3

کمک به صرفه‌‌‌جویی در مصرف آب

تعداد کاربران آگهی‌‌‌دهنده در سایت دیوار در سال 1400 بیش از 8/ 21میلیون اعلام شده است. رشد تعداد کاربران آگهی‌‌‌دهنده این سایت نسبت به سال 1399 برابر 18‌درصد است. بر اساس آخرین آمار رسمی مرکز آمار ایران، جمعیت بالای 18 سال در کشور 4/ 59میلیون تخمین زده می‌شود؛ بر این اساس، از هر سه شهروند ایرانی بالای 18 سال، یک نفر در سال 1400 در دیوار آگهی منتشر کرده است.

در گزارش عملکرد دیوار تعداد آگهی‌‌‌های منتشر شده در سال گذشته بیش از 7/ 139میلیون اعلام شده که در واقع این میزان رشد 8‌درصدی نسبت به سال 1399 داشته است. دیوار در این گزارش آورده است که برای چاپ 139‌میلیون تراکت با انداز‌‌‌ه‌‌ یک‌چهارم کاغذ A4، حدود 280‌میلیون لیتر آب مصرف می‌شود؛ با فرض اینکه مصرف روزانه هر فرد 220 لیتر آب باشد، این میزان آب می‌تواند نیاز شهر کم‌‌‌آبی مانند سمنان را برای بیش از یک هفته تامین کند. همچنین در این گزارش آمده است که بیشترین آگهی‌‌‌ها در بین ساعات 12 تا 13 به این پلت‌فرم ارسال شده است و 26‌درصد کل آگهی‌‌‌ها بین ساعت 11 تا 15 ارسال شده‌‌‌اند. در ادامه این گزارش به موضوع بازدید کاربران اشاره شده و اعلام شده است که بیشترین بازدید از آگهی‌‌‌های این پلت‌فرم، بین ساعات 23 تا 24 بوده و 38‌درصد کل بازدیدها هم بین ساعات 19 تا یک بامداد انجام شده است.

بر اساس این گزارش، متوسط تعداد آگهی‌‌‌های منتشر شده در این پلت‌فرم در سال گذشته برای هر ایرانی بزرگ‌تر از 18 سال، 4/ 2درصد بود. شهرهای قیدار و خرمدره در استان زنجان به ترتیب با 90‌درصد و 88‌درصد، رکورددار بالاترین میزان رشد تعداد آگهی منتشر شده برای هر نفر نسبت به سال 1399 بوده‌‌‌اند. بالاترین نسبت انتشار آگهی به جمعیت هر استان، مربوط به البرز با9/ 3‌درصد بوده است. در این پلت‌فرم 9/ 76‌میلیون آگهی در دسته‌‌‌هایی کالایی منتشر شده‌‌‌اند که 46‌درصد آنها مربوط به کالاهای نو و 54‌درصد مربوط به کالاهای دست‌‌‌دوم بوده است.

در این گزارش بازدید کاربران از طریق اپلیکیشن در سیستم عامل آی‌‌‌او‌‌‌اس 5/ 2‌درصد، بازدید از طریق اپلیکیشن در سیستم عامل اندروید 93‌درصد و بازدید از طریق وب‌سایت5/ 4درصد اعلام شد. دیوار در گزارش خود اعلام کرده است که اگر بازدید از هر آگهی به طور متوسط 5 ثانیه زمان برده باشد، بیش از 7هزار سال زمان برای تماشای آگهی‌‌‌های این پلت‌فرم در سال گذشته صرف شده است. در این میان، استان خوزستان با میانگین 387 بازدید به ازای هر آگهی، بیشترین تعداد بازدید در استان‌‌‌های کشور را داشته است.

پراید؛ کلید واژه پرجست‌وجوی

طبق گزارش عملکرد منتشر شده دیوار، تعداد بازدید یکتای هر آگهی در دسته «استخدام وکاریابی» 5/ 3 برابر متوسط کل بازدیدهای یکتای آگهی‌‌‌های دیوار بوده است. تعداد دریافت اطلاعات تماس آگهی‌‌‌دهندگان توسط کاربران بیش از 3/ 1میلیارد گزارش شده است. بیشترین میزان دریافت اطلاعات تماس هر آگهی در دسته‌‌‌های «استخدام و کاریابی» با 63 مرتبه و «وسایل نقلیه» با 20 مرتبه بوده است. در مقابل، دسته «وسایل شخصی» با متوسط سه بار، کمترین تعداد دریافت اطلاعات تماس هر آگهی را داشته است.

جالب اینکه پرتکرارترین کلیدواژه در نوار جست‌وجوی اصلی دیوار، «پراید» گزارش شده است. این خودرو در سال 1400 بیش از 5/ 2‌میلیون بار در پلت‌فرم دیوار آگهی شده است. به طور کلی در میان دسته‌‌‌های اصلی، «وسایل نقلیه» بیشترین سهم را از کلمات پرجست‌وجو داشتند. دیوار همچنین در گزارش عملکرد خود اعلام کرده است که در فرآیند بررسی‌‌‌ آگهی‌‌‌ها در سال گذشته، 76درصد آنها پذیرفته و 24‌درصد رد شده‌‌‌اند. این در حالی است که نرخ رد آگهی در سال 1399 برابر 18‌درصد بوده است. دیوار دلیل افزایش نرخ رد آگهی در یک سال گذشته را مقابله جدی خود با آگهی‌‌‌های جعلی یا تکراری اعلام کرده است.

دیوار درباره مدت زمان بررسی آگهی‌‌‌ها توسط ناظر انسانی، اعلام کرد که مدت زمان بررسی آگهی - از زمان ثبت تا انتشار- در 54‌درصد موارد کمتر از2 دقیقه و در 86‌درصد موارد کمتر از 10دقیقه است. تعداد آگهی‌‌‌های مشکل‌‌‌دار گزارش شده از سمت کاربران در این پلت‌فرم، در سال 1400 بیش از 5/ 2‌میلیون آگهی بوده است. در این گزارش آمده است که تعداد کاربران مسدود شده از سوی دیوار در سال گذشته بیش از 302‌هزار نفر بوده‌‌‌ است که این تعداد نسبت به سال 1399، تا 5 برابر رشد داشته.