وی تاکید کرد: نزدیک به ١٠ هزار معدن در سطح کشور داریم که حدود ٥٠ درصد آنها غیرفعال بوده و بیشتر معادن غیرفعال نیز معادن مصالح ساختمانی هستند.

همچنین محمدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان (مجری طرح) در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌‌ها و اقدامات صورت گرفته چندماه اخیر برای طرح‌های مذکور گفت: با حمایت ویژه سهامداران برای ‌‌تامین اعتبارات لازم و تلاش نمایندگان این شهرستان‌ها، سرعت پیشرفت این طرح بسیار بالاست.

وی ابراز کرد: تلاش ما این است که کارخانه آهن اسفنجی بیجار به روش پرد (احیای مستقیم ایرانی) با ظرفیت ۶/ ۱ میلیون تن طبق برنامه زمان‌‌بندی (تا پایان سال ۱۴۰۳)، به بهره‌‌برداری برسد. همچنین پیش‌بینی شده، طرح یک میلیون تنی فولادسازی قروه و خط نورد ورق گرم با روش CSP (نورد پیوسته ورق‌های فولادی) نیز تا سال ۱۴۰۴ راه‌اندازی شود.

احمدی خاطرنشان کرد: در دوران ساخت این طرح‌ها، بیش از ۱۱۷۴ نفر در منطقه اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود. همچنین با راه‌اندازی طرح‌های یاد‌شده، حدود ۱۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و حدود ۱۵ هزار نفر (طبق استاندارد صنعت فولاد به ازای هر یک اشتغال مستقیم، حدود ۱۰ اشتغال غیر‌مستقیم) اشتغال غیر‌مستقیم ایجاد خواهد شد. میزان سرمایه پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.