در این جلسه مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: صنعت فولاد به عنوان یک صنعت پیشران تلقی می‌شود در حال حاضر در سال ۲۰۲۰ چین با تولید یک‌هزار و ۵۳ میلیون تن با سهم ۶۰ درصدی رتبه اول تولید فولاد را داشته و ایران با تولید نزدیک به ۲۹ میلیون تُن، سهم ۲ دهم درصدی نسبت به صنعت فولاد در دنیا را داشته است.

امین‌ابراهیمی ‌ادامه داد: جایگاه ایران   از ۱/ ۸ میلیون تُن در قبل از انقلاب به عدد نزدیک به ۲۹ میلیون تن رسیده و در حال حاضر ظرفیت تولید میانی در کشور  بیش از ۴۰ میلیون تن است که به واسطه این ظرفیت، ایران رتبه دهم تولید‌کننده فولاد در دنیا را داراست.

وی با مقایسه روند تولید فولاد ایران با تولید فولاد جهان افزود: در ۱۰ سال گذشته وضعیت رشد فولاد در دنیا عددی معادل ۲درصد بوده،‌ در حالی که در ایران رشد ۱۰ درصدی داشته و این نشان می‌دهد که اقدامات خیلی خوبی در این حوزه برای ایجاد ظرفیت ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان بیان کرد: در مجموع ۴۰ میلیون تن ظرفیت قابل تولید در کشور برای صنعت فولاد در افق ۱۴۰۴ تعریف شده و قرار است ظرفیت تولید به ۵۵ میلیون تن برسد که با توجه به پیش‌بینی جمعیت ۹۰ میلیونی در سال ۱۴۰۴ و مصرف سرانه ۴۰۰ کیلوگرم به ازای هر نفر، پیش‌بینی می‌شود ۳۶ میلیون تن از این ۵۵ میلیون تن در داخل کشور استفاده شود و مابقی آن که حدود ۲۰ میلیون تن است برای مبحث صادرات استفاده شود، که این امر نزدیک به ۱۰ میلیارد یورو ارزآوری برای کشور را به دنبال خواهد داشت.

ابراهیمی‌ با اشاره به محل‌های اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای صنعت فولاد تصریح کرد: اجرای طرح‌های توسعه فولاد در ناحیه جنوبی کشور و نزدیک به آب‌های آزاد پیشنهاد شده و به سبب مزیتی که این مناطق برای تولیدات و صادرات بیشتر دارند مورد توجه قرار دارند و تاکید نیز بر این است که توسعه فولاد باید دریا محور باشد نه کویر محور.

وی گریزی به وضعیت عرضه و تقاضا در افق ۱۴۰۴ داشت و گفت:  از چالش‌هایی که در صنعت فولاد مطرح شده است، فاصله بین عرضه و تقاضا  است. از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ ظرفیت نصب شده فولاد از ۴۵ تا ۵۵ میلیون تن پیش‌بینی می‌شود و بر اساس طرح‌های توسعه و اقداماتی که انجام خواهد شد ما تقریبا دو برابر نیاز کشور را در صنعت فولاد تا سال ۱۴۰۴ تولید خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان افزود: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴ میلیارد و۷۵۰ میلیون دلار در صنعت فولاد ارزآوری داشتیم. مجموعه فولاد خوزستان به واسطه موقعیت استراتژیکی که در استان خوزستان دارد توانسته ۱/ ۴ میلیارد دلار از این ارزآوری را به خود اختصاص دهد که نزدیک به ۳ درصد کل ارزآوری کشور محسوب می‌شود.

ابراهیمی ‌بیان کرد: در استان خوزستان و مجموعه فولاد خوزستان نیروهای متخصص و ماهری وجود دارند، دسترسی بسیار خوبی به منابع انرژی در استان وجود دارد و نسبت به سایر استان‌ها دسترسی مناسب‌تری به آب‌ها داریم. علاوه بر آن ۱۸۰۰ کیلومتر مرز آبی و مرزهای خاکی در همجواری با کشورهایی مثل عراق برای بحث صادراتی وجود دارد.

