دیجی‏‌فای؛ نسخه ایرانی شاپیفای

 با این همه اما شبکه‌های اجتماعی همیشه نمی‌توانند تنها کانال عرضه و فروش و ارتباط مستقیم خریداران و فروشندگان باشند؛ از طرفی کار با این پلتفرم‌‌ها برای تمام تولیدکنندگان ساده نیست و بسیاری از آنها نمی‌توانند به خوبی از تمام ظرفیت‌‌های شبکه‌های اجتماعی برای درآمدزایی و توسعه کسب‌‌وکارشان استفاده کنند. با این اوصاف است که وجود مسیری هموار برای ورود کسب‌‌وکارهای سنتی و خانگی به دنیای تجارت الکترونیک، اهمیت و ضرورت پیدا می‌کند. حالا «دیجی‌‌فای» خودش را به عنوان یک تسهیل‌‌گر در این حوزه معرفی کرده است و سعی دارد با خدمات و ابزارهای مختلف به ایجاد بستری مناسب برای حضور تولیدکنندگان بومی و خانگی مختلف در صنعت تجارت الکترونیک کمک کند. این شرکت به تازگی اعلام کرده است که تا حالا توانسته بیش از چهار هزار پذیرنده را از سراسر کشور جذب کرده و به آنها خدمات مناسب و اختصاصی خودشان را ارائه کند.

پوست‌اندازی در همه‌‌گیری

دیجی‌‌فای که حالا عضوی از خانواده بزرگ دیجی‌‌کالاست، هفته گذشته در نشستی به معرفی ابزارها و خدماتش پرداخت. این شرکت که با هدف ارائه‌‌ خدمات باشگاه مشتریان برای صاحبان مشاغل مختلف راه‌‌اندازی شد، در حال حاضر ابزارهای متنوعی را برای توسعه‌‌ هر‌‌کسب‌‌وکار فروشگاهی یا مجازی ارائه می‌کند.

در واقع پیشینه و تجربه‌های اولیه این شرکت به تدریج اهداف آن را تغییر داده و شفاف کرده است. درست به همین دلیل هم بود که مدیران دیجی‌‌فای در نشستی که روز سه‌‌شنبه گذشته در محل هتل هما برگزار شد، قبل از هر چیز به تاریخچه این شرکت و اهداف اولیه آن اشاره کردند. «محمد فرخ‌‌نژاد»، هم‌‌بنیان‌‌گذار و مدیرعامل دیجی‌‌فای در این مورد گفت: «ایده این کار در انتهای سال ۱۳۹۴ با این سوال شکل گرفت که چرا سیستم‌‌های وفادارسازی مشتریان تنها محدود به شرکت‌‌ها و فروشگاه‌های بزرگ است و فروشگاه‌های سطح شهر از چنین سیستم‌‌هایی و مزایای آنها استفاده نمی‌کنند. با همین ایده در سال ۹۵ تیم اولیه با نام بونِس شکل گرفت و زیرساخت و نرم‌‌افزار وفادارسازی مشتری را به کسب‌‌وکارهای سنتی و حضوری مانند کافه‌‌رستوران‌‌ها، طلافروشی‌‌ها و فروشگاه‌های پوشاک ارائه کرد. در سال ۹۷ سرمایه جذب کردیم و در سال ۹۸ موفق شدیم شرکت را با درآمدهای خودش اداره کنیم. بازخوردهایی که از پذیرندگان دریافت می‌کردیم، کمک کردند تا دو نیاز اساسی آنها را شناسایی کنیم که شامل اتصال به سیستم‌‌های مختلف مانند حسابداری و فروش به صورت یکپارچه و همچنین امکان راه‌‌اندازی فروش آنلاین بودند. به این ترتیب بود که محصول بونس ۳۶۰ را توسعه دادیم که شامل صندوق، فروشگاه آنلاین و باشگاه مشتریان می‌شد، اما شیوع ویروس کرونا و آغاز همه‌‌گیری کووید-۱۹ باعث رکود کسب‌‌وکارها و به دنبال آن افت درآمدهای ما شد؛ شرایطی سخت که به رشد فرهنگ خرید اینترنتی و تسریع روند انتقال کسب‌‌وکارها به فضای آنلاین منجر شد. این شرایط اتفاقا ثابت کرد که ما هدف‌‌گذاری درستی انجام داده بودیم.»

در این زمان بود که دیجی‌‌کالا تمایل خودش را به خرید و پیوستن بونس به این مجموعه، اعلام کرد. «ندا گلشن» معاون محصول دیجی‌‌کالا و عضو هیات‌مدیره دیجی‌‌فای در این مورد گفت: «در آن زمان دیجی‌‌کالا یک بازارگاه دموکراتیک بود که هر کسی می‌توانست محصولاتش را در آنجا عرضه کند. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که بهتر است زیرساخت برتری را ارائه کنیم و به این ترتیب ایده خرید بونس شکل گرفت.» مدیرعامل دیجی‌‌فای هم روایت خودش از این خرید را تعریف کرد: «دیجی‌‌کالا که اکوسیستم کاملی از خدمات قابل ارائه به فروشگاه‌ها داشت، در آن زمان به دنبال راهکاری برای ورود به حوزه تجارت اجتماعی و حمایت از راه‌‌اندازی کسب‌‌وکارهای مستقل بود. به این ترتیب، روی شرکت ما سرمایه‌‌گذاری کرد و در انتهای سال ۱۴۰۰ با ری‌‌برندینگ انجام شده، ما به عنوان عضو جدیدی از خانواده دیجی‌‌کالا، با نام تازه دیجی‌‌فای فعالیت خود را ادامه دادیم.»

