با وجود تلاش دولت بایدن برای بهبود وضعیت، اقدامات اخیر نشان می‌دهد که دولت فدرال توانایی اجرای مدرن‌‌سازی شبکه برق این کشور را ندارد. در طول سه ماه دوم سال ۲۰۲۲، در مجموع ۵۴۹ اقدام راهبردی برای نوسازی شبکه برق ایالات متحده انجام شد، اما بر اساس گزارش مرکز فناوری انرژی‌های پاک کارولینای شمالی، از ۸۶/ ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده برای این بخش، رگولاتورها تنها یک سرمایه‌گذاری ۷/ ۴۷۸ میلیون دلاری را تایید کردند.

به گفته «رومانی وب:، کارشناس ارشد مرکز قوانین تغییرات آب و هوایی سابین در دانشگاه کلمبیا، سیستم‌های برق منطقه‌ای از حوزه‌های مشترک بین دولت فدرال و دولت‌های ایالتی هستند. وی افزود: این واقعیت که اختیارات بین دولت فدرال و دولت‌های ایالتی تقسیم شده است، یکی از عواملی است که به پیچیدگی نوع مدرن‌سازی شبکه و ایجاد زیرساخت‌های اضافی آن کمک می‌کند. علاوه بر این، برخی تنظیم‌‌کننده‌های ایالتی و منطقه‌‌ای اغلب انگیزه‌های سیاسی برای مبارزه با تغییرات شبکه برق دارند.

«وب» خاطرنشان کرد: موسسات دولتی که بر تاسیسات برق نظارت می‌کنند، کمیسیون‌های خدمات عمومی دولتی نامیده می‌شوند. در برخی از ایالت‌‌ها، این کمیسیون‌‌ها به صورت رأی‌گیری انتخاب می‌شوند. بنابراین اگر ما در رابطه با سرمایه‌‌گذاری در صنعت برق صحبت می‌کنیم که واقعا پرهزینه هستند و قبوض‌‌ برق را افزایش می‌دهند، ممکن است درباره آن واکنش‌‌های زیادی از سوی مشتریان مشاهده شود و این امر می‌تواند بر شانس انتخاب مجدد کمیسیون‌‌ها تاثیر بگذارد. کسانی که مستقیما تحت تاثیر تلاش‌‌های مدرن‌‌سازی شبکه قرار می‌گیرند می‌گویند دلایل معتبری برای مبارزه با چنین پروژه‌های مخربی وجود دارد.

سوزان رالستون، مدیر یک گروه مردم‌نهاد Citizens for Responsible Solar، می‌گوید: ما مخالف انرژی خورشیدی نیستیم، اما این انرژی برای زمین‌های کشاورزی مناسب نیست. این فناوری به مناطقی که صنعت کشاورزی در آنها رواج دارد و مملو از درختان است، تعلق ندارد. این پروژه‌ها برای زمین بسیار مخرب هستند و در پایان، ما تلاش می‌کنیم آنچه را که مناسب است انجام دهیم. ما سعی می‌کنیم طبیعت روستایی کشورمان را حفظ کنیم و واقعا مقامات منتخب خود را متقاعد کنیم که شخصیت روستایی مهم‌تر از اهداف توسعه‌دهندگان است.

اما افزایش قیمت خرده‌فروشی برق تا حد زیادی منعکس‌کننده افزایش قیمت عمده‌فروشی برق است که ناشی از افزایش قیمت گاز طبیعی است. متوسط قیمت عمده‌فروشی سالانه برای سال ۲۰۲۲ از میانگین ۶۲ دلار در هر مگاوات ساعت در فلوریدا تا ۹۵ دلاردر هر مگاوات ساعت در بازارهای نیو انگلند و نیویورک متغیر است. این در حالی است که صنعت برق ایالات متحده ۱۳ گیگاوات ظرفیت فتوولتائیک خورشیدی (PV) در مقیاس شهری را در سال ۲۰۲۱ به شبکه برق این کشور اضافه کرد. افزایش ظرفیت خورشیدی در دوره پیش‌بینی شده در مجموع ۲۰ گیگاوات برای سال ۲۰۲۲ و ۲۴ گیگاوات برای سال ۲۰۲۳ است و نشان‌دهنده اضافه شدن ۳۱ میلیارد کیلووات ساعت تولید برق در سال ۲۰۲۲ و ۴۱ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۲۰۲۳ است.