وی اظهار کرد: متاسفانه در سنوات گذشته طرح‌های توسعه‌ای که در صنعت فولاد عمدتا اتفاق افتاده به این صورت بوده که شرکت‌های معدنی به جای اینکه به کارهای اکتشافی بپردازند، به تولید فولاد روی آورده‌اند، در حالی ‌که طرح‌های توسعه باید در استان خوزستان متمرکز شود، ولی استان‌های معدنی مثل کرمان، خراسان و... که باید بحث‌های اکتشافی را دنبال کنند به این صنعت روی آورده‌اند.

ابراهیمی ‌چهار چالش عمده صنعت فولاد را سنگ‌آهن، عدم توازن زنجیره، بحث برق و گاز و عوارض‌های سنگین صادراتی و مباحث حمل و نقل دانست و گفت: ما نزدیک ۱۶۷ میلیون تن سنگ معدن نیاز داریم که بر اساس طرح‌های موجود در کشور و طرح‌های فعال و طرح‌های جاری نزدیک به ۳۲ میلیون تُن کسری داریم تا بخواهیم به این هدف برسیم.

وی افزود: ما اگر بخواهیم افق ۱۴۰۴ را ببینیم ۹۳۶۷ مگاوات برق نیاز داریم. ما آنچه در صنعت فولاد به عنوان برق مصرف می‌کنیم ۹/ ۶درصد مصرف برق در کشور است. به عبارتی تقریبا ۱۰ درصد؛ ولی بیشتر این خاموشی‌ها و بیشترین توقفات را در صنعت فولاد مشاهده می‌کنیم. در سال گذشته معادل ۶ میلیارد دلار فرصت به واسطه قطع برق در صنعت فولاد را از دست دادیم. قطع برق در این صنعت کاهش تولید را به دنبال خواهد داشت و واقعا چالش بسیار جدی است و متاسفانه اولین جایی که برق را قطع می‌کنند صنعت فولاد است.

ابراهیمی‌ در خصوص چالش انرژی گاز نیز گفت: میزان میانگین رشد سالانه تولید گاز طی ۱۰ سال گذشته معادل میانگین رشد مصرف بوده و تقریبا ۸/ ۳ درصد است. در صنعت فولاد، گاز نقش خوراک را دارد و نه نقش سوخت؛ نقشی که کنار دست صنعت تولید است. مزیت رقابتی کشور برای تولید فولاد به روش کوره‌های احیا به واسطه داشتن منابع غنی گاز است، در حال حاضر این مزیت تبدیل به  چالشی بزرگ برای این صنعت شده و عمدتا صحبت می‌شود که صنعت فولاد گاز زیاد مصرف می‌کند.

وی چالش بعدی در صنعت فولاد را بحث آب دانست و افزود: میزان مصرف آب در صنعت فولاد ۰/ ۲ درصد کل کشور است. وضعیت مصرف در حال حاضر حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب آب مصرفی است که پیش‌بینی می‌شود تا افق ۱۴۰۴ رشد ۱/ ۱ درصدی مصرفی را داشته باشیم.

ابراهیمی ‌تصریح کرد: در حوزه حمل‌و‌نقل هم در حال حاضر از لحاظ وضعیت جاده‌ای تا افق ۱۴۰۴ مشکلی نداریم، ولی حمل‌ونقل ریلی ما با توجه به افزایش قیمت در حوزه حمل‌ونقل باعث شده که قیمت‌های تمام‌شده ما بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در پایان گفت: استفاده از مزیت‌های استان خوزستان برای طرح‌های توسعه، ایجاد شرکت‌های اکتشافی و زیرساخت، کمک به ادغام مجموعه‌های فولادی در راستای یکپارچه‌سازی زنجیره ارزش، مدیریت بهتر در کشور به‌واسطه نهادهای دولتی و کاهش محدودیت‌ها و عوارض صادراتی، پیشنهادهایی است که امیدواریم برای رفع مشکلات صنعت‌فولاد پیگیری و دنبال شوند.