به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از گوگل نیوز، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت گومیکرو، دکتر سیوام کریش، اپلیکیشن Spotcheck GoMicro و یک ذره‌بین قابل اتصال به تلفن همراه را توسعه داده است که برای ارزیابی دقیق و بررسی موضعی میزان فساد محصولات کشاورزی و مواد غذایی تازه طراحی شده است. این استارت‌آپ فعال در زمینه علوم میکروسکوپی که در موسسه New Venture دانشگاه فلیندرز مستقر است، ابتدا در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری در فناوری‌های کمک آموزشی راه‌اندازی شد و پس از یافتن فرصت‌های بزرگ‌تر در بخش کشاورزی، تبدیل به گومیکرو شد.

بعد از ارائه این ایده، گومیکرو برنده مسابقه Grants۴Ag شرکت بایر، غول صنعت کشاورزی شد، که این امر منجر به ارتباط مداوم این شرکت با شرکت Bayer Crop Sciences شد. برنامه Grants۴Ag یک راه عالی برای شروع یا تقویت یک پروژه تحقیقاتی در صنعت کشاورزی است. به‌طور کلی در این برنامه شما این آزادی را دارید که روی پروژه‌ای که انتخاب می‌کنید کار کنید و آن را توسعه دهید، و در این بین از حمایت دانشمندان شرکت بایر نیز برخوردار خواهید بود. همچنین این ابداع شرکت گومیکرو، جایزه دوم را در رقابت کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۱ دریافت کرد.

دکتر کرش در سخنرانی خود در انجمن نوآوری محصولات کشاورزی با نام ۴۰۰M Agrifood در تووومبا، کوئینزلند، شواهد خود را درباره اثربخشی دستگاه بررسی موضعی گومیکرو درباره دقت سنجش فساد مواد غذایی و محصولات تازه کشاورزی ارائه کرد. این انجمن در حقیقت نمایشگاهی از راه‌حل‌هایی است که از فناوری نوآورانه برای حل چالش‌های صنعت کشاورزی در طول زنجیره تامین استفاده می‌کند. حدود۴۰۰ میلیون هکتار زمین قابل کشت در استرالیا وجود دارد که باید نقش خود را در تغذیه موثر جمعیت جهان که به سرعت در حال رشد است ایفا کند. این امر یک چالش برای صنعت کشاورزی این کشور است، اما همچنین فرصتی عالی برای تولیدکنندگان است.

دکتر کرش معتقد است این نوآوری، که دقت بیشتری را از طریق یک سیستم تصویربرداری برتر و برنامه هوش مصنوعی ارائه می‌کند، می‌تواند مبالغ هنگفتی را برای صنایع کشاورزی ما ذخیره کند. او گفت: ما می‌توانیم شرایط رسیده بودن یا فساد میوه‌ها و سبزیجات را با دقت ۸۶ تا ۹۹ درصد که در روز اندازه‌‌گیری می‌شود، ارزیابی کنیم. وی در ادامه افزود: این موضوع بسیار مهمی است که همواره تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و مواد غذایی باید به آن توجه کنند، به‌طوری که تخمین زده می‌شود معمولا بالغ بر ۳۰ درصد مواد غذایی ما قبل از رسیدن به دست مصرف‌کننده فاسد می‌شوند. از این رو ما فکر می‌کنیم فرصت‌‌های تجاری بسیار بالایی برای این دستگاه ارزان‌قیمت و قابل حمل وجود دارد که قدرت ارزیابی دقیق فساد مواد غذایی را داشته باشد.

دکتر کرش می‌گوید تیم گومیکرو هر روز بیش از ۱۰۰ تصویر از طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات مختلف را با هدف جمع‌آوری تصاویر نمونه برای ساخت اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی ثبت می‌کرد. کاربردهای هوش مصنوعی معمولا به هزاران تصویر به عنوان تصاویر نمونه نیاز دارند و قادر به دستیابی به دقت بالایی در شرایط میدانی نیستند. هدف GoMicro از اختراع مجدد میکروسکوپ و تجهیز آن به هوش مصنوعی به این دلیل است که این فناوری به گونه‌ای طراحی شده که بالاترین کیفیت را برای عموم و نه فقط دانشمندان در دسترس قرار می‌دهد.

فناوری ثبت اختراع این شرکت شرایط تصویربرداری درجه آزمایشگاهی را ایجاد می‌کند که به‌طور قابل توجهی دقت تشخیص را افزایش می‌دهد و تعداد تصاویر مورد نیاز برای اهداف آموزشی را نیز کاهش داده و در نتیجه دقیق‌ترین تشخیص هوش مصنوعی موجود با این فناوری را به همراه خواهد داشت. سطح بزرگنمایی گومیکرو در ابتدا تنها بر محصولات کشاورزی متمرکز بود تا به کشاورزان در شناسایی آفات و بیماری‌های گیاهان و ارزیابی دقیق کیفیت محصولاتشان کمک کند.

دکتر کرش می‌گوید: هر کشاورز با تلفن مجهز به این قابلیت و با استفاده از یک موتور هوش مصنوعی دقیق‌تر در میکروسکوپ Spotcheck متصل به تلفن همراه، در حقیقت مانند یک متخصص کشاورزی خواهد بود. این یک پیشرفت مهم در صنعت کشاورزی است، زیرا اطلاعات میکروسکوپی می‌تواند طیف گسترده‌ای از اطلاعات را درباره محدوده وسیعی از مشکلات کنونی صنعت کشاورزی ارائه دهد. مهم‌تر از آن، ما این امکان را برای کسانی که بتوانند برنامه‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی دقیق بسازند فراهم می‌کنیم. راه‌حل او در حال حاضر طرفداران زیادی دارد، به‌طوری که دیوید هولمن، مدیر اجرایی شرکت TFFP می‌گوید: برنامه گومیکرو برای بررسی تمام میوه‌های موجود در یک بسته‌بندی کاملا عالی عمل می‌کند و مزایای زیادی از جمله مطابقت محصولات با برچسب و همچنین بررسی ساقه، لکه و رنگ آنها دارد.  دکتر جاناتان میدیس، مدیر نوآوری SA در مرکز تحقیقاتی مبارزه با ضایعات صنایع غذایی، گفت مشکل فعلی بخش کشاورزی این است که در حال حاضر حدود یک‌سوم محصولات و مواد غذایی در نظر گرفته شده برای مصرف انسان از بین رفته یا هدر می‌رود. او می‌گوید، تحقیقات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود (CSIRO) در استرالیا نشان می‌دهد این مقدار شامل کمتر از ۸۳۰ هزار تن میوه و سبزیجات می‌شود که تنها در فرآیندهای بسته‌‌بندی و فرآوری هدر می‌‌روند. استانداردهای کیفیت قابل دسترس ثابت یکی از راه‌های کاهش قابل توجه این رقم از طریق زنجیره تامین است و ما به‌طور فعال با شرکای خود روی فناوری‌‌های جدید برای ارائه راه‌‌حل‌‌هایی در این فضا همکاری می‌کنیم.