پلتفرمی با ابزارهای متنوع

با این اوصاف حالا دیجی‌‌فای محصول اصلی خودش را که یک پلتفرم فروشگاه‌‌ساز به همراه ماژول‌‌های ارسال، پرداخت و ابزارهای جانبی مورد نیاز هر کسب‌‌وکار است، توسعه داده و بعد از دریافت بازخوردها، از ورودش به مرحله بازاریابی و تبلیغات خبر داده است. این شرکت - طبق اعلام مدیرانش- به دنبال ارائه تمام راهکارهای مورد نیاز کسب‌‌وکارها نیست و قرار است بستری را ارائه کند که تمام ارائه‌‌دهندگان خدمات بتوانند در آن به پذیرندگان سرویس‌‌های مورد نیازشان را ارائه بدهند. «مهیار ابوترابی» هم‌‌بنیان‌گذار و مدیر بازاریابی دیجی‌‌فای در توضیح خدمات این شرکت گفت: «مشتریان ما کسب‌‌وکارهای متوسط و کوچک هستند. ما زیرساخت‌‌های لازم برای راه‌‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین را ارائه می‌‌دهیم و استفاده از این خدمات تا ۳۰ روز اول، رایگان است. ما تصمیم داریم زنجیره عرضه و تقاضا را تکمیل کنیم و مزیت یکپارچگی تمام این خدمات را در اختیار داریم. به همین خاطر هم هست که در کنار ارائه خدمات، آکادمی آموزشی دیجی‌‌فای را هم راه‌‌اندازی کرده‌‌ایم تا به صاحبان کسب‌‌وکارهای کوچک و خانگی کمک کنیم که بتوانند در دنیای آنلاین، محصولات‌‌شان را ارائه کرده، مشتریان هدف را پیدا کنند و به درآمدزایی بیشتری برسند. آکادمی دیجی‌‌فای این هدف را با برگزاری وبینارها و دوره‌های آموزشی مختلف دنبال می‌کند. دیجی‌‌فای رقیب سایر پلتفرم‌‌های خرده‌‌فروشی آنلاین نیست، بلکه به این پلتفرم‌‌ها به عنوان ابزار مکمل نگاه می‌کند. به این ترتیب فروشندگان می‌توانند علاوه بر سایت خودشان، در سایر پلتفرم‌‌ها نیز حضور داشته باشند. در عین حال سعی داریم از تجربه و دانش دیجی‌‌کالا به عنوان بزرگ‌ترین بازیگر حوزه تجارت الکترونیک ایران، به نفع کسب‌‌وکارهای خرد و مستقل بهره بگیریم. در حال حاضر تمام خدمات دیجی‌‌فای در یک بسته ۶ ماهه با قیمت یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود و به زودی بسته‌های متنوعی را از نظر زمانی آماده خواهیم کرد.»

مدیران دیجی‌‌فای معتقدند مشتریان آنها و در واقع صاحبان کسب‌‌وکارها می‌توانند با ابزارهای متنوعی که در اختیار دارند، شیوه و سبک خاص خودشان  را برای اداره کسب‌‌وکارشان ایجاد کنند. «حسن خلیلی» هم‌‌بنیان‌‌گذار و مدیر فنی دیجی‌‌فای در این مورد گفت: «محصولات و خدمات ما شامل فروشگاه‌‌ساز، پنل مدیریتی، ماژول‌‌های ارسال و پرداخت و باشگاه مشتریان است. در زمینه ارسال با دیجی‌‌اکسپرس و دو بازیگر بزرگ دیگر حوزه لجستیک همکاری داریم و در بخش پرداخت نیز علاوه بر همکاری با بانک‌ها و پرداخت‌‌یارها، روش‌هایی مانند کارت‌‌به‌‌کارت را هم در اختیار پذیرندگان قرار داده‌‌ایم. ماژول‌‌های گزارش‌‌گیری ما به پذیرنده کمک می‌کند که اشراف کاملی روی وضعیت کسب‌‌وکارش داشته باشد و باشگاه مشتریان ما ارتباط پذیرنده و مشتریانش‌‌ را تقویت می‌کند. با استفاده از ماژول انبارداری مجازی، فروشنده می‌تواند آمار موجودی محصولات را در دسترس داشته باشد. همچنین امکان شخصی‌‌سازی فروشگاه و نسخه وب اپلیکیشن، به پذیرنده امکان می‌دهد که به راحتی از طریق گوشی تلفن همراه، تمام فرآیندهای اصلی فروشگاه اینترنتی را مدیریت کند. ما تلاش می‌کنیم که کاربر درگیر اموری مانند خرید ‌هاست و ترافیک نباشد و بار امور فنی از دوش او برداشته شود. ما کمک می‌کنیم که فرآیند خرید ساده و شفاف شود؛ به فروشگاه‌های آنلاینی که اینماد دارند امکان دسترسی به درگاه‌های پرداخت و به فروشگاه‌های آنلاینی که اینماد ندارند، سرویس‌‌های پرداخت‌‌یاری را ارائه می‌کنیم.»

مدیر ارشد تکنولوژی شرکت دیجی‌‌فای شباهت نام این شرکت با شرکت معروف شاپیفای را اصلا اتفاقی نمی‌‌داند و در این مورد گفت: «این نام کاملا هدفمند انتخاب شده است؛ چون ما به این نتیجه رسیدیم که خلأ وجود شرکتی مشابه شاپیفای در کشور وجود دارد، پس بهتر است نسخه ایرانی آن را ایجاد کنیم. هر چند کمی دیر در این مسیر قدم گذاشتیم، اما با سرعت خوبی در حال رشد هستیم.»