همزمان با اعلام این خبر، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز نهایی شدن قانون واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تایید کرد و گفت به زودی فرآیند ابلاغ این مصوبه انجام می‌شود. پس از آن با همه شرط‌‌ و شروط‌‌ و پیشنهادها، انجمن واردکنندگان خودرو و فعالان این حوزه تاکید داشتند تا وقتی دستورالعمل نهایی ابلاغ نشود، هیچ موردی قطعیت ندارد؛ لذا باید منتظر ماند.

اما سه‌‌شنبه هفته گذشته منوچهر منطقی، معاون حمل‌‌ونقل وزارت صمت ضمن اشاره به اینکه آیین‌‌نامه واردات خودرو تدوین شده و در دست بررسی توسط هیات دولت است تا آن را ابلاغ کند، اعلام کرد: پیش از اجرا، جلسه توجیهی با صنعتگران و واردکنندگان برگزار خواهیم کرد. به گفته وی در آیین‌نامه تدوین شده، علاوه براینکه واردات خودروهای دست دوم امکان‌پذیر نیست، برای خودروهای اقتصادی مشوق‌‌هایی در نظر گرفته شده تا با قیمت نهایی پایین‌‌تری به دست مصرف‌کننده برسند و براساس برنامه‌‌ریزی صورت گرفته، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود.

منطقی در حالی این موضوع را مطرح کرده که هنوز آیین‌‌نامه واردات خودرو از سوی هیات دولت نهایی و ابلاغ نشده است. علاوه بر بلاتکلیفی آیین‌‌نامه واردات، این نکته نیز حائز اهمیت است که هنوز هیچ ثبت سفارشی شکل نگرفته است و حداقل چهار ماه پس از نهایی شدن مصوبه، امکان واردات خودرو وجود خواهد داشت. در این مورد، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: ابتدا باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیین‌‌نامه واردات خودرو کی و با چه شیوه‌‌ای اعلام و ابلاغ خواهد شد تا بعد بتوان درباره زمان واردات صحبت کرد. وی خاطرنشان کرد: این نکته را باید در نظر داشت که بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام خبر آزادسازی واردات خودرو را عامل صعود قیمت ارز در ماه گذشته دانسته و لذا انجام این کار را منجر به ارشد نرخ ارز می‌‌دانند و از اساس مخالف این موضوع هستند. دادفر تاکید کرد: چنانچه واردات خودرو در شهریور قطعی شده، می‌تواند به‌این معنا باشد که شخص یا اشخاصی را برای مذاکره با طرف خارجی برای واردات اعزام کرده‌‌اند و این اشخاص هم مذاکرات را انجام داده و نوع خودرو را مشخص کرده‌‌اند و کارهای مربوط به استاندارد را هم انجام داده‌‌اند. دادفر افزود: اگر این‌گونه باشد که کار غلطی است، اما اگر این اتفاق نیفتاده باشد، پس اظهارات مطرح‌شده وعده‌‌ای بیش به نظر نمی‌‌رسد.