صادرات خدمات فنی و مهندسی ایرانی در قالب ساخت نیروگاه به سراسر دنیا

با توجه به گزارش‌های بین‌آماری بین‌المللی یاد‌شده، ظرفیت صنعت برق ایران تنها در مرحله خودکفایی و حل نیاز داخل متمرکز نشده و در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌ها شاهد یک گام رو به جلو و حرکت به سوی صادرات خدمات مهندسی به سایر نقاط دنیا بوده‌‌ایم. بر این اساس تا این لحظه شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان ایرانی با سرمایه‌‌گذاری طرف‌‌های خارجی در کشورهای دیگر دنیا نظیر روسیه، سوریه، عراق و چند کشور دیگر نسبت به ساخت نیروگاه تولید برق اقدام کرده‌‌اند.

توسعه ۳۶۴۲ مگاواتی نیروگاه در عراق با دانش فنی ایرانی

با توجه به آمار موجود، شرکت‌‌های دانش‌بنیان ایرانی تا امروز در عراق سه واحد ۱۶۲ مگاواتی گازی و ۸ واحد ۱۸۳ مگاواتی سیکل ترکیبی کلاس E را با سرمایه‌‌گذاری طرف عراقی در قالب ساخت چهار نیروگاه با نام‌‌های الصدر، حیدریه نجف، فاز یک رمیله و فاز ۳ رمیله افتتاح کرده و فرآیند ساخت آن را به اتمام رسانده‌‌اند که ظرفیت مجموع این واحدهای نیروگاهی ۱۹۵۰ مگاوات است که شبکه برق عراق را در ایام سال یاری می‌دهد. نکته جالب توجه در ساخت نیروگاه با سرمایه‌‌گذاری طرف عراقی این است که هم‌اکنون ۶ واحد گازی ۱۶۰ مگاواتی و چهار واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی دیگر در قالب ساخت سه نیروگاه فاز ۲ تا ۴ رمیله توسط مجموعه دانش‌بنیان ایرانی در دست ساخت است که مجموع ظرفیت واحدهای جدید نیز ۱۶۹۲ مگاوات برآورد می‌شود. بر این اساس با توجه به گزارش‌های آماری موجود، ۳ هزار و ۶۴۲ مگاوات نیروگاه حرارتی توسط شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان ایرانی با سرمایه‌‌گذاری طرف عراقی در این کشور همسایه ساخته شده یا در دست احداث است.

بر اساس اظهارات عادل کریم، وزیر برق عراق، همسایه غربی ایران هم‌اکنون ظرفیت تولید ۲۲ هزار مگاوات برق را در کشور خود دارد و به ۱۵ هزار مگاوات برق مازاد این ظرفیت تولید نیز نیاز دارند. بنابراین، ساخت ۳ هزار و ۶۴۲ مگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی ایران در عراق به معنای آن است که هم‌‌اکنون ۵/  ۱۶ درصد از برق رسیده به دست مردم این کشور توسط شرکت‌‌های ایرانی رقم خورده که این عدد در کنار سایر خدمات یک‌سوم تا نیمی از ناترازی برق عراق را نیز پوشش می‌دهد.

تعمیر نیروگاه‌ها در عراق با دانش فنی ایرانی‌‌ها

همکاری برقی ایران و عراق تنها به بخش ساخت نیروگاه منتهی نشده و در بخش تعمیرات نیروگاهی نیز عراقی‌‌ها از دانش فنی ایرانی بهره‌‌ می‌‌برند. در این راستا اخیرا یک توربین نیروگاه عراقی که پیش‌تر شرکت‌‌های جنرال الکتریک آمریکا و زیمنس آلمان از تعمیر آن ابراز ناامیدی کردند، در شرکت تعمیرات نیروگاهی تعمیر شد و کار به حدی خوب پیش رفت که در حال حاضر، طرف عراقی بدون برگزاری مناقصه و با ترک تشریفات تعمیرات نیروگاهی خود را به این شرکت ایرانی می‌‌سپارد.

توسعه همکاری برقی ایران و عراق با عقد قرارداد بلندمدت

از طرفی مجموعه همکاری‌‌های انجام شده برقی بین دو کشور ایران و عراق تا این لحظه مرتبط با قراردادهای کوتاه‌مدت بوده که بر این اساس وزیر نیرو مطرح کرد: اخیرا زمینه نخستین همکاری بلندمدت در بخش برق با عراق مهیا شده و قرارداد مهم و راهبردی با این کشور امضا کرده‌‌ایم. علی‌اکبر محرابیان در تشریح محورهای همکاری ایران و عراق در حوزه برق گفت: محورهای متعدد همکاری بین ایران و عراق از گذشته تاکنون وجود داشته که از جمله آن می‌توان به قراردادهای متعدد ساخت و توسعه نیروگاه و نگهداری واحدهای تولید برق موجود اشاره کرد. از این رو با توجه به انعقاد نخستین قرارداد بلندمدت برقی بین ایران و عراق پیش‌‌بینی می‌شود‌ سطح همکاری‌‌ها با قوت بیشتری از سال گذشته پیگیری شود.