به گزارش «دنیای اقتصاد»، علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در یک برنامه تلویویزیونی با اشاره به فعالیت‌‌های ایران برای دستیابی به ارزش افزوده در روابط تجاری، به پررنگ شدن جایگاه روسیه در سرمایه‌‌گذاری مناطق آزاد و همچنین چابهار اشاره و اظهار کرد: پیش‌‌تر در گزارش‌ها به پیگیری ویژه چابهار از سوی پوتین و گزارش‌‌گیری او از این منطقه اشاره کرده بودیم که اکنون این توجه ویژه مورد تایید قرار گرفت. پیمان‌پاک آمار تجارت ایران و روسیه را بیان کرد و گفت: ظرفیت تجاری خوبی با روسیه ایجاد شده است. از فروردین تحریم‌ها در روسیه اعمال و فرصت‌‌هایی برای ما ایجاد شد، اما شناخت تجار از بازار‌‌های دو کشور کم بود که در این بخش اقداماتی انجام دادیم.

وی ادامه داد: تا پیش از این ۸۰درصد صادرات ما به روسیه به صورت سنتی و در حوزه کشاورزی بود، اما طی ۶ماه گذشته بیش از ۶۰درصد صادرات ما به روسیه صنعتی شده است. ما طی این مدت کاتالیز، توربین، دارو، مصالح ساختمانی و قطعات خودرو به روسیه صادر کرده‌‌ایم. در حوزه دانش‌‌بنیان صادرات به این کشور داشتیم. رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در بحث مشارکت‌‌های صنعتی، طی چند روز اخیر با معاونان صنعت روسیه در حوزه تولید مشترک بالگرد و هواپیما‌‌های تجاری توافقاتی داشتیم. توافق ۵/ ۱میلیارد دلاری بین مسوولان حمل‌‌ونقل دو کشور داشته‌‌ایم. در حوزه کشتی‌‌سازی در حوزه خودرو و تولید قطعات توافقاتی انجام شده است. وی افزود: برند لوازم خانگی ما در روسیه ورود پیدا کرده و توافقاتی برای تولید مشترک قطعات لوازم خانگی انجام شده است. همچنین بحث حضور و سرمایه‌‌گذاری روس‌‌ها در مناطق آزاد و چابهار مطرح شده است. برنامه جامعی برای فراهم کردن زیرساخت‌‌ها در بخش‌های مختلف گمرک، بیمه و بانک داشته‌‌ایم.

وی درباره هدف‌‌گذاری تجارت با روسیه گفت: برنامه ما برای امسال یک میلیارد دلار صادرات به روسیه است، اما با پیگیری پیمان اوراسیا، تجهیز ناوگان دریایی، تکمیل راه‌‌آهن و فراهم شدن زیرساخت‌‌ها تا سال۱۴۰۴ به صادرات ۱۰میلیارد دلاری می‌رسیم. پیمان‌پاک همچنین درباره اهداف همایش اقتصادی کشور‌‌های حاشیه دریای خزر گفت: در اجلاس کشور‌‌های حاشیه دریای خزر به عنوان یکی از همکاری‌‌های منطقه‌‌ای، بحث‌هایی همچون توسعه تجارت، استفاده از پیمان‌‌های منطقه‌‌ای، سرمایه‌‌گذاری در بخش انرژی، حمل‌‌ونقل و گردشگری مطرح می‌شود.