تغییر در سیاستگذاری‌‌های بازار سرمایه از مدت‌ها پیش امری اجتناب‌ناپذیر بود. مساله‌ای که شاهراهش از دل تصمیمات شورای عالی بورس به عنوان عالی‌‌ترین رکن بازار اوراق بهادار کشور می‌‌گذرد. یکی از مهم‌ترین مسائل صنایع معدنی، به بورس کالا و اتفاقاتی  مربوط می‌شود که طی یک سال گذشته فضای حاکم بر این بازار را دستخوش چالش‌های پیچیده‌‌ای کرده است. سرکوب قیمت‌‌ها و ابطال معاملات که عملا فضای رقابتی را به فضای دستورالعمل‌ها تغییر داده بود سبب شد که جدا از مسائلی مانند تعرفه‌های گمرکی و نرخ انرژی هزینه سربار دیگری به شرکت‌‌های فولادسازی تحمیل شود.

سال گذشته و در حالی که سیدموسی فیض‌فلاح‌شمس، علی سعیدی و احمد شعبانی به عنوان سه خبره مالی شورای عالی بورس انتخاب شده بودند در کنار خود رسول سعدی و علی امامی‌میبدی را به عنوان خبره‌های بورس کالا و انرژی می‌دیدند. حالا بعد از گذشت یک سال از تغییرات این شورا شاهد روی کارآمدن نفرات جدیدی هستیم که می‌تواند اثرات مهمی بر بازار سرمایه داشته باشد.

شورای عالی بورس در جدیدترین ترکیبش از علی سعیدی و سید‌موسی فیض‌فلاح‌شمس خداحافظی کرد و غلامرضا مصباحی‌مقدم و مسلم پیمانی جایگزین آنان شدند.

حضور احسان دشتیانه به عنوان خبره بورس کالا در ترکیب شورای عالی بورس به جای رسول سعدی از دیگر تغییرات مهمی بود که اتفاق افتاد. مخالفت جدی احسان دشتیانه با مساله قیمت‌‌گذاری دستوری و سرکوب قیمت‌‌ها در بورس کالا نوید بازار رقابت‌‌پذیری را می‌دهد که باید از مدت‌ها پیش شاهد آن می‌شدیم. طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (۱ آذر ۱۳۸۴)، شورای عالی بورس برای حمایت از حقوق سرمایه‌‌گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارآی اوراق بهادار و برای نظارت بر حسن اجرای این قانون با ترکیب، وظایف و اختیارات مقرر در آن قانون تشکیل شده‌‌ است.