مسکن حمایتی درشمال پایتخت

هرچند شهردار منطقه ۲ که بخشی از طرح ساخت ۵هزار واحد مسکونی شهرداری تهران در منطقه‌اش احداث می‌شود، بر ساخت مسکن قابل استطاعت تاکید دارد و از حل مشکل بد‌مسکنی و بی‌مسکنی شهروندان سخن به میان می‌آورد.

مهدی صالحی، شهردار منطقه ۲ درباره ساخت ۵هزار واحد مسکونی در تهران و سهم این منطقه در این خانه‌سازی گفت: یکی از رویکردهای اصلی که شهردار تهران در این دوره از مدیریت شهری انتخاب کرده است، سرعت‌بخشی به تولید مسکن در شهر تهران است.

وی با بیان اینکه با توجه به شعار دولت سیزدهم در بحث ساخت مسکن، بخشی از این ساخت مسکن در تهران انجام می‌شود، گفت: بررسی‌‌ها نشان داد برای ساخت مسکن انبوه در تهران و رفع عقب‌ماندگی سال‌های اخیر لازم است در فرآیندها و حمایت‌ها در این زمینه بازنگری صورت گیرد، چراکه اگر قرار باشد، مساله مهم مسکن‌سازی به روال عادی و معمول فعلی دنبال شود، تحقق‌پذیر نیست.

صالحی افزود: برهمین اساس شهردار تهران تصمیم گرفت برای موضوع مسکن نیز مانند دو رویکرد دیگر یعنی اجتماعی و دیگری بحث ایمنی، قرارگاه جهادی تشکیل دهد و در قرارگاه جهادی مسکن به دنبال این هستیم که در شهر ظرفیت‌‌هایی را در خدمت مسکن‌سازی احصا، ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهیم که این ظرفیت‌‌ها هم شامل تامین زمین و هم ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهنده‌های این کار است که دبیرخانه قرارگاه جهادی مسکن در معاونت شهرسازی شکل گرفت و در مناطق مختلف نیز که زمینه تولید مسکن دارند، جلسات مرتبا تشکیل می‌شود.

وی درباره دستور جلسه جلسات مسکن در مناطق گفت: در این جلسات ظرفیت‌ها و قابلیت‌‌هایی که در هر منطقه در امر مسکن‌سازی وجود دارد شامل املاک متعلق به شهرداری، نهادها و دستگاه‌های دولتی و نیز متعلق به بخش خصوصی شناسایی و بررسی و به قرارگاه معرفی می‌شود و در صورت تایید قابلیت مسکن‌سازی در این املاک و زمین‌ها، منطقه وارد عمل شده و رایزنی و جذب سرمایه‌گذار را در دستور کار قرار می‌دهد.

شهردار منطقه ۲ با تاکید بر اینکه بسیاری از املاک و زمین‌‌های شناسایی شده در طرح مسکن نیازمند بازتعریف قابلیت‌هایشان هستند، به گونه‌ای که باید این بازتعریف در ظرفیت و قابلیت‌هایشان در کمیسیون ماده ۵شهرداری تهران یا بعضا در شورای عالی شهرسازی و معماری بررسی، تثبیت یا حتی تغییر کند، گفت: این‌گونه پرونده‌ها که ساخت مسکن انبوه هستند، با قید تسریع و تسهیل در عین حفظ فضای کارشناسی به سرعت ارسال می‌شود و تاییدیه‌های لازم اخذ می‌شود و بعد از اخذ تاییدیه‌ها، از این مرحله به بعد پروژه تایید نهایی می‌شود و پس از آن پروژه رها نمی‌شود و فرآیند صدور مجوزها و صدور پروانه با قید تسریع و حتی ایجاد تسهیلات پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر امکان ایجاد و ارائه تسهیلات باشد، حتما تسهیلاتی تعریف می‌شود و در یک محیط امن کار ساخت پیش می‌رود تا به نقطه نهایی فاز اول خود که صدور مجوز است برسد، گفت: در فرآیند اجرا هم تسهیلات دولتی برای ارائه وجود دارد و هم شهرداری برای راه‌اندازی و تکمیل طرح‌ها کمک می‌کند تا پروژه‌های مسکن‌سازی به تدریج وارد فاز اجرایی شوند اما فعلا عمده پروژه‌ها در فاز اول که فاز تعریف و صدور مجوز است قرار دارند.

صالحی با بیان اینکه بخشی از پروژه ساخت ۵هزار واحد مسکونی در منطقه ۲ آغاز شده است، گفت: پروژه‌ای که در منطقه ۲ در قالب ۵هزار واحد مسکونی تعریف شد، متعلق به تعاونی مسکن هوا فضا است که مجوز کمیسیون ماده ۵ آن اخذ شده و اکنون در فاز صدور پروانه قرار دارد که البته همزمان بخشی از فرآیند اجرای این پروژه نیز در حال انجام است.