بحران انرژی اروپا

از طرف دیگر قیمت برق اروپا روز پنج‌شنبه گذشته به رکورد جدیدی رسید، زیرا موج گرمای شدید تابستانی دستیابی به منابع انرژی را در این منطقه محدود کرده و آتش‌‌سوزی‌‌های جنگلی در سراسر فرانسه نیز بیداد می‌کند. این دستاوردها منعکس‌کننده بازار فشرده گاز طبیعی است که برای سوخت نیروگاه‌ها استفاده می‌شود. در حالی که روسیه عرضه گاز طبیعی خود به اروپا را کاهش می‌دهد، این اتحادیه برای تکمیل ذخایر زمستانی خود به‌شدت تلاش می‌کند.

کاهش تولید برق از رآکتور هسته‌‌ای و همچنین تولید کم نیروگاه‌های بادی و آبی، این فشار را تشدید کرده و احتمال مداخله برای کاهش تقاضا را افزایش داده است. آنگرت گروبل، رئیس شورای تنظیم‌‌کنندگان انرژی اروپا در مصاحبه‌‌ای با بلومبرگ گفت: اگر روسیه گاز صادراتی خود به اروپا را قطع کند و گاز کافی برای برآورده ساختن کل تقاضای این منطقه وجود نداشته باشد، جیره‌‌بندی انرژی آغاز خواهد شد. اما به نظر من می‌توان از خاموشی‌ها جلوگیری کرد، اما البته این کار به مقدمات زیادی نیاز دارد که ما در حال حاضر آنها را انجام می‌دهیم.

قیمت معیار برق آلمان برای سال آینده با افزایش ۶/ ۶ درصدی به رکورد ۴۵۵ یورو در هر مگاوات ساعت در بورس انرژی اروپا رسید. قیمت معاملاتی برق فرانسه نیز تا ۸/ ۷ درصد افزایش یافت و به ۶۲۲ یورو در مگاوات ساعت رسید. این قیمت معادل ۱۱۰۰ دلار برای انرژی معادل یک بشکه نفت است. امواج گرما در تابستان امسال تقاضا را تشدید کرده و در عین حال بر اختلالات عرضه افزوده است و این امر با خشک شدن آبراه‌های کلیدی که برای تولید برق‌آبی، خنک کردن نیروگاه‌های هسته‌ای و حمل کالاهای انرژی استفاده می‌شود، توأم شده است. فرانسه در وضعیت وخیمی قرار دارد، زیرا بیش از نیمی از ناوگان هسته‌ای آن به دلیل تعمیر و نگهداری آفلاین است. به‌طور معمول، این کشور در حال صادرات برق است، اما امسال به یک واردکننده صرف تبدیل شده است و کشورهای همسایه را به سوزاندن گاز بیشتر برای روشن نگه داشتن چراغ‌ها سوق می‌دهد. آتش‌‌سوزی‌‌های جنگلی در این کشور شعله‌‌ور شده و باعث شد تا امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهور آمریکا، از سراسر اروپا کمک بگیرد تا به ۱۰ هزار آتش‌‌نشان فرانسوی بپیوندد تا با آتش‌‌ها مقابله کنند.

پاتریسیو آلوارز، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس می‌گوید: تولید انرژی هسته‌ای اندک و مخازن آبی کم در سراسر اروپا باعث کمبود عرضه می‌شود که تنها با منابع قابل ارسال مانند زغال سنگ و گاز قابل جبران است. این امر به انعطاف‌پذیری تقاضای گاز در زمان کاهش عرضه از روسیه می‌افزاید. کمبود منابع برق باعث شد بریتانیا در عصر پنج‌شنبه هشداری درباره حاشیه کم بین عرضه و تقاضا صادر کند. در حالی که شبکه ملی ESO، اپراتور شبکه برق این کشور، ادعا می‌کند که میزان تولید کافی خواهد بود، این نشانه دیگری از مشکلاتی است که سیستم برق اروپا در سال جاری با آن مواجه است.