به گزارش چیلان، محمد کشانی ضمن بیان میزان تولید و فعالیت‌‌های این شرکت، درباره چالش‌‌ها و مشکلات پیش‌‌روی مجتمع فولاد صنعت بناب گفت: فولاد بناب دارای دو خط ذوب (۳۰۰ هزار تن ذوب قوس الکتریکی و ۱۵۰ هزار تن ذوب القایی) است. این شرکت دارای ظرفیت ۵/ ۱میلیون تن نورد در سال است. مجتمع فولاد صنعت بناب نیز مانند سایر شرکت‌‌های نورد با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شده است. البته نگرانی درباره تامین مواد اولیه موضوع جدیدی نیست و از سال‌های گذشته وجود داشته است.

این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با علل اصلی چالش تامین مواد اولیه گفت: یکی از علل این مشکل، حلقه مفقوده‌‌ سنگ آهن و ضعف اکتشاف در ابتدای زنجیره آهن و فولاد است. بر اساس هدف‌‌گذاری انجام‌‌شده قرار است تا سال ۱۴۰۴تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن برسد اما در حوزه تامین سنگ با مشکل مواجه هستیم. مشکل اصلی‌‌تر برای مجتمع صنعت فولاد بناب این است که به معدن وصل نیست.

کشانی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای رفع مشکل تامین مواد اولیه گفت: برای رفع این مشکل تمهیداتی با همکاری تیم جدید و هیات‌مدیره اندیشیده شده است. در آذربایجان شرقی پتانسیل خوبی برای این کار وجود دارد. در این استان بیش از ۱۰شرکت القایی و نوردی وجود دارد که ما جلسات مشترکی با آنها در راستای تامین مواد داشته‌‌ایم. وی افزود: با وجود این و با درنظر داشتن تمامی این تمهیدات، حلقه آخر زنجیره فولاد از سال گذشته، در زیان بوده است و جا دارد برای این مشکل چاره‌‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: یکی از اولویت‌‌های بنده به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن فولاد، بحث تامین مواد اولیه شرکت‌‌ها در پایین‌‌دست زنجیره فولاد است. در حال حاضر با توجه به ورود دولت و اعمال قیمت‌‌گذاری، امکان افزایش نرخ وجود ندارد؛ ضمن آنکه مارجین بین قیمت شمش و میلگرد به حداقل رسیده است. تلاش ما این است که با کمک‌‌گرفتن از شرکت‌‌های بزرگ این بحران را پشت‌‌سر بگذاریم.

بخشنامه‌هایی که برای تولید مثل سم هستند

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب درباره عوارض صادراتی و بخشنامه‌های مرتبط با این عوارض گفت: باید توجه داشت مجتمع فولاد صنعت بناب با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، امکان صادرات نیز دارد. این شرکت تا پایان سال گذشته توانست بخش عمده‌‌ای از تولیدات خود را به عراق و ترکیه صادر کند.

کشانی افزود: متاسفانه به واسطه بخشنامه‌های ابلاغ‌‌شده روند تولید با سختی‌‌هایی روبه‌رو شده است و این بخشنامه‌ها مثل سم برای صنعت عمل می‌کنند. با مراجعه به معاملات بورس کالا می‌توان مشاهده کرد که عرضه‌های صورت گرفته در بورس با استقبال چندانی مواجه نشده‌‌اند. کشانی افزود: آمارها نشان می‌دهد از حدود ۲۸ میلیون تولید انجام‌‌شده در سال ۱۴۰۰، تنها ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن جذب بازار داخلی شده است. این عدم تقاضا بیانگر آن است که بخشی از تلاش‌‌ ما باید در راستای حضور در بازارهای جهانی باشد. این در حالی است که با صدور بخشنامه‌هایی مثل مصوبه عوارض صادراتی، حضور ما در بازارهای جهانی سخت‌‌تر شده است. متاسفانه تلاش‌‌ ما برای حضور پایدار در بازارهای جهانی، پشت سر گذاشتن رقبا و به دست آوردن مشتریان وفادار با صدور چنین بخشنامه‌هایی به یکباره نقش برآب می‌شود.