وی درباره نحوه ورود شهردار به مسکن‌سازی‌‌ها در شهر تهران گفت: شهرداری تهران برای خود ماموریت‌هایی تعریف کرده که بخشی از آن این است که زمین‌های متعلق به خود را وارد تولید مسکن کند و در یک فرآیند مشارکتی، عوارضی  را که باید کسب کند به واحدهای مسکونی تبدیل کند اما در یک فاز دیگر الزاما این طور نیست که شهرداری مستقیما در پروژه مشارکت داشته باشد بلکه نقش خود را در ساخت مسکن با تسهیل‌گری و تسریع صدور مجوز و تسریع کار تولید مسکن ایفا می‌کند که در پروژه ساخت مسکن منطقه ۲، نحوه ورود شهرداری مدل دوم یعنی تسهیل‌گری بود و نهایتا ۴۲۰ واحد در قالب ساخت ۵هزار واحد مسکونی قابل استطاعت در این منطقه ساخته می‌شود. البته زمین‌هایی متعلق به منطقه ۲ نیز برای مسکن‌سازی شناسایی شده که مشخصات آنها را به قرارگاه مسکن ارائه کردیم و در حال بررسی هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا متقاضیان منطقه ۲ هدف قرارگاه یعنی تهیه مسکن برای نیازمندان را رفع می‌کند یا خیر، گفت: تولید مسکن فی‌نفسه در اولویت است و فارغ از اینکه مسکن برای کدام قشر و کدام ظرفیت است، در حال حاضر، اصل تولید مسکن است اما در منطقه ۲ نیز با فضاهای متفاوتی مواجه هستیم، به گونه‌‌‌‌ای که در کنار محلاتی همچون فرحزاد، محلاتی همچون سعادت‌آباد و شهرک قدس را نیز داریم که قطعا اگر پروژه مسکن‌سازی را در محله‌های ضعیف و نیازمند توجه منطقه تعریف کنیم با سیاست تامین مسکن برای نیازمندان کاملا نزدیک است.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از منتقدان معتقدند تهران مسکن کم ندارد بلکه خانه خالی زیادی دارد که مشکل کمبود مسکن تهران نیز از این خانه‌های خالی نشأت می‌گیرد، گفت: این یک تئوری است که مرتبا مطرح می‌شود ولی تا به امروز هیچ‌وقت اثبات نشده و از این رو با تردید به این موضوع نگاه می‌کنم و نمی‌توانم بر آن صحه بگذارم هرچند که نظر من به رد این تئوری نزدیک است. چرا؟ چون ممکن است در مکان‌‌هایی واحدهای خالی در مناطقی مرغوب‌تر از منطقه ۲ داشته باشیم اما واقعیت این است چیزی که امروز مشخص شده کمبود واحد مسکونی قابل استطاعت در شهر تهران قطعی است. ممکن است تعدادی خانه خالی در تهران وجود داشته باشد که به نظرم حتما معادل تعداد کمبودهای ما نیست و خیلی کمتر است و فقط در یک بخش کوچکی از شهر این اتفاق افتاده، از این رو به نظرم چرخه تولید مسکن باید به شهر برگردد.

وی ادامه می‌دهد: ما به دنبال حل مشکل بی‌مسکن‌ها و بد‌مسکن‌ها هستیم، چراکه در شهر تهران با پدیده‌ای به نام «بد‌مسکنی»  مواجه هستیم. ممکن است بگوییم این افراد یا خانواده‌ها بی‌مسکن نیستند ولی بد مسکن هستند؛ یعنی کیفیت خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند اصلا متناسب با یک فضای انسانی کامل نیست که باید وارد چرخه تولید مسکن شوند. بافت فرسوده به نوعی بد‌مسکنی است و این مسکن‌ها باید وارد چرخه بازتولید شوند.

صالحی با تاکید بر اینکه این مسکن‌سازی‌‌ها برای تولید مسکن قابل استطاعت است، گفت: درحال حاضر اولویت تولید مسکن است و حتما در کاهش مشکل کمبود مسکن قابل استطاعت نیز موثر است و این اتفاق نمی‌افتد که ۵هزار مسکن بسازیم و مشتری نداشته باشد. این شعار که هر چه مسکن تولید کنید به چرخه خانه‌های خالی اضافه می‌شود با واقعیت منطبق نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار خانه‌های خالی در منطقه ۲ را دارید، گفت: نه، چون به نظرم هیچ کس ندارد.

صالحی در پاسخ به این سوال که وقتی نمی‌دانید چه تعداد خانه خالی در یک منطقه وجود دارد چطور تصمیم می‌گیرند برای آن منطقه سیاست مسکن‌سازی تعیین کنند، گفت: در منطقه ۲ آن چیزی که مشخص است، این است که حجم خانه‌های خالی بالا نیست که بخواهیم وارد این چرخه شویم تا ببینیم چه تعداد و کجا هستند و الان نیاز به تولید مسکن قابل استطاعت داریم و باید سیاست تولید مسکن قابل استطاعت را دنبال کنیم تا مردم از بد‌مسکنی و بی‌مسکنی رها شوند.

وی با بیان اینکه برای ترغیب سازنده‌ها یا مالکان برای اینکه از خانه‌شان استفاده کنند باید به فرآیند صدور پروانه سرعت بخشید و همچنین حداکثر قابلیت را در پلاک‌هایشان ایجاد کنیم، گفت: یعنی اگر می‌شود در جایی از ظرفیت طرح تفصیلی بیشتر استفاده کرد، اجازه دهیم که استفاده کنند .برای سازنده تراکم مهم است و ما این اجازه را براساس قانون بدهیم؛ هرچند بنده با تراکم‌فروشی مخالفم و چیزی به نام تراکم‌فروشی نداریم اما سازنده یا مالک باید بتواند از حداکثر ظرفیت استفاده کند اما درباره استفاده از خانه‌های خالی باید مسوولان امر کاری کنند.