کاهش چرخه مالی در صنعت ساختمان

مدیرعامل گروه صنایع گیتی پسند در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع در جمع خبرنگاران با اشاره به مطلب فوق و با بیان اینکه طبق جلساتی که با وزارت راه وشهرسازی برگزار کرده‌ایم از تمامی محصولات تاسیساتی و مصالح ساختمانی تولید داخل در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده خواهد شد. قطعا از محصولات گیتی پسند نیز که سال‌ها از تولیدات آن می‌گذرد و جزو بهترین‌ها به لحاظ کیفیت و تنوع است در پروژه مسکن ملی مانند مسکن مهر استفاده خواهد شد.

علیرضا جنتی با تاکید بر اینکه سبد کالا محصولات گیتی پسند کامل و دارای گارانتی‌های لازم است اظهار کرد: دولت اگر نگاه کیفی‌سازی در ساخت پروژه نهضت ملی مسکن نداشته باشد، تجربه مسکن مهر تکرار خواهد شد و باید در این پروژه شاهد توانایی و تخصص فنی و مهندسی کشور باشیم وگرنه هزینه‌ای که در مسکن مهر بر دوش دولت بود در نهضت ملی مسکن هم اضافه و تکرار می‌شود.

جنتی افزود: امروز این امکان وجود دارد که دولت از تجهیزات به‌روز و نوین تولید شده در داخل کشور در ساخت و احداث واحدهای نهضت ملی مسکن استفاده کند و کیفیت و عمر ساختمان را افزایش دهد. عضو انجمن صنعت تاسیسات ساختمانی ادامه داد: در برخی پروژه‌ها به دلیل استفاده از مصالح و تاسیسات غیر‌استاندارد شاهد مشکلاتی در مسکن مهر بودیم بنابراین دولت در پروژه نهضت ملی مسکن باید از مصالح و تجهیزات و تاسیسات استاندارد و با کیفیت و دارای ضمانت و بیمه استفاده کند.

جنتی با اشاره به اینکه ۲۴ سال است در صنعت ساختمان فعال هستیم و حالا به عنوان اولین تولیدکننده چسب و لوله‌های ۵ لایه مطرح هستیم اضافه کرد: در سال ۸۱ حدود ٩٧‌درصد مواد اولیه تولیدات در گروه صنعتی گیتی پسند وارداتی بود اما امروز ٩٧‌درصد این مواد اولیه در داخل کشور تامین می‌‌‌شوند و وابسته به خارج به زیر ۳‌درصد کاهش پیدا کرده‌‌‌ است. به گفته وی، در حال حاضر ۲۰‌درصد محصولات در گروه صنعتی گیتی پسند به ترکیه، گرجستان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان و عراق صادر می‌شود. مدیرعامل گروه صنایع گیتی پسند در پاسخ به این پرسش که رکود در صنعت ساختمان باعث کاهش فروش محصولات و تاسیسات ساختمانی شده است؟ ادامه داد: در پروژه‌های دولتی این موضوع نمی‌تواند چندان واقعیت داشته باشد اما به هر حال چرخش مالی در صنعت ساختمان می‌تواند در سایر بخش‌های خصوصی افت کرده باشد.

جنتی ادامه داد: سود هر تولیدکننده مصالح ساختمانی در بیشترین حالت، رکورد ١٠‌درصدی را زده و اگر امروز شاهد افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها هستیم به این دلیل است که قیمت مواد اولیه افزایش یافته و دولت با حمایت از زنجیره تولید مصالح ساختمانی می‌تواند به ساماندهی بازار و قیمت‌ها کمک کند.

وی تصریح کرد: باید از خام‌فروشی خودداری شود و با توافقی که با پتروشیمی‌ها شده است می‌توان مواد اولیه را با یک فرآیند دوباره، مجددا تولید و صادر کرد.