سبک کار روابط عمومی‏‏‏‌ها در شرکت‌های نوآور

حدود ۳۰۰ نفر از مدیران روابط عمومی‌‌‌‌های صنایع بزرگ، خبرنگاران، اهالی رسانه اصفهان و علاقه‌‌‌‌مندان به این حوزه، در این رویداد که به‌‌‌‌صورت کارگاهی و تعاملی برگزار شد شرکت کرده و از  نظرات یکدیگر بهره بردند.  امیرحسین موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌‌‌‌کالا نخستین ارائه این برنامه را با مروری بر مفاهیم جدید روابط عمومی و تازه‌‌‌‌های این حوزه شروع کرد. مدیر روابط عمومی دیجی‌‌‌‌کالا در مورد شاخص‌‌‌‌های مهمی که در روابط عمومی عصر حاضر به علم روابط عمومی افزوده‌‌‌‌ شده است، اظهار کرد: صداقت از مهم‌ترین شاخص‌‌‌‌هایی است که نه‌‌‌‌تنها در روابط عمومی‌‌‌‌ها، بلکه به‌‌‌‌طورکلی در دنیای امروز طرفداران زیادی دارد.

وی افزود: چه سیاستگذار و چه کسب و کارها اگر صداقت نداشته باشند به‌‌‌‌مرور موجبات  بی‌‌‌‌اعتمادی مردم را فراهم می‌کنند و این بی‌‌‌‌اعتمادی می‌تواند شرایط اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد.

موسوی با ذکر مثال‌‌‌‌هایی دراین‌باره افزود: روابط عمومی نه‌‌‌‌تنها در مواجهه با مردم بیرون از سازمان بلکه در مواجهه با کارکنان سازمان نیز باید اصل صداقت را رعایت کند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به علم و تحقیق از شاخصه‌‌‌‌های مهم دیگری است که یک واحد روابط عمومی به فراخور تکنولوژی و دسترسی مردم به اطلاعات در دنیای امروز باید به آن توجه بیشتری داشته باشد. برای همین روابط عمومی یک سازمان باید ازنظر علمی و پژوهشی دائما در حال به‌‌‌‌روزرسانی باشد تا بتواند مفاهیم را به‌‌‌‌خوبی و درستی به مخاطبان خود منتقل کند.

مدیر روابط عمومی دیجی‌‌‌‌کالا خاطرنشان کرد: برای همین است که به‌‌‌‌طور مثال مهارت‌‌‌‌های ارتباطی با درون و بیرون سازمان، یکی از مهارت‌‌‌‌هایی است که به دست آوردن آن مورد تاکید بزرگان روابط عمومی است. با آشنایی مدیران و کارکنان روابط عمومی‌‌‌‌های یک سازمان به این مهارت‌‌‌‌ها، می‌توانیم شاهد انجام ماموریت‌‌‌‌های روابط عمومی در یک سازمان باشیم. علاوه براین توجه به جزئیات می‌تواند از دیگر نقاط قوت روابط عمومی یک سازمان باشد.

روایت درست از داستان سازمان

مهدیه معظمی، مدیر روابط عمومی یکتانت نیز در ارائه خود با اشاره به اهمیت روایت گویی و قصه گونه بودن روایت‌‌‌‌ها از برند گفت: یکی از مسائلی که در سازمان‌ها بر دوش روابط عمومی‌‌‌‌هاست موضوع گزارش دادن است. ارائه گزارش هنرمندانه موضوع بسیار مهمی است و به همین خاطر باید هر گزارش با توجه به نوع مخاطبش تنظیم شود.

وی افزود: روایت کردن و قصه گفتن از یک برند می‌تواند در رسیدن به اهداف و جلب‌‌‌‌توجه مخاطبان به برند موثر باشد. برای همین است که بسیاری از برندهای مطرح در دنیای امروز معرفی برند خود را در قالب داستان برند ارائه می‌کنند. مدیر روابط عمومی یکتانت خاطرنشان کرد: باید به فراخور نوع مخاطب مطالب گزارش و محتوای آن را انتخاب کرد چراکه هر داده‌‌‌‌ای باید به نحو مطلوب ارائه شود و به همین خاطر است که داده گزینی در ارائه گزارش می‌تواند یکی از مسائل کلیدی چه در تنظیم و چه در ارائه گزارش باشد. وی تصریح کرد: علاوه بر ارائه انتخاب داده‌‌‌‌ها، در تحلیل داده‌‌‌‌ها نیز باید روابط‌عمومی‌‌‌‌ها توجه کافی را داشته باشند چون تحلیل داده‌‌‌‌ها امروز در دنیا امری تخصصی به شمار می‌رود و به خاطر اینکه ارائه این آمارها نتایج کار یک سازمان است حساسیت‌‌‌‌ها نسبت به این موضوع نیز بسیار افزایش می‌‌‌‌یابد.

عمل به مسوولیت‌‌‌‌های اجتماعی

فاطمه عسکری آزاد، مدیر روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی اسنپ سومین ارائه‌‌‌‌دهنده در این برنامه، نکاتی را در مورد مسوولیت اجتماعی و نقش آن در روابط عمومی کرد. او در مورد جایگاه مسوولیت‌‌‌‌های اجتماعی در سازمان‌ها و تعریف آن گفت: مسوولیت اجتماعی در حقیقت رفتار مسوولانه یک شرکت، فراتر از الزامات قانونی منافع شرکت و استانداردهای مشخص است.

وی افزود: مسوولیت اجتماعی به‌‌‌‌عنوان یک مکانیزم تنظیم‌‌‌‌گر برای سازمان‌ها محسوب می‌شود که شرکت‌ها از طریق آن نقش مثبت خود را در جامعه تضمین می‌کنند. در حقیقت شرکت‌ها در دنیا بیشتر با میزان اثرگذاری بر محیط‌‌‌‌زیست، جامعه و اقتصاد مورد قضاوت مالکان، ذی‌نفعان، شرکا، سهامداران، کارکنان و مردم قرار می‌‌‌‌گیرند. به تعبیر دیگر مسوولیت اجتماعی از نگاه مردم موضع آن شرکت در برابر جامعه و کره زمین است.

مدیر روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی اسنپ خاطرنشان کرد: همچنین امروزه مسوولیت اجتماعی می‌تواند اعتبار برند را افزایش داده بر حفظ و جذب کارمندان و کارکنان شرکت‌ها موثر باشد.

آثار شبکه‌‌‌‌های اجتماعی بر کسب و کارها

نگار عرب، مدیر روابط عمومی تپسی نیز در ارائه‌‌‌‌ای با عنوان نقش شبکه‌‌‌‌های اجتماعی با اشاره به مثال‌‌‌‌هایی از برند مجموعه تپسی گفت: شبکه اجتماعی و استفاده از آن برای برندها هم آثار مثبت دارد و هم آثار منفی. این یعنی به میزانی که عملیات در شبکه اجتماعی از سوی کاربران این شبکه‌‌‌‌ها مثبت باشد می‌توان امید داشت که برند رونق گرفته یا گردش مالی بیشتری را به خود جذب کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از محاسنی که شبکه‌‌‌‌های اجتماعی برای کسب و کارها دارند جمع‌‌‌‌آوری اطلاعات از عمق جامعه است. با توجه به اینکه در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی مردم به ابراز احساسات می‌‌‌‌پردازند این اطلاعات به‌‌‌‌راحتی توسط برندها کسب‌‌‌‌شده و در ارائه محصول یا خدمات خود از آن استفاده می‌کنند. برای همین اگر مدیران روابط عمومی برندها هوشیار باشند می‌توانند برای رسیدن به اهداف خود از ترندها استفاده کرده و در این زمینه موج‌‌‌‌سواری کنند تا هم در جامعه محبوب‌‌‌‌تر شده و هم گردش مالی و سود خود را افزایش دهند.

مدیر روابط عمومی تپسی متذکر شد: یکی از بسترهایی که امروز می‌توان برای روایت داستان برند یا دیگر روایت‌‌‌‌ها استفاده کرد همین شبکه‌‌‌‌های اجتماعی است.  وی توضیح داد: ارتباط مستقیم و لحظه‌‌‌‌ای با مخاطب و مشتریان، از نکات مثبت شبکه‌‌‌‌های اجتماعی است که روابط عمومی‌‌‌‌ها باید از آن‌‌‌‌هم برای بازخورد‌گیری و هم در امور دیگر استفاده کنند.

داستان برند خودت را تعریف کن

موضوع ارائه هارمیک نواسارتیان، مدیر روابط عمومی آژانس تبلیغاتی بادکوبه «روابط عمومی در برند‌سازی سازمان‌ها و شرکت‌ها؛ روابط عمومی شرکت‌های B۲B» بود. او در ابتدای ارائه خود گفت: مدیران روابط عمومی یک سازمان علاوه بر مردم باید مخاطبان درون سازمان خود ازجمله مدیران، کارکنان، ذی‌نفعان، مالکان و سهامداران را بشناسند تا بتوانند هوشمندانه‌‌‌‌تر عمل کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر مخاطبان باید افراد موثر درون‌‌‌‌سازمانی و برون‌‌‌‌سازمانی هم شناخته شوند تا وقتی‌‌‌‌که به آنها نیاز است به فراخور موضوع بتوانیم از آنها استفاده لازم را ببریم. مدیر روابط عمومی آژانس تبلیغاتی بادکوبه تاکید کرد: باید داستان برند را به مخاطبان مختلف برند ارائه کرد چون این داستان می‌تواند به شناخت بیشتر مخاطب نسبت به برند و جلب نظر مخاطبان کمک زیادی بکند.  وی یادآور شد: پیش‌تر مزیت‌‌‌‌های رقابتی محصول در واحدهایی مانند واحد فروش یا واحدهای مشابه، طراحی‌‌‌‌شده و به مخاطبان ارائه می‌شد ولی روابط عمومی نوین نیز امروز وارد این عرصه شده و در تلاش است تا به خاطر ارتباطی که با مخاطب دارد این مزیت‌‌‌‌ها را هنرمندانه نمایش دهد.