مراسم افتتاحیه نمایشگاه کار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با حضور ناصر سلطانی، رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران؛ آسیه حاتمی، بنیان‌گذار و مدیر عامل ایران تلنت؛ بهزاد رستمی، معاون پژوهشی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران و اهالی رسانه در دانشکده مکانیک دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در ابتدای این نشست ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه کار به صورت حضوری بیان کرد: خوشحال هستیم که بعد از دو سال شاهد برگزاری رویدادها و اتفاق‌های این‌چنینی در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران هستیم. کرونا به ارتباط دانشگاه با دانشجویان لطمه‌های جدی وارد کرد و به ویژه بحث‌های پژوهشی و تعاملات دانشگاه با صنایع را تحت‌الشعاع قرار داد، اما از طرفی باعث ایجاد راه‌های ارتباطی جدید شد.

ناصر سلطانی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم کاستی‌های دانشجویان را در زمینه ارتباط با صنعت برطرف کنیم، افزود: وظیفه دانشگاه تنها ارائه آموزش با کیفیت و سطح بالا نیست؛ کارآفرینی، اشتغال‌آفرینی و هموار کردن مسیر دانشجویان در بازار کار نیز باید جزو وظایف اصلی دانشگاه‌ها باشد. ما نیز بر اساس همین رویکرد در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران عمل می‌کنیم و تنها به ارائه آموزش اکتفا نخواهیم کرد.

صنعت راه‌حل مشکلات را در دانشگاه پیدا کند

وی بیان کرد: سالانه حدود ۱۰ هزار نفر در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران ثبت‌نام می‌کنند که ۵هزار نفر از آنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند. حضور این تعداد از افراد در دانشکدگان فنی نشان از پتانسیل بسیار بالای این مجموعه آموزشی دارد و با حضور نخبگان و اعضای هیات علمی، موقعیتی استثنایی برای حل مشکلات صنعت با رویکردی علمی و به روز، ایجاد کرده است. سلطانی در ادامه با اشاره به همراهی مجموعه ایران تلنت در برگزاری نمایشگاه کار گفت: حدود ۳۰ سال است که در خدمت دانشگاه تهران هستم و به جرات می‌گویم که ۳۰ سال پیش اصلا چنین پتانسیل بالایی وجود نداشت و به واسطه حضور کم‌شمار افراد در دانشگاه امکان فعالیت‌های بزرگ و جدی چندان فراهم نبود. اما اکنون دانشکدگان فنی دانشگاه تهران ظرفیت بسیار بالایی برای حل مشکلات کلان صنعت کشور دارد.

رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در ادامه یادآور شد: صنعت باید از این موقعیت استثنایی به نفع خود بهره ببرد و راهکار حل مشکلات را در دانشگاه بیابد. صنایع نباید برای حل مشکلات خود به جایی جز دانشگاه مراجعه کنند. در بسیاری از دانشگاه‌های برتر ایران راه‌حل‌هایی کاربردی و موثر برای برون‌رفت از معضلات صنایع مختلف، وجود دارد. فقط کافی است تا فاصله صنعت و دانشگاه را هر روز کم و کمتر کنیم. نمایشگاه کار نیز که طی سه روز در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، با هدف ارتباط بدون واسطه صنایع با دانشجویان تشکیل شده است که امیدواریم در آینده نیز بتوانیم شاهد استمرار اتفاقات این چنینی باشیم.

در ادامه این نشست آسیه حاتمی خاطرنشان کرد: کشورهایی که از لحاظ منابع طبیعی مانند نفت، گاز و معادن در موقعیت خوبی قرار دارند، کشورهای ثروتمندی به شمار می‌روند. کشور ما از بعد منابع طبیعی ثروتمند است و این بر کسی پوشیده نیست، اما نکته دیگر اینجاست که به باور من در حوزه سرمایه انسانی نیز ما کشوری ثروتمند هستیم.

وی ابراز کرد: با همه ثروتی که داریم، نمی‌توانیم بگوییم که ما کشوری توسعه‌یافته هستیم. ما با وجود جمعیت ۸۰ میلیونی و مراکز آموزشی با‌کیفیت و میزان بالای تولید علم در کشور، هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بزرگ به درستی بهره‌برداری کنیم. در ۲۰ سالی که در ایران تلنت در حوزه اشتغال و استخدام متخصصان و کارشناسان فعالیت می‌کنیم، همیشه این سوال برای ما مطرح بوده که چرا با وجود این سرمایه انسانی غنی، همچنان درگیر بحران منابع انسانی در کشور هستیم؟

با بحران کمبود نیروی متخصص مواجهیم

مدیرعامل ایران تلنت در ادامه گفت: ما هر روز با ۱۰ هزار شرکت در تعامل و ارتباط هستیم و اطلاعات پایه‌ای یک و نیم میلیون نفره از متخصصان ایران داریم و هر روز درگیر چالش‌های بازار کار هستیم. بر همین اساس می‌توانیم بگوییم در حال حاضر کشور با بحران جدی منابع انسانی روبه‌رو است. ما که واسط بین کارفرما و کارجو هستیم هر روز به وضوح می‌بینیم که شرکت‌ها در جذب نیروهای متخصص با چالش‌های بسیار جدی مواجه هستند و بحران نیروی انسانی به اوج خود رسیده است.

مدیرعامل ایران تلنت با اشاره به اینکه فرآیند اشتغال‌پذیری بعد از دوران تحصیل اتفاق نمی‌افتد، تاکید کرد: این فرآیند باید در طول دوران تحصیل ایجاد شود. با درگیر کردن دانشجویان با چالش‌های واقعی دنیای صنعت یا با تعریف فرآیندهای کارآموزی استاندارد یا هر راهکار دیگری که دانشجو را بیشتر با فضای کار جدی آشنا کند، باید تلاش کنیم تا دانشجویان را اشتغال‌پذیر کنیم تا در پایان دوران تحصیل به راحتی جذب صنایع شوند.

نمایشگاه کار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با همکاری ایران‌تلنت برگزار می‌شود که ۲۰ سال است در حوزه کاریابی و تسهیل فرآیند استخدام کارجویان فعالیت می‌کند. علاوه بر این، این نمایشگاه پس از انجام موفق ۱۰ دوره گذشته آن برگزار می‌شود و این بار با حمایت دانشگاه تهران سعی دارد تا فرآیند استخدام کارجویان را تسهیل و ورود آنها به بازار کار را تسریع بخشد. این دوره از نمایشگاه کار به صورت هیبرید برگزار می‌شود. نمایشگاه‌های کار هیبرید یکی از متداول‌ترین نمایشگاه‌های کار در جهان به شمار می‌آیند که برای اولین بار ایران‌تلنت با حمایت دانشگاه تهران آن را در ایران برگزار می‌کند. نمایشگاه‌های هیبرید به نمایشگاه‌هایی گفته می‌شود که امکان شرکت در آنها هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین، وجود دارد. در این نمایشگاه تلاش می‌شود با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در دانشگاه برتر کشور و استفاده از ظرفیت‌های مجازی و آنلاین، فرآیند استخدام و اشتغال دانشجویان تسهیل شود و امکان ارتباط بدون واسطه بازارکار و دانشگاه را فراهم می‌کند.