صنایع فولادی به رشد منطقه‌‌ای یاری می‌‌رسانند

سبحانی یکی از مهم‌ترین موارد در تامین زیرساخت‌های کشور را پایبندی صنایع فولادی به مسوولیت اجتماعی دانست: شرکت‌های فولادی فراخور میزان تولید در راستای مسوولیت اجتماعی اقدام می‌کنند که شرکت فولاد مبارکه در این زمینه همواره الگو و پیشتاز صنایع مادر است.

 او با اشاره به ریل‌‌گذاری فولاد مبارکه در بهره‌‌گیری از پساب شهری هم افزود: جمع‌آوری و تصفیه پساب‌‌های بهداشتی شهرهای اطراف علاوه بر کاهش برداشت فولادمبارکه از آب خام به بهبود زیست‌‌بوم منطقه کمک کرده است.

تختال الکتریکی؛ محصول جدید فولاد مبارکه

شرکت فولادمبارکه برای نخستین‌بار در کشور موفق به تولید تختال الکتریکی با ۸/ ۱ درصد سیلیسیوم شد که این دستاورد مهم در راستای تولید ورق‌‌های فولاد الکتریکی است. علاوه بر صرفه‌‌جویی ارزی، ایران به جمع معدود کشورهای تولیدکننده این نوع ورق فولادی پیوسته است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تولید تختال الکتریکی در سال جاری را ارمغان فولاد مبارکه دانست که محصول نهایی آن به بازار عرضه خواهد شد و اظهار کرد: فولادهای الکتریکی با ۸/ ۱ درصد سیلیسیوم یکی از گریدهای استراتژیک صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود و تولید این نوع فولادها حتی در خارج از کشور هم به صورت محدود و توسط تولیدکنندگان خاص انجام می‌شود.

او با اشاره به کاربرد تختال الکتریکی در تولید ترانسفورماتورها و موتورهای الکتریکی گفت: تولید فولادهای الکتریکی با خواص مغناطیسی خاص و مقادیر زیاد سیلیسیوم و آلومینیوم و مقادیر بسیار کم کربن و گوگرد از مشخصه‌های بارز این محصولات فولادی است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به تنوع محصولات فولادی، در گفت‌وگو با خبرنگار رویداد امروز گفت: در سال‌های گذشته رویکرد محصولات تولیدی بر نیازهای ساختمانی بوده است. از آنجا که مصرف تختال الکتریکی در ایران رو به افزایش است و امکان رقابت با تولیدکنندگان خارجی فراهم است شرکت فولادمبارکه این محصول ارزشمند را تولید و به بازار عرضه خواهد کرد.

او با تاکید بر اهمیت تولید داخلی این گرید فولادی افزود: تولید فولاد با مقادیر زیاد سیلیسیوم و آلومینیوم و در عین حال مقادیر کم کربن و گوگرد نیازمند استفاده از تجهیزاتی خاص مانند VOD در فولادسازی و تنظیمات ماشین ریخته‌‌گری و دستورالعمل‌‌های خنک‌‌سازی با حساسیت بالا است که با نیروهای متخصص و کارشناسان باتجربه شرکت فولادمبارکه این محصول با موفقیت ذوب‌‌سازی و ریخته‌‌گری شد.

اگرچه یکی از اهداف اساسی طبق سند چشم‌‌انداز ۱۴۰۴ کشور دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است اما این شرکت فولادمبارکه است که با برنامه‌‌ریزی و تقویت زیرساخت‌‌های کشور در بخش انرژی، معادن و شبکه حمل و نقل درصدد است تا شاخص اصلی توسعه‌‌یافتگی کشور را محقق سازد تا همان‌گونه که در سند چشم‌‌انداز کشور آمده علاوه بر پاسخ به نیاز تولید داخلی بتواند امکان صادرات این کالای ارزشمند به سایر کشورها را فراهم کند.