علت زنگ‌زدگی کف کولر آبی

زنگ‌زدگی کولر آبی به این خاطر است که فعالیت کولر وابسته به آب موجود و خنک‌کننده هوا است و همچنین بدنه کولر از فلز ساخته شده است، به همین دلیل خطر پوسیدگی کولر آبی و رسوب‌گیری، کف کولر را تهدید به زنگ‌زدگی می‌کند. بنابراین از علل زنگ‌زدگی کف کولر می‌توان به استفاده از فلز بی‌کیفیت برای بدنه و کف کولر، تابش مستقیم نور آفتاب، املاح و رسوب داخل آب، جریان آب و... اشاره کرد. تمام موارد یاد شده، دست به دست هم می‌دهند تا کولر آبی زنگ‌زدگی پیدا کند و باعث ترک، نشتی یا سوراخ شود و از کار بیفتد. در این مواقع افراد مجبور به خرید کولر آبی جدید می‌شوند که هزینه‌های زیادی را با خود به همراه دارد. اما باید بگویم که دیگر نیازی به خرید کولرهای آبی‌گران نیست بلکه شما می‌توانید با هزینه بسیار کمی، کولر آبی خود را عایق کنید و سال‌های زیادی از آن بهره ببرید.

پوسیدگی کولر

شاید برای شما سوال پیش بیاید که مگر می‌شود کولر آبی را هم عایق کرد؟ عایق کولر برای مواقعی استفاده می‌شود که کف کولر آبی سوراخ شده است و امکان نشتی آب از آن وجود دارد که به وسیله عایق، از پوششی کشسان استفاده می‌شود تا در منطقه آسیب دیده قرار گرفته شود و از چکه و گسترش زنگ‌زدگی و پوسیدگی کولر آبی پیشگیری کند.

برای عایق‌کاری کف کولر آبی چه زمانی مناسب است؟

بهترین زمان برای عایق‌کاری کولر آبی، فصل تابستان است. این موضوع به این معنی است که وجود هوای گرم و باران کمتر باعث می‌شود تا این عایق‌کاری بهتر صورت گرفته و محکم‌تر شود و از آسیب جدی به کولر آبی جلوگیری خواهد شد. انواع عایق کولر آبی شامل عایق اسپری قیر، عایق قیر سرد، عایق نانو الاستیک، عایق ایزوگام و عایق پایه سیمانی نوین است. در این بین عایق‌های پایه سیمانی به دلیل چسبندگی، استحکام و دوام بالا و همچنین کاربرد راحت و آسان محبوبیت ویژه‌ای در بین سایر عایق‌های رطوبتی موجود در بازار پیدا کرده‌اند. این ماده دارای الیاف تقویت‌کننده و به شکل پودری است و برای استفاده صرفا به اختلاط با آب نیاز دارد.

همچنین با استفاده از اسپری قیر نه تنها کف کولر آبی را عایق می‌کنید، بلکه از پوسیدگی هر سطح فلزی در تماس با آب هم جلوگیری می‌کنید. استفاده از اسپری قیر بسیار آسان است. نکته بسیار مهم در استفاده از عایق اسپری قیر این است که ابتدا باید آب کولر را تخلیه کرده و زمان دهید تا کف کولر آبی خشک شود. همچنین در صورت وجود زنگ‌زدگی و رسوب، ابتدا کف کولر را تمیز کنید سپس با استفاده از این اسپری، تمام سطح مورد نظر را بپوشانید.

عایق ایزوگام کفی کولر آبی زمانی استفاده می‌شود که سوراخی در کف آن ایجاد شده است. اما در صورت مشاهده علائم زنگ‌زدگی و پوسیدگی در کف کولر، می‌توان کفی کولر را با لایه‌ای از ایزوگام عایق کرد و از این طریق از پیشرفت پوسیدگی‌های جدید پیشگیری کرد. یکی دیگر از روش‌های عایق کردن کف کولر آبی استفاده از عایق نانو الاستیک است. این عایق به دلیل جنس پلاستیکی که دارد، مانع از نفوذ آب به کف کولر آبی و پیشرفت پوسیدگی خواهد شد. نکته حائز اهمیت در استفاده از عایق نانو الاستیک این است که این عایق باید در دو نوبت روی کفی کولر ریخته شود و پس از آن با کاردک صاف شود، و نکته مهم این است که نباید تا قبل از خشک شدن لایه اول، لایه دوم عایق را روی کفی کولر آبی ریخت. عایق قیر سرد نیز یکی از پرکاربردترین عایق‌ها است که برای پوشاندن سوراخ‌های ریز و حتی زنگ‌زدگی‌های کف کولر استفاده می‌شود. این نوع عایق به صورت چسب روی کفی کولر چسبیده و از پوسیدگی کولر آبی جلوگیری می‌کند.  و اما یکی از روش‌های ترمیم ترک، نشتی و سوراخ کف کولر آبی، استفاده از پودر عایق رطوبتی است که به جای خرید کولر آبی جدید می‌توانید از این عایق رطوبتی استفاده کنید و کولر آبی خود را برای چندین سال آینده ترمیم و از آن بهره ببرید. کاربرد راحت و آسان و سرعت اجرای بالا، بدون دردسر ناشی از آتش‌سوزی و سوختگی، بادوام و مقاوم در برابر سایش، فشار آب بالا، اشعه UV و شرایط آب و هوایی مختلف، مناسب برای تمام کولرهای آبی‌ موجود در بازار، قابل استفاده در دماهای ۲۰- تا ۵۰+ درجه سانتی گراد و مقرون به صرفه و اقتصادی بودن از مزایای این عایق به شمار می‌رود.

 

ارائه‌دهنده مقاله: شرکت ژیکاوا