغه توسعه ملی و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد ملی و رشد و توسعه اقتصادی کشور را دارند برای حضور موثر و گرفتن کرسی‌های اتاق‌های شهرها و تهران و اتاق ایران اقدام کرده تا با کارآمدی و اثر‌بخشی اتاق‌ها بتوانند به وظیفه ملی خود عمل کنند.

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به عنوان عضوی کوچک از صنعت بزرگ و کارآفرینان اقتصاد ایران از همه اعضای محترم و انجمن‌ها و تشکل‌های ملی درخواست می‌کند برای نجات اقتصادی کشور، برای حضوری شایسته و قوی و انتخاب افراد متخصص و ملی و دارای انگیزه توسعه و رشد اقتصادی کشور را سرلوحه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات خود قرار داده و با همکاری از این فرصت طلایی برای آینده بهتر اقتصاد کشور استفاده کنند. این کار مهم و اساسی تنها راه نجات اقتصاد ملی از سراشیبی رکود ، تورم و بیکاری است و امید است همه کارآفرینان کشور از صنعتگران، بخش‌های تجاری، معدن‌کاران و کشاورزان گرامی برای این اقدام همت و همکاری و مساعدت کنند.