معرفی عناصر حیاتی و استراتژیک با رویکرد توسعه

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو اعلام کرد: توسعه کشور و لزوم استقلال در زمینه تامین مواد معدنی اولیه از نیازهای کشور به شمار می‌رود.

خلوصی ادامه داد: برنامه‌‌ای کامل جهت تولید این عناصر برای آینده صنعت کشور به اجرا گذاشته خواهد شد و در این زمینه فهرست عناصر موثر استراتژیک برای توسعه طی ماه‌های آتی اعلام می‌شود.

توسعه زیرساخت‌ها

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات و برنامه‌های ایمیدرو در حوزه زیرساخت گفت: اجرای دو خط جدید آب، برای انتقال به استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با هدف تامین آب بخش معدن و صنایع معدنی و تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه برای بهبود حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در شمار برنامه‌های راهبری این سازمان قرار گرفت.

خلوصی افزود: احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در چارچوب تفاهم‌نامه با وزارت نیرو از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه زیرساخت محسوب می‌شود.

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: سال ۱۴۰۰ طرح‌هایی با بیش از ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و با اشتغال مستقیم نزدیک به ۲۱۸۸ نفر تکمیل و راه‌اندازی شدند.خلوصی افزود: تکمیل و راه‌اندازی ۲۸/ ۱ میلیارد دلار طرح در سال ۱۴۰۱ با اشتغال‌زایی مستقیم نزدیک به ۳۳۷۷ نفر نیز در برنامه قرار دارد.

حمایت از بخش خصوصی

وی با اشاره به جذب ۲/ ۷ میلیارد دلار سرمایه از بخش خصوصی طی سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۳ گفت: تاکنون ۵/ ۲ میلیارد دلار طرح از این رقم تکمیل شده است.خلوصی گفت: سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از ۱۴۰ میلیارد به ۵۰۰ میلیارد تومان در سال‌های اخیر افزایش یافت و برنامه افزایش آن به ۵۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ در دستور کار ایمیدرو است.وی اظهار کرد: این سازمان برای بیش از ۵۶۰ معدن بخش خصوصی، برنامه احداث جاده دسترسی و خط انتقال برق دارد که بخش زیادی از آن اجرا شده است.خلوصی گفت: در حوزه احیای معادن کوچک، سال گذشته ۴۵۳ معدن احیا شد و برای اجرای این طرح در سال جاری ۳۰ بسته سرمایه‌گذاری تعریف شده است.

ظرفیت‌سازی در تولید

خلوصی گفت: از ابتدای تاسیس ایمیدرو (سال ۸۱) ظرفیت تولید فلزات اساسی کشور افزایش قابل ملاحظه داشته است.

وی افزود: از ابتدای تاسیس ایمیدرو تا سال ۱۴۰۰، ظرفیت تولید فولاد ۴/ ۵برابر (از ۸ میلیون به ۵/ ۴۳ میلیون تن)، کاتد مس ۴/ ۲ برابر (از ۱۹۰ هزار به ۴۵۰ هزار تن) و شمش آلومینیوم ۵/ ۳ برابر (از ۲۱۶ هزار به ۷۷۰ هزار تن)، افزایش یافته است.

توسعه اکتشاف

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو درباره اقدامات انجام شده در حوزه اکتشاف عنوان کرد: اکتشاف پهنه‌ها در فازهای شناسایی و پی‌جویی در استان‌های مختلف کشور با مساحت بیش از ۴۸۹ هزارکیلومتر مربع گستره کشور اجرا شده و ۹۶ درصد آن تکمیل شده است.وی افزود: طی ۱۰ سال گذشته یک میلیون و ۴۵۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده است. خلوصی گفت: مجموع هزینه ایمیدرو در حوزه اکتشاف بالغ بر ۱۴۵۵ میلیارد تومان بوده